Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst]Sette sammen fult anlegg til Golf 3


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har bestemt meg for å kjøpe meg nytt anlegg til bilen jeg har også bestemt meg for å kjøpe alt hos mekkonomen siden jeg får god rabatt der. derfor trenger jeg noen til å hjelpe meg å sette sammen et fult anlegg tul rundt 11 000kr fra Blaupunkt jeg kan veldig lite selv om hva som er bra og forskjellig på de forskjellige modellen hos Blaupunkt.

 

jeg har lyst på 2x 12"

2 stk frontsett ha et bak istede for å ha 6x9 siden det er klarere lyd å litt annen lydfordeling en i 6x9 derfor trenger jeg hjelp til å velge elimenter å forsterkere

 

Høytalere/bass

 

Forsterker

 

Håper noen kan hjelpe meg å velge :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøp komponenter ut fra hva du får for pengene, ikke hvor mye rabatt du får ;) (om du mener jeg er helt på jordet; ville du kjøpt en Lada for 500 000,- kr om selgeren sa du skulle få 75% rabatt? Hmm, ikke det nei...?) :hmm:

 

For 16 000,- bør du kunne få et BRA oppsett (forutsatt at du ikke krever 5000 watt og 14 basshøyttalere...) med gode komponenter. Men å kjøpe alt fra én produsent gir deg aldri det beste resultatet. Noen lager gode spillere, andre lager gode forsterkere, og noen andre igjen er flinke på å lage mellomtoneelementer, osv... Kan komme med et forslag i morra om jeg husker det, nå roper dyna på meg =)

 

EDIT: mente du 16 000,- før en rabatt på 50%? Bør fremdeles la seg gjøre å få et ok oppsett til den prisen.

Endret av epifant
Lenke til kommentar

Hehe, da hadde det nok blitt bedre med alt i blaupunkt....

Jeg ser ikke at noen anbefaler kicker i denne tråden, og det er det helt sikkert en grunn til ;)

 

Du var også på rett spor når det hørtes ut som du ville prioritere fronthøyttalere, men så gjør du feilen og kjøper 6x9.... men men, lykke til og så håper jeg de 6x9 holder mere enn en uke ;) Eller kanskje ikke, så kan du gjøre det mere "riktig" når de tar kvelden :)

Lenke til kommentar

Hehe, nei er klar over at jeg ikke ble rådet til å kjøpe kicker, men jeg tok det grunnet god pris og det er ikke dårlige høytalere. og jeg fant ut at jeg ville kjøpe 6x9 fordi prisen på frontsett var rimelig stiv hadde ikke råd til å bruke 2300 ekstra på frontsett. jeg SKAL ha frontsett når 6x9'ene ryker (hvis de gjør det)

Lenke til kommentar

Hadde nok droppet 6*9 bak, og heller lagt de ekstra pengene i frontsettet. Jeg har et frontset forran i bilen min, samt orginale høytalere bak. Eneste oppgaven høytalerne bak i bilen min har er å gi litt lyd til de som sitter bak, så de ikke blir helt overdøvet av bass. Har tonet de ned slik at jeg ikke hører de når jeg sitter forran, synes det høres bedre ut med all diskanten forfra. Skal jo brukes til å spille musikk er jo ikke et surround anlegg :p

 

Har endel kompiser som driver å bygger anlegg også, samtlige har montert 6*9 i hattehylla og jeg kan si med hånden på hjerte at jeg spiller skjorta av de når det gjelder lydkvalitet utenom at jeg nødvendigvis har brukt så mye mer penger en det de har.

 

Har aldri skjønt hvorfor de med begrensede budsjett absolutt skal stappe inn så jævli mange høytalere.

Man trenger da virkelig ikke noe mer en:

1x Spiller

1x Komp. sett

1x Forsterker til komp. sett

1x Monoblokk

1x Sub

 

Tror du hadde blitt mye mer fornøyd hvis du hadde gått for dette, men er kanskje litt seint nå.

Og hvis en absolutt må ha høytalere bak også, er det jo ikke værre en at du kjøper dette seinere, kan jo da kanskje kjøpe deg en 4kanaler istedet for en 2kanaler slik at du slipper å kjøpe en ny en seinere.

 

Jeg er ihvertfall glad jeg valgte å stolte på de gutta som har peiling da jeg skulle kjøpe meg anlegg.

Lenke til kommentar
Det var det jeg også gjorde, han sa at jeg fikk mye mer og bedre lyd av og ha 6x9 bak. jeg kjøpte heller en dyr spiller som jeg bruker til forsterket på frontsett og 6x9

 

HVEM sa at du fikk BEDRE lyd med høyttalere bak? Håper ikke det var en i en butikk, for da har han lite peiling, eller så var han overbevisende nok til å lure deg...

 

Det hjelper fint lite med en dyr spiller, da den ikke vil gi deg mer enn maks 4x25watt rms uansett pris, og det holder ikke til å drive noe høyttalere skikkelig, så det høres ut som du er blitt offer for en selger som vil selge mest mulig her...

 

Ta med dritten tilbake, og kjøp utstyret et annet sted, hvor du kanskje kan få litt seriøs hjelp ;)

 

Ps: kan jeg spørre hvilken butikk du var i?

Lenke til kommentar
Det var det jeg også gjorde, han sa at jeg fikk mye mer og bedre lyd av og ha 6x9 bak. jeg kjøpte heller en dyr spiller som jeg bruker til forsterket på frontsett og 6x9

Jeg ville hørt på de som har drevet med seriøse stereobygg i mange år, fremfor en selger i en butikk. Men det er nå meg...

Lenke til kommentar
Som jeg har nevnt over, jeg har utrolig lite peiling på bil stero, derfor valgte jeg å høre på selgeren som jeg kjøpte av( som har peiling) http://boomcar.no

Hvis han anbefalte å kjøre front og bakhøytalere rett på spilleren så har han ikke peiling. Jeg er ingen kløpper selv ang. bilstereo men såpass vet jeg.

 

Ærlig talt mann.. Hva synes du selv? Har du fin lyd i bilen?

Endret av Xander^
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...