Gå til innhold

Kroppshevinger vs bicepscurl


Anbefalte innlegg

Jeg har trent en stund med frihåndsmanualer nå, men jeg har nå begynt å ta en del kroppshevinger (underhåndsgrep) istedenfor bicepscurl. Jeg er nå i stand til å ta minst 3 sett à 7 rep. med kroppshevinger, med ett minutts pause imellom settene.

 

- hva er fordelen med å erstatte bicepscurl med kroppshevinger?

- hva er eventuelle ulemper?

- har kroppsheving med underhåndsgrep mindre effekt på biceps enn bicepscurl?

 

Pulsen blir naturlig nok mye høyere ved kroppsheving, men det er vel helt greit?

 

Håper på noen tips fra dere. :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kroppshevinger er pullups/chinups/chins right?

 

Vel, hvis så. Det er mye bedre å trene en kroppsheving fordi du trener flere muskler, som Kenneth199 sa.

 

har kroppsheving med underhåndsgrep mindre effekt på biceps enn bicepscurl?

Jeg vil da si at en kroppsheving er mindre effektiv biceps øvelse, men er ikke sikker. Tenk på at du bruker mange flere muskler når du tar en kroppsheving, og når du tar biceps curl så bruker du bare en muskel, så muskelen vil få alt presset på seg.

Endret av opijo
Lenke til kommentar

Så er det vel også slik at isolasjonsøvelser ikke er så veldig effektivt i forhold til tid, hvis jeg ikke tar feil? Altså, du kan jo ikke stå der og bare kjøre biceps curl og situps og tro treningen er ferdig.

 

Sånn jeg har skjønt det, er baseøvelser mye bedre enn isolasjonsøvelser.

 

Kjør chins, benk, overhead press (noe lignende militærpress tror jeg) og kanskje noen typer nedtrekk om du greier å unngå skader på nakken. Da skal du få større armer.

Lenke til kommentar

Etter at jeg slutta å trene på bicepscurl og kjørte på med chins og stangroing tar jeg 5 kg mer på hver manual enn hva jeg greide tidligere, tidligere da jeg trente med curl stagnerte jeg totalt.

 

Flere forskningsstudier viser at apparat\isolasjonsøvelser både er mindre effektivt enn baseøvelser (dvs øvelser hvor du beveger flere ledd samtidig) som chins, stangroing etc. Tenk også på følgende: Når må biceps jobbe hardest\takle mest belastning? Når den sammen med flere muskler bidrar til å løfte kroppen (si at du veier 80 kg så må hver biceps løfte nærmere 40 kg hver), eller når du med manualer kanskje curler med halve vekta ca 20 kg?

Lenke til kommentar

Størrelsen på armene er veldig genetisk bestemt, og det har ikke all verden å si hvilke øvelser du tar. Det har mest å si hvor mye mat du spiser. Det er fornuftig å legge til kroppshevinger fordi det er en nødvendig øvelse for å stimulere ryggmusklene. Jeg tror bicepscurl kan være en nyttig øvelse hvis du sliter med å bygge armer, og ikke er villig til å vente på at markløften din skal bli 250 kg liksom. Du kan være sterk i både chins, roing og markløft uten å ha stor biceps.

Endret av Ingar
Lenke til kommentar

Delvis uenig i den siste setningen.

 

Hvis enn vil ha større og sterkere biceps ved å kjøre chins, kan enn kjøre "weighted chins," som er chins med vekter. Når enn kommer opp i 10-12 vanlige chins er det fort å stagnere, og kanskje på tide å legge på vekter.

 

Mitt tips er å holde seg unna biceps curl så mye enn bare klarer. Kan lett få ryggproblemer (hvis dette er èn av dine få øvelser) og lettere å stagnere en chins. Chins er mye mer skånsomt for kroppen enn det biceps curl med tunge vekter er.

 

Dessuten er det fetere å vise frem hvor mange chins du tar, enn å vise hvor mange biceps curl du tar med en viss vekt, hvis det skulle bety noe ;)

Lenke til kommentar
Mitt tips er å holde seg unna biceps curl så mye enn bare klarer. Kan lett få ryggproblemer (hvis dette er èn av dine få øvelser) og lettere å stagnere en chins. Chins er mye mer skånsomt for kroppen enn det biceps curl med tunge vekter er.

Er ganske enig der,en venn av meg har kjørt biceps øvelser (ez-bar hvis det har noe å si) og så en dah kolapset ryggen hans under biceps øvelsen. Han måtte holde seg unna all trening i 2 uker, vet ikke om han hadde feil teknikk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...