Gå til innhold

Hvilket språk for GUI og enkel kommunikasjon med MS ledetekst


Anbefalte innlegg

Jeg skal lage et program for å analysere innholdet på flyttbare lagringsmedier, velge i fillisten og så sende det via kommandoer i ledetekst til en sftp-tilkobling. Jeg er ikke spesielt dreven i noe språk, men har prøvd ut litt forskjellig, og er flink til å lære meg det som trengs. Om jeg ikke får til alt i språket bør jeg kunne bruke det til å emulere ledetekstkommandoer for så å behandle disse på en kreativ måte. Den mest avanserte funksjonen jeg skal løse med grafisk grensesnitt er å forhåndsvise innholdet i en ascii-fil forminsket i et vindu.

 

Hvilket språk løser dette best samtidig som det kommuniserer godt med MS ledetekst? Tenker selv mest på VB. Duger isåfall VB-"studioet" som er innebygd i ms office? Hvis ikke, hvilke muligheter har jeg (tenker ikke å betale (mye) for det)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et hvilket som helst språk vil vel duge godt til dette.

Du kan til og med bruke Windows Powershell (men GUI i Powershell er litt plundrete)

 

Visual Basic for Applications (som er det som brukes i Excel) kan vel brukes, men jeg vet ikke om det er noen enkel måte å bruke sftp på der. I .NET språk (som VB2008, C# eller PowerShell) kan du bruke System.Web.WebClient for sftp.

Krever dog at .NET er installert på maskinen.

Lenke til kommentar
Et hvilket som helst språk vil vel duge godt til dette.

Du kan til og med bruke Windows Powershell (men GUI i Powershell er litt plundrete)

 

Visual Basic for Applications (som er det som brukes i Excel) kan vel brukes, men jeg vet ikke om det er noen enkel måte å bruke sftp på der. I .NET språk (som VB2008, C# eller PowerShell) kan du bruke System.Web.WebClient for sftp.

Krever dog at .NET er installert på maskinen.

Er det enkelt å lage GUI i f.eks. C#? Kan man tegne applikasjonen som i VB/excel?

Lenke til kommentar

Du bare laster ned Visual Studio Express fra http://www.microsoft.com/express

Velg versjon VB.NET, C#, C++ eller ett språk du kunne tenkt deg.

Man tegner ikke applikasjoner i den forstand. Men man får jo GUI og alt du vil ha.

Begynn basic med bare hvordan det er bygd opp. Så kan du begynne å eksperimentere med Webclient klasse som GeirGrusom nevnte.

.NET er så å si innstallert på ALLE maskiner som kjører Windows (XP og oppover). Og om det mangler er det gratis å laste ned det også fra Microsoft sine websider. ( Ja de har faktisk gratis ting også )

Lenke til kommentar

Da er jeg så vidt i gang.. Kunne trengt et lite hint til hvordan jeg bruker "file tree".. må jeg kode det helt manuelt eller er det en property som kan hjelpe meg å liste opp filtreet fra en gitt rot?

 

Planen er å lage et filtre med checkboks for hver fil i alle mapper ut fra rooten som er default checked. Det skal helst ikke gå an å checke mappene..

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...