Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Klikkestøy med motor i gang


Anbefalte innlegg

Jeg har fått custominstallert et lydanlegg i bilen min av den lokale spesialisten.

Bilen er en 2001-modell Mercedes E220CDI stasjonsvogn.

 

Anlegget låter helt fantastisk, og det er ikke noe å si på utførelsen av arbeidet!

 

Utstyret består av følgende:

 

JL Audio 13TW5-3 sub (nedfelt i bagasjeromsgulv)

Alpine VR525-CSi frontsett

Alpine PDX-5 digital forsterker

Altec Lansing 4'' baksett

Alpine CDE-W203Ri hovedenhet

 

Bjørn-Erik forklarte når jeg hentet bilen at de har hatt problemer med støy som kommer når motoren er i gang. De har prøvd alle mulige løsninger for å bli kvitt den, både med forskjellige komponenter, alternativ routing, støyfiltrering og hele pakka, men etter mye at og frem har de ikke fått bedring på det, og konkludert med at det må være et problem et annet sted i bilen. Dynamoen er sjekket, og feilen ligger ikke der.

 

Støyen fremtoner seg som klikkelyder ved tomgang, og frekvensen øker ved pådrag. Styrken holder seg jevn hele tiden. Hvis voluminnstillingen er 0, opphører støyen, men så fort man vipper opp til 1, kommer støyen, og den forholder seg på samme nivå uavhengig av volum.

 

Hvis jeg slipper gassen etter pådrag, stopper støyen helt til motoren roer seg ned.

 

Har noen vært borti dette tidligere, og har en anelse om hvor jeg bør lete? Dynamointerferens er vel veldig sannsynlig, siden støyen endrer seg med turtallet?

Endret av tubaknut
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har fått custominstallert et lydanlegg i bilen min av den lokale spesialisten.

Bilen er en 2001-modell Mercedes E220CDI stasjonsvogn.

 

Anlegget låter helt fantastisk, og det er ikke noe å si på utførelsen av arbeidet!

 

Utstyret består av følgende:

 

JL Audio 13TW5-3 sub (nedfelt i bagasjeromsgulv)

Alpine VR525-CSi frontsett

Alpine PDX-5 digital forsterker

Altec Lansing 4'' baksett

Alpine CDE-W203Ri hovedenhet

 

Bjørn-Erik forklarte når jeg hentet bilen at de har hatt problemer med støy som kommer når motoren er i gang. De har prøvd alle mulige løsninger for å bli kvitt den, både med forskjellige komponenter, alternativ routing, støyfiltrering og hele pakka, men etter mye at og frem har de ikke fått bedring på det, og konkludert med at det må være et problem et annet sted i bilen. Dynamoen er sjekket, og feilen ligger ikke der.

 

Støyen fremtoner seg som klikkelyder ved tomgang, og frekvensen øker ved pådrag. Styrken holder seg jevn hele tiden. Hvis voluminnstillingen er 0, opphører støyen, men så fort man vipper opp til 1, kommer støyen, og den forholder seg på samme nivå uavhengig av volum.

 

Hvis jeg slipper gassen etter pådrag, stopper støyen helt til motoren roer seg ned.

 

Har noen vært borti dette tidligere, og har en anelse om hvor jeg bør lete? Dynamointerferens er vel veldig sannsynlig, siden støyen endrer seg med turtallet?

 

Høres ut som det kan være et problem med tenningsanlegget ditt, sjekk at plugghettene og pluggene sitter skikkelig. Kan også være coil. Anlegget kan plukke opp støy om det er noe feil der.

Lenke til kommentar

Har hatt det samme selv, uten å klart å fiksa det..

 

Det jeg gjorde for å få dette "vekk", var å skru gain på forsterkeren helt ned. Spilleren min kan spille et volum på max 35. Så satte jeg spilleren på volum 32, så skudde jeg opp gain og hørte etter når det var behagelig å høre på. Da forsvant mine ulyder stort sett.

 

Før var max volum 23, og gain sto nesten på fullt. Og da var det støylyder når jeg skifta sang, dynamostøy og en irriterande støy lyd når jeg starta bilen. Alt er vekke nå :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...