Gå til innhold

Pentax 60-250 erfaringer


Anbefalte innlegg

Nå har jeg gjort det igjen...Kjøpt meg nytt objektiv. Det ble 60-250/4. Dette er mitt første med "stille" autofokus. Behagelig er det, men jeg er ikke sikker på om det er noe raskere. Har tatt noen få testbilder og det ser riktig bra ut. Nå står det testing opp mot 300/4.5 for tur. Kanskje jeg selger den. Egentlig tvilsomt for det er et fantastisk skarpt objektiv. Det hadde vært fint å se andres erfaringer med dette objektivet, Pentax 60-250

Stejen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Husk å være sikker på at du poster i riktig kategori når du starter en ny tråd. :)

 

Dette forumet er for spørsmål som relaterer til speilreflekskameraer. Det gjør selvfølgelig objektiver til speilreflekskameraer, men samtidig har vi en dedikert kategori for Objektiver, filtre, blits og utstyr.

 

Denne tråden hører åpenbart bedre hjemme i sistnevnte kategori, og flyttes derfor. :)

 

Reaksjoner på moderering tas som vanlig på PM, ikke i tråden.

Lenke til kommentar
Nå har jeg gjort det igjen...Kjøpt meg nytt objektiv. Det ble 60-250/4. Dette er mitt første med "stille" autofokus. Behagelig er det, men jeg er ikke sikker på om det er noe raskere. Har tatt noen få testbilder og det ser riktig bra ut. Nå står det testing opp mot 300/4.5 for tur. Kanskje jeg selger den. Egentlig tvilsomt for det er et fantastisk skarpt objektiv. Det hadde vært fint å se andres erfaringer med dette objektivet, Pentax 60-250

Stejen

Har brukt min i over en månad, og må seie meg veldig fornøgd så langt. Det er nok den beste zoomen eg nokon gang har hatt...

Optisk ikke så god som DA*300 i kantane, men elles har eg ikkje sett ikkje store forskjellen. Har ikkje sett behov på Pixel Peping på dette objektivet, då den har levert gode resultat frå første dag, og så langt som eg har sett, så er den skarp frå vidåpen i heile zoom området

 

Om eg skulle sette fingeren på noko, så med det vere at den kan krype litt om en har kamera dinglande over nakken over lengre tid, og at zoomringen går ørlite tregare over 135 mm streken (Det er vel muligens noko inni som blir sett i bevegelse eller snur retning)

Elles er eg spent på om det blir en støvsuger over tid, siden det forelengar seg ein del under zooming.

 

Har ikkje seriøst testa AF hastighet så langt, men den kunne godt har vore raskare, då den ikkje altid heng med på motgåande fugler i flukt, den er nok tregare enn DA*300, men har meir korrekt gange når ein misser AF punkt, slik at den er raskare på på hugget igjen. (Har litt oppbremse oppstart og stopp)DA*300 starter som regel opp med en gang en misser focus, og går heile vegen til nærgrense, før den returnerer, og då går det litt tid med den lange snekkegangen som DA*300 har.

Er litt spent på korleis desse to oppfører seg på K-7-en, i følge dei som har testa DA*300 på K-7 skal den vere betydeleg raskare enn på K20D.

 

Første review ute: http://www.slrgear.com/reviews/showproduct...uct/1234/cat/46

 

## dobbelpost slått sammen av ilpostino ##

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Den reviewen tror jeg ikke er ferdigskrevet. Srlgear bruker å ha litt fyldigere omtaler. Så det kan kanskje være en ide å kikke innom der seinere.

 

Ellers har jeg prøvd Kaffilars sitt eksemplar, pluss et annet eksemplar, og støtter alt han sier. Fyrte av et sted mellom 200 og 500 eksponeringer på fugl i flukt med dem. På Kaffilars sitt eksemplar var zoomringen litt i trangeste laget til slik bruk, mens det andre gled lettere. Til gjengjeld hadde det andre alt for lett for å krype.

 

Direkte sammenligna med min DA* 300/4 vil jeg si at DA* 60-250/4 har lite å skamme seg over optisk sett. I hvert fall i sentrum. Kantene skal jeg ikke utale meg om, siden det dreide seg om fugler mot blå himmel.

Effektiviteten på fugl i flukt var høyere fordi jeg der kunne zoome ut for lett å finne igjen fuglen, hvis jeg mista den ut av søkerbildet. Det virker som om treffprosenten var omtrent lik.

Lenke til kommentar
Dere som har prøvd 60-250mm, hvordan er denne i forhold til 50-135mm?

Tykkjer DA*50-135/2.8 har ein finare bokhe, sikkert pga meir avrunda blad. Elles vil eg påstå at dei er bortimot likeverdige bildemessig.

AF-hastighet er raskare på DA*50-135 men bruker litt meir tid på å finstille fokus, der DA*60-250 som regel er rett på, så i praksis føler eg at dei er omtrent like raske. DA*50-135/2.8 har ein utrulig lang snekkegang i forhold til DA*60-250, så manuell fokus er betre på 50-135.

 

Personlig liker eg nok 60-250 betre enn 50-135, men det er helst pga lengre rekkevidde, og at den er nyare. Vekt, størrelse og ekstra lysstyrke taler i 50-135 sin favør.

Byggmessig føler eg at 60-250 er hakket betre, men ikkje så bra som DA*300/4.

 

Det som trekker ned på DA*60-260/4 er at den forlengar seg ved Zooming, og er tyngre å zoome med.

Lenke til kommentar

Har fått testet ut 60-250 en del. Dette er et objektiv av høy klasse! Det oppleves som veldig skarpt helt ut i kanten. (testet med forskjellige brennvidder, blendere, stativ og blits.)Sammenlignet med den legendariske 80-200/2,8 kan jeg ikke se at 60-250 skal være mindre bra. Så her snakker vi om klasse! Gjenstår en sammenligning med FA 300/4,5 som også er optisk veldig bra. Dyr, ja. Anbefalles dog på det sterkeste.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Er det noen som kan legge ut bilder av 50-135mm og 60-250mm ved siden av hverandre, sånn vi kan se hvor stor forskjell det er på dem fysisk?

 

Noe sånt?

 

200646-05.jpg

 

Jeg liker Bat-solblenderne :D

Har sett det før når jeg tenker meg om, men hvis du ser på den 60-250mm som er på bildet, så er det ikke den samme som er i salg. Den på bilde mangler stativfestet, og zoomringen er mye større.

Lenke til kommentar
Har sett det før når jeg tenker meg om, men hvis du ser på den 60-250mm som er på bildet, så er det ikke den samme som er i salg. Den på bilde mangler stativfestet, og zoomringen er mye større.

 

Hmm, det tok jo sin tid før det objektivet kom i salg. Var det noe prototype de viste frem da?

 

Prøve dette isteden:

 

IMG_0334.JPG

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...