Gå til innhold

Bygging i strandsonen - For strenge regler?


Anbefalte innlegg

Vi leser daglig om personer som har bygget ulovlig i strandsonen. Så lenge reglene er slik de er, så bør folk forholde seg til reglene, og ikke bygge hvis de ikke har tillatelse. Det jeg vil vi skal diskutere i denne tråden er om reglene er for strenge, eller om de bør være slik de er i dag.

 

Mitt syn på dette er at reglene helt klart er altfor strenge.

 

For det første så mener jeg at det erhelt meningsløst at det skal være ett sett med regler for hele landet. Helt klart bør tett befolkede steder som indre oslofjord, som også har begrenset med steder der man har tilgang på vannet, ha reguleringer slik at folk får tilgang til sjø og hav. Men det at de samme strenge reglene skal gjelde for hele landet er for meg uforståelig.

 

Langs kysten fra Lindesnes til Nordkapp er det enormt med plass. Reglene som skal sikre vanlige folk tilgang til strandsonen hindrer nettopp vanlige folk tilgang på strandsonen. Det er ikke slik at det store flertallet har båter, og kjører rundt og leter etter steder der de kan gå i land. Vanlige folk får ikke pusset opp og oppgradert allerede eksisterende bygg uten å måtte gå gjennom et maraton av byråkrati. Folk får ikke lov til å gjøre inngrep i terrenget, selv om det har vært en familieeiendom gjennom flere generasjoner. Er dette riktig? Er det riktig at en får lov til å bygge et stort naust i strandsonen, men om en tapetserer og setter opp et par senger inni naustet, så er det ikke lov lenger?

 

Hvorfor kan ikke dette avgjøres på lokalt plan?

 

Kjør debatt

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synes det er helt greit at det er strenge regler i utgangspunktet.

Spesielt hvis det er lagt til rette for at menigmann allikevel har mulighet til å sjøsette en båt. Eventuelt med utleie av rorbuer eller båthavn med mulighet for plassering av båt i nærhet av tettbebygd strøk.

 

Og bare muligheten av at det ikke finnes noen bygninger i vannkanten over større avstander er tiltalende.

Endret av Erigon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...