Gå til innhold

windows nekter å lese av partisjonene! hjeeeelp


Anbefalte innlegg

Så satt man der, som en annen nybegynner.

 

Jeg har brukt partition magic 8 for å utvide plassen på C: litt. Det gikk galt.

 

HD'n består av partisjonene C:, D:, E:, F: og G:. Etter operasjonen med PM8 ble det plutselig slik at windows ikke lenger fant, eller anerkjente noen partisjoner bortsett fra C: og D: Jeg reverserte operasjonen, og flyttet D: tilbake der den var opprinnelig og vips, så fant WinXP ikke D: heller. Dette er ikke bra, for på D: har jeg programmene samt avinstalleringsinfo etc. Dermed får jeg ikke avinstallert noe heller.

 

Hva kan jeg gjøre? Innbiller meg at det skal være mulig å rette opp, da PM8 (som jeg måtte installere på nytt på C: ) ser alle partisjonene samt deres labels, men har bare en stjerne istedenfor stasjonsbokstavene. Ikke funker det å velge advanced>change letter, for da kommer den error: "unable to get information for the specified partition" (se http://www.powerquest.com/support/primus/id1519.cfm) Partisjonene virker helt fine, dog. Ingen feil. virker ikke som om de er blitt satt til hidden, men noe lignende er det tydeligvis.

 

Jeg har norton systemworks, samt daemon tools (som sørger for en virtuell cd-rom) ingen av disse problemskaperne tenkte jeg på før jeg satte i gang med dilldallet.

 

Så...her er sjansen til å vise at dere fortjener æresbetegnelsen datanerd! Hva kan gjøres? ikke si at jeg må formattere.

 

-finnes det noe sted i disk administrator tools e.l., der man kan sette jævlene til å vise seg for xp igjen?

-Hvor finner jeg egentlig autoexec.bat hos winxp? må vel kikke litt på den og prøve å få den fordømte virtuelle daemontool-cd'en til å forsvinne. msconfig duger vel ikke der.

-andre løsninger?

 

jeg er ganske oppgitt nå. alle geniale løsninger mottas med tusen takk.

 

muligens hjelpsomme opplysninger:

-jeg har en ekstra disk med partisjonen H:, den fungerer bra.

-begge diskene er fra ibm, aldri hatt noen problemer

-prosessor: amd xp2000+

-win XPpro build 2600

-logger inn som bruker med fulle admrettigheter

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I og med at D: er "borte" finnes ikke Norton lenger på min maskin, dessverre. Men, altså, ifølge PM8 _er_ partisjonene der, like hele og uten feil, bortsett fra at winXP plutselig virker å ha deaktivert dem på et vis.

 

C: er primary, mens D: tilogmed G: befinner seg på en extended partition som logiske partisjoner. Ingen av dem opptrer som "hidden" hos PM8. Jeg vet det har vært oppe her før om hvordan man kan gå inn et sted i windows og "slå på" partisjonene igjen, men står på bar bakke der. Lurer rett og slett på hva som har skjedd, da dette ikke ser ut til å være adressert av powerquest noe sted.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...