Gå til innhold

Innstallere Windows, ingen fungerende cd-rom


Anbefalte innlegg

Vet ikke hvor denne skulle så jeg la den her, i håp om at en snill moderator flytter den til riktig sted. :)

 

Problemet er som følger: Jeg har en laptop, nærmere sagt DELL Inspiron 9400. På denne hadde jeg innstallert en Windows 7 BETA-utgave. Prøvelisensen på denne har da gått ut og jeg kommer meg derfor ikke "inn" på pcen. Her kommer problemet: cd/dvd-spilleren/brenneren fungerer ikke. Den bare "jobber" med cd'er/dvd'er men greier aldri å kjøre dem.

 

Så da kommer spørsmålet; hvordan i all verden skal jeg fikse dette enklest mulig? Jeg har:

 

- Windows Vista-plate

- Windows 7 iso fil på ekstern harddisk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...

Jeg spør om det faktisk finnes muligheter for å ordne dette uten å måtte kjøpe en ny dvd-brenner. Det er ikke snakk om at jeg ikke gidder, det er snakk om at jeg ikke har råd. Ja, det finnes faktisk de av oss som ikke har råd til utstyr for 3-400kr. Så med mindre du faktisk har en løsning anbefaler jeg deg å droppe de overlegne og provoserende kommentarene.

Lenke til kommentar

Vi har kommet med løsningen, bruk en USB-penn. Det er ingen alternativer. Såvidt meg bekjent så fins det ingen mulighet for å installere Windows over nettverk.

 

Du får se om du får lånt en minnepenn eller noe slikt...

 

PS. Du kan også bruke en ekstern harddisk så lenge den er formattert som NTFS og satt som aktiv.

 

-C-

Lenke til kommentar

Det er greit nok å ha DVD/ CD rom eller en Stor USB for å installere alt, derfra.

 

Men hvis man ikke har det da, så er det naturlig å spøre?

 

-har du usb som er på … gjerne…500MB?

 

-har du og kanskje en annen maskin som du kan kople din DELL Inspiron til, via nettverk? (enten med krysskabel direkte mellom de to maskinene , eller med vannlig nettverks kabel til router på din nettverk?

 

-har du kanskje et eksternt harddisk enhet?

 

Da har du mulighet å installere det du ønsker.

 

Uansett vil jeg da nevne her, du MÅ bruke din usb stikk, som boot enhet, med å plassere kun WinPE i den.

Lenke til kommentar

@Points:

 

Som nevnt ovenfor trenger man uansett hvordan man vrir og vrenger på det enten en ny DVD-stasjon eller en USB-pinne, dersom du skal gjøre en reinstallasjon av Vista. Du får faktisk tak i det siste til 100 - 150 kr, også i fysisk butikk. Da er størrelsen 4 GiB.

 

Å ha liggende en min 4 GiB USB-pinne er nesten en dyd av nødvendighet i dag.

 

Og jeg tror faktisk de fleste av oss har opplevd hvordan det er å være skikkelig blakk.

 

Men du kan faktisk oppgradere fra Win 7 beta til Win 7 RC (om det er det ISO-fila) de er. Kan også gjøre en reinstallasjon om jeg ikke husker feil. Du må mounte iso-fila, isomagic bør fungere, og kjøre setup fra den mounta iso-fila.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

-Hvor stor er din Usb stick? (en 500 MB----ikke GB. er nok. 250MB er og mulig med litt ...)

-Har du mulighet å shrinke partitionen, eller om du har en partition til som er stor nok til win7 installasjons filene?

 

Det som er viktig med at du har bootbart usb, er at du kan få tilgang til maskinens resurser, i tilfelle en installasjon via cmd og setup.exe med switches fra i den 2 timers fungerende win7, går ikke som det skal.

(jeg må utføre en slik installasjon før jeg kan gi deg, i så fall mer hjelp)

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...