Gå til innhold

Det ligger en fugleunge utafor vinduet mitt


Lapette

Anbefalte innlegg

Det ligger en fugleunge utafor vinduet mitt - den ser ut som om den har falt ned fra et sted, men klarer seg bra. Den er typisk 5 dager gammel og har ikke åpna øynene engang og gaper hver gang jeg kommer i nærheten av den. WHAT TO DO? Jeg får dårlig samvittighet hver gang jeg går forbi den! Skal jeg begynne å mate den most banan via et sugerør, eller skal jeg ende dens talte dager? Eller bare la den ligge? Vrææl. Takk for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke tatt på'n. Så for meg "hei kjæresten min, jeg tok inn denne fuglen jeg, og den skal vi avle opp"-scenarioet. Tror jeg bare må la den ligge i fred. Går bare rundt og har dårlig samvittighet for den - og det plager meg litt, siden dagen ellers er så fin ;)

Lenke til kommentar

Jeg trodde det med å ta på fuglen bare var en myte? Må iallfall variere fra fugleart til fugleart, for vet det er iallfall et sted i verden hvor de samler inn papegøyeunger om natta (for å unngå tyveri), og plasserer dem ut i vilkårlige reir om morran uten at foreldrene merker forskjellen. :p Også sett dem plukke fugler ut av reir for å merke dem i Møkkajobber på Discovery.

 

Les litt om arten, hør med en dyrlege, kanskje du kan fostre den opp. Den vil sikkert bli veldig tam da. :) Mulig dyrlege vil vite om det finnes noen som har lyst å ta seg av en fortapt fugleunge.

Endret av WD
Lenke til kommentar

Når jeg var liten fostra opp en måke! Søstra mi fant en halvdø måke unge.. så faktisk død ut når vi fant den. Tok med den hjem og det viste seg å være liv i den. Tok pyrisept på alle sårene og noen dager senere var det hyling i hele huset utenom om natta... for da sov faktisk han også! Vi ga han egg hele tiden ^^ til slutt ble han så stor at han svelga hele kokte egg en etter en! Til slutt ble han ganske stor og det ble tide med litt fly praccing. Jeg husker han ble så stor at han forsvant en dag, men han var alltid i nærheten av huset fordi da fikk han mat. Så jo også hvem han var.. men kunne ofte høre han rundt omkring. Han ble utrolig fortrolig med mennesker... og det var ikke bra. Han satt foran døra på butikken og tiggde om mat :S Etter hvert begynnte han å stikke av og det kunne ta mange dager før vi så han igjen, da la vi en bitte liten dings rundt foten hans for å kjenne han igjen, fordi han forandra seg så sykt fort. Så tok ting enda lenger tid før han kom tilbake og slutt glemte vi han nesten :p. Regner med han klarte seg helt fint, fordi han så ikke utmagra ut etter sine eventyr.

Lenke til kommentar

Menneskelukt på fugleunger er en myte for at små barn ikke skal herje i stykker de små stakkarene.

Det som derimot kan skje med enkelte fuglearter er at hvis alle ungene er tatt ut av redet og foreldrene kommer tilbake til tomt reir kan det være muligheter for at den ikke kommer dit igjen. Annet er at hvis ho'a blir forstyrret midt i eggleggingen, da kan den sky og blir borteborte.

 

Hvis den er veldig liten kan du vel se om du kan legge den tilbake med mindre det for sent. Ellers ville jeg avlivet den. Er enklere å fostre opp ei måke enn f.eks en kjøttmeis med tanke på mat.

:)

Lenke til kommentar
Når jeg var liten fostra opp en måke! Søstra mi fant en halvdø måke unge.. så faktisk død ut når vi fant den. Tok med den hjem og det viste seg å være liv i den. Tok pyrisept på alle sårene og noen dager senere var det hyling i hele huset utenom om natta... for da sov faktisk han også! Vi ga han egg hele tiden ^^ til slutt ble han så stor at han svelga hele kokte egg en etter en! Til slutt ble han ganske stor og det ble tide med litt fly praccing. Jeg husker han ble så stor at han forsvant en dag, men han var alltid i nærheten av huset fordi da fikk han mat. Så jo også hvem han var.. men kunne ofte høre han rundt omkring. Han ble utrolig fortrolig med mennesker... og det var ikke bra. Han satt foran døra på butikken og tiggde om mat :S Etter hvert begynnte han å stikke av og det kunne ta mange dager før vi så han igjen, da la vi en bitte liten dings rundt foten hans for å kjenne han igjen, fordi han forandra seg så sykt fort. Så tok ting enda lenger tid før han kom tilbake og slutt glemte vi han nesten :p. Regner med han klarte seg helt fint, fordi han så ikke utmagra ut etter sine eventyr.

 

Nåååååww :love:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EIV2CS

Hadde jeg ikke hatt dyreallergi, hadde jeg tatt den inn, og gitt den mat. Fulgeunge som husdyr er heftig, og den blir vel ikke så stor heller. En jeg kjenner har oppfostrert tre ekorn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...