Gå til innhold

Tjent for lite ifjor til å få skattefradrag, "overføre" til neste år?


wear

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Nå har det seg slik at jeg tydeligvis har tjent for lite (i 2008) til å kunne trekke fra rentene jeg har betalt, men så har jeg hørt at man kan "overføre" dette til neste år (skatteoppgjøret for 2009). Slik jeg har skjønt det så er det bare å fylle ut noe på et punkt i selvangivelsen for 2009 når den kommer neste år. Er det noen som har erfaring med dette?

 

Ved å leke meg litt med skattekalkulatoren på nettavisen (http://pub.tv2.no/nettavisen/okonomi/privat/kalkulator/article1370045.ece), så ser jeg at jeg hvis jeg bare hadde tjent et par tusen til, så ville jeg ha kommet over en eller annen magisk grense (at inntekten er mindre enn fradraget?) slik at jeg hadde fått igjen de 12 880kr som skal være rentefradrag i år, arg!

 

Her kommer det tusen-kroners spørsmålet (rettere sagt 12 880-kroners spørsmålet, hehe), i år så kommer jeg til å tjene bra og vet derfor at det ikke vil være noe problem å få trukket fra de 12 880kr fra årets lønn, men siden jeg er litt "strapped for cash" grunnet et samlivsbrudd nå, så tenkte jeg at ved å bestille et nytt skattekort hvor jeg "kalkulerer med å måtte betale" ca 10.000 i restskatt til neste år, slik at jeg får lavere skattetrekk i år (nå som jeg virkelig trenger det), og at de 12880 fra iår går opp i opp med resteskatten jeg evt hadde måttet betale, hvis noen skjønte den merkelige forklaringen med alt for lite tegnsetting ;-) Er det da bare å søke om nytt skattekort hvor jeg oppgir hvor mye renter jeg har for ifjor (som skal overføres) +de rentene jeg kommer til å betale i år og så vil det mest sannsynlig gå i orden/få lavere trekk?

 

(I år forventer jeg å tjene maks 450.000, betale ca 100.000 i renter og ha en gjeld på ca 1.900.000)

 

Kan liste opp hva jeg har tjent osv for 2008:

Trygdeavgift:

Lønn mv (7,8 %) 69 729

Utliknet skatt 5 439

 

Avregning:

Forskuddstrekk 6 308-

Overskytende 869

Rentegodtgjørelse 33+

Til gode 902

 

Personinntekt og alminnelig inntekt

2.1.1 Lønn, honorar, firmabil m.v. 69 729

2.8.1 Andel av inntekt fra boligselskap eller sameie 60

3.1.1 Renter av bankinnskudd m.v. 5 964

3.1.14 Sum inntekter 75 753

 

Fradrag

3.2.1 Minstefradrag av egen inntekt 31 800

3.3.1 Renter av gjeld til norske fordringshavere 46 403

3.3.13 Sum fradrag 78 203

3.4 Alminnelig inntekt 2 450-

3.6 Grunnlag for kommune-, fylkes- og fellesskatt 2 450-

 

Formue

4.1.1 Bankinnskudd 58 104

4.3.2 Egen bolig 29 082

4.5.3 Andel av annen formue i boligselskap eller sameie 1 555

4.7 Bruttoformue 88 741

 

Gjeld

4.8.1 Gjeld til norske fordringshavere 1 044 432

4.8.2 Andel av gjeld i boligselskap eller sameie 285

4.8.4 Sum gjeld 1 044 717

4.9 Nettoformue 955 976-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis beløpet i post 3.4 er negativt kan du føre over underskuddet til neste år så vidt jeg vet. Så du bør kunne overføre 2450 til neste års selvangivelse post 3.3.9.

Hm...

 

Dette lukter litt svidd for min del :'(

 

Jeg ble fortalt at man kunne "overføre" rentefradraget til senere år, men etter litt mer etterforskning så begynner jeg jommen meg å tvile litt, noe som da vil si at de 13k er forsvunnet kun fordi jeg tjente for lite, arg.

 

Har sendt inn spørsmål til skatteetaten om dette og vil oppdatere denne tråden når jeg får svar!

Lenke til kommentar

Jeg for min del forstår overhodet ikke hvor du har hentet tallet 12.880 fra? Hvor mye betalte du faktisk i renter? Mer enn de 46.403 som er oppført på post 3.3.1?? Slik jeg forstår de framlagte tallene sitter du igjen med et skattemessig underskudd (som kan fremføres til neste år) på 2.450 (og ikke 12.880) kr, etter at alle skattefradragene (inkludert 46.403 i rentefradrag) er trukket fra.

Lenke til kommentar
Jeg for min del forstår overhodet ikke hvor du har hentet tallet 12.880 fra? Hvor mye betalte du faktisk i renter? Mer enn de 46.403 som er oppført på post 3.3.1?? Slik jeg forstår de framlagte tallene sitter du igjen med et skattemessig underskudd (som kan fremføres til neste år) på 2.450 (og ikke 12.880) kr, etter at alle skattefradragene (inkludert 46.403 i rentefradrag) er trukket fra.

Hei Inge, dette er 'nte gangen du trår du unnsetning for å hjelpe meg her inne på økonomiforumet :-)

 

Vel, slik jeg har forstått det så skal man få igjen 28% av alle renter man har betalt, og siden jeg har betalt 46403kr i renter så forventet jeg å få (46403/100*28=)12992kr i fradrag. (Da jeg regnet ut 12880 så hadde jeg bare rundet ned til 46000).

 

Ved å plotte inn summene jeg tidligere opplyste opp (UNNTATT de 46403kr som fradrag) her: http://www.skatteetaten.no/Applikasjoner/E...08_07102008.htm Så kommer jeg frem til at jeg skulle ha betalt 6868kr i skatt, noe som ville resultert i restskatt på 500kr i år, noe som hadde vært helt greit.

 

Ved å da bruke enkel logikk (etter at jeg ble opplyst om at man kunne "overføre rentefradraget til neste år", så tenkte jeg at da ville jeg få 28% av de 46403 (altså ca 13.000) neste år.

 

Hvor disse -2450kr "kommer fra", må jeg innrømme at jeg ikke helt forstår...

 

EDIT: Jeg regner med at jeg sikkert har misforstått noe, men min logikk var vel grei nok (sett at man kunne overføre rentefradraget til neste år).

Endret av wear
Lenke til kommentar
Hvor disse -2450kr "kommer fra", må jeg innrømme at jeg ikke helt forstår...

 

EDIT: Jeg regner med at jeg sikkert har misforstått noe, men min logikk var vel greit nok (sett at man kunne overføre rentefradraget til neste år).

 

Hmmm, måtte prøve dette selv i kalkulatoren for å forstå hvordan det faktisk henger sammen. Med de tallene jeg la inn (alt utenom renteutgiftene) kommer det fram at du skal betale 5439 kr i trygdeavgift og (708+641) kroner i inntektsskatt, ikke sant? Samme tall som du kom til? Når du legger inn rentene, så forsvinner de 708+641 kronene i 28% inntektsskatt, men ikke trygdeavgiften. (fradrag har ikke virkning på beregningen av denne) Derfor får det rentefradraget så liten virkning, siden du uansett skulle betalt så lite inntektsskatt (708+641kr). Da har jeg i alle fall forstått litt mer av bakgrunnen og hva du egentlig mente. :)

 

Vel, da får vi se på muligheten for å få fremført fradrag/underskudd til senere år:

Du har en skattbar inntekt på 75.753 (69.729+5964+60), samt rentefradrag på 46.403. I tillegg til dette kommer minstefradraget på 31.800. Bare med disse to fradragene blir det et underskudd på 2.450, som det også framgår i din post. (Forstår du hvor det tallet "kommer fra"? :) ) Men i tillegg er det også noe som heter personfradrag, som alle får, som imidlertid vises svært få steder i selvangivelsen og skatteoppgjøret. Dette fradraget "kan ikke føre til negativ inntekt, og dermed heller ikke gi fremførbart underskudd" som det så fint heter i Lignings-ABC'en. (i punkt 1.2.2). Overført til den faktiske situasjonen din betyr den siterte setninga at du i praksis går glipp av dette personfradraget for 2008 (og kan heller ikke ta det med deg videre til neste år), når allerede de to andre fradragene i seg selv gir en inntekt som er under 0 (-2.450). Surt, men det er nok dessverre bare sånn det er.. :hrm:

 

Du kan heller ikke på noe lovlig vis så vidt jeg vet overføre rentefradraget til neste år så du får benyttet deg av personfradraget for 2008, som jo var det opprinnelige spørsmålet ditt (og nå har jeg altså også forstått og forklart bakgrunnen for hvordan det henger sammen...)

 

Edit: fjernet overdreven quoting.

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

AHA!

 

Ja nå er jeg helt med!

 

Fantastisk svar, du er virkelig en mann som innehar mye kunnskap og vet hvordan å benytte den fult ut!

 

Takker nok en gang for den strålende hjelpen!

 

Jeje, da har jeg gått glipp av endel tusen kroner, surt, men men, nå har jeg ihvertfall en ålreit jobb :-)

 

En liten siste ting som kunne være MEGET spennende å vite:

Siden jeg og samboeren begge betalte på lånet ifor så delte vi halvparten av rentefradraget mellom oss (totalt så var det altså 92806kr i renter som vi betalte). Hun tjente "en god del" ifjor slik at hvis vi hadde skrevet at hun betalte alle rentene så kunne hun bare ha tatt ut pengene/overført til meg ved skatteoppgjøret. Hvis vi hadde gjort det på den måten, ville det da ha blitt sett på som skattesvindel/vært ulovlig? Hva kunne evt skjedd ved å gjøre det slik?

Lenke til kommentar
Samboere står fritt til å overføre gjeld og gjeldsrenter seg i mellom.
Ja det er forsåvidt greit, men siden jeg faktisk betalte på lånet sammen med henne så hadde det vel vært skattesvindel?

Forsåvidt. Dere kan fordele rentene dere imellom etter intern avtale, men det dere fører på selvangivelsen bør stemme overens med hvem som faktisk har betalt.

 

http://www.skattebetaleren.no/skatt/nyhete...kiv/samboere_o/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...