Gå til innhold

Hjelp - vonde legger!


Anbefalte innlegg

Heisann, 18 åring som søker råd her :)

 

Har nettopp startet med fotball igjen, etter å ha vært borte fra fotballen i flere år (tre-fire). I de tre-fire årene har jeg IKKE holdt meg i form! Det har vel for det meste gått i en veldig usunn livsstil bestående av gaming/tv, en del øl, og mye, mye chips/godteri/brus! ;)

 

Vel, for kanskje to måneder siden begynte jeg på et fotballag som trener to ganger, + spiller 1 kamp, i uka. Laget trener og spiller hjemmekamper på en litt dårlig kunstgressbane...

 

Leggene mine gjør vondt! Jeg vet ikke om det skyldes kunstgresset, overtrening, dårlig form, eller hva det er, men jeg kjenner en slags.. tja, vanskelig å forklare, en slags krampefølelse, noe ala intense voksesmerter, på innsiden av begge leggene mine. Jeg har siden da forsøkt å stå over all form for ballspill i ca to uker, i håp om at det skulle bedre seg med litt hvile. Når jeg kom tilbake igjen da så var jeg frisk og rask i beina og hadde masse "sprut" i beina, og kjentes ikke lengre så "tung" i beina som jeg gjorde tidligere. ... Men så, uka etter, kom "smertene" tilbake igjen :-/

 

Noen som har opplevd noe lignende, eller vet hva pokker som foregår? Jeg hadde ALDRI slike problemer når jeg var yngre og spilte fotball jevnlig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan være skoene. prøv å jogg uti skogen med andre sko og se om det hjelper. det kan også hende du bare må bli vant til å springe på banen med fotballsko og komme i litt bedre form.

 

legen anbefales også for sikkerhetskyld. beinhinnebettenelse er alvorlige saker etter hva jeg har lest.

 

fikk noe liknende av å jogge på asfalt. alt ble bedre med skikkelige sko med demping.

Endret av morgan_kane
Lenke til kommentar
Dette lukter beinhinnebetennelse.

 

I begge beina etter så kort tid? Tvilsomt.

 

Kort tid? Han skrev at han begynte for 2mnder siden. Jeg får beinhinnebetennelse mer eller mindre på dagen dersom jeg jogger på hardt underlag. Og nå som været er så bra så blir det mye trampoline og volleyball barfot og da kommer smertene nesten raskere.

 

Dersom det føles som et ømt blåmerke når du tar der du har vondt så er jeg enig med Patrick i at dette lukter det beinhinnebetennelse av.

 

legen anbefales også for sikkerhetskyld. beinhinnebettenelse er alvorlige saker etter hva jeg har lest.

 

Det er alltid greit å ta seg en tur til legen uansett når man har ukjente smerter over lengre tid, men jeg betrakter ikke beinhinnebetennelse som så veldig alvorlig. Bare husk å tøye godt, holde leggene varme og kanskje massere de grundig av og til. Å massere kan være så vondt at man nesten må ta til tårene, men det blir godt etterpå. :)

 

Mange tar det rolig i lang tid med en gang de får beinhinnebetennelse, men jeg får det veldig ofte fra nesten uansett aktivitet som belaster leggene så jeg pleier bare å "kjøre" gjennom ved å tøye og massere til smertene er levelige eller forsvinner helt. :)

 

Vet også at dersom beinhinnebetennelsen blir virkelig ille og man ikke kan eller absolutt ikke vil ta det rolig så kan man ta en tur til legen og få leggene snittet med skalpel. Dette reduserer smertene umiddelbart etter hva jeg har hørt. Dette er vel mer siste utvei. :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Sleit med Kronisk beinhinnebetennelse fjernet den etter 4 ganger med trykkbølgebehandling. Nå er den så og si helt borte

 

Min lege hadde ikke peiling. Mens fysio kan hjelpe deg med trening, massering av leggen, råd om skosåler, gel osv.

 

Legen min hadde heller ikke greie på dette her. Fysio hjalp meg mye mere, ga meg tøyeøvleser, råd om skosåler som Svein_Olav sier og behandlig som fungerte.

Endret av Sno
Lenke til kommentar

Det drøyde litt med besøket mitt til legen, dro dit først i dag :)

 

Han gjorde meg vel ikke noe særlig klokere, for å si det sånn! Han virket overbevist om at det ikke var beinhinnebetennelse, men at det kun var et resultat av lite trening, eller noe sånt... Han nevnte også at jeg kunne prate med en fysioterapaut som kunne hjelpe med å lage treningsprogram osv.. Men jeg synes jo det hele er litt merkelig, for:

 

Det var to-tre år siden jeg hadde trent aktivt fotball, før jeg begynte igjen nå i år. Men jeg begynte ikke alene! Det var en del kompiser som hadde vært borte fra fotballen like lenge som meg som begynte samtidig som meg i år, og DE er helt okay! :-/ Og jeg er definitivt den som har best kondisjon+hurtighet i gjengen. På starten i år, så sleit vi alle litt med det her, vi drev alle å klagde på smerter i leggene. Men nå er det bare jeg som sliter med det :(

 

 

Anyways; hvor finner man fysioterapaut? Hva/hvem pokker er det for noen egentlig? :)

Lenke til kommentar

Det du har er ikke benhinnebetennelse heller, for det er en betennelse på forsiden av foten din, og du forklarte smerter og ubehag på baksiden av foten. Jeg tenkte også først på at du kanskje har overanstrengt deg, i og med at du alltid har hatt "kondisen og styrken" på plass. Du startet for hardt rett og slett, tror jeg.

Lenke til kommentar
Har du lagt opp en treningsplan, eller har du bare begynt rett på slik du trente før? Det er viktig å bruke minst 14 dager på å t"rene opp" kroppen, så den blir klar for belastninger.

 

Vel, .. før, altså 3-4 år siden, trente jeg jevnlig med fotballaget mitt. Når jeg begynte på fotball igjen nå så spiller jeg kamper, men orker ikke trene pga slitasjen etter kampene.

 

Men nå har jeg en slags plan! Nå når fotballsesongen nærmer seg slutten, så skal jeg bruke vinteren på å trene meg opp. Så da skal jeg legge opp en treningsplan og alt det der, og sikte inn på sesongen 2010 :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...