Gå til innhold

blackout av stereo, hvorfor?


Anbefalte innlegg

jeg har nettopp fått meg ny forsterker til mine høgtalere, men skrur jeg opp volum til kl 11, ikke spesielt høyt egentlig, så slår bare forsterkeren seg av.(stand-by modus)... har jeg for liten strømforsyning på forsterkeren ? den yter 2x70w i 8Ohm (Harman Kardon 3370 reciever) og høgtalerne er Audio pro blue diamond med integrert 150w forsterker, skulle tro at dem da var ganske lettdrevne... Jeg vet at jeg har noen elendige høgtalerkabler (kansje 5kr/meter, bare 2 tynne tråder i hver) kan det ha mye å si?

 

noen som har peiling?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det du beskriver høres ut som en form for overbelastningsvern som slår til. (Trekker du for mye strøm vil forsterkeren skru seg av for å beskytte seg selv og høyttalerene - kan også slå ut hvis temperaturen blir for høy).

 

Rart at det skal skje så tidlig som kl. 11 ( antar volumrattet går til langt ut på ettermiddagen), og på en HK forsterker. De skal være ganske strømsterke. Du har ikke plassert forsterkeren slik at den ikke får lufting ?(kobler ned pga. høy temperatur)

 

Tror jeg ville tatt en liten telefon til butikken, evt. tatt forsterkeren med ned for å prøve.

Lenke til kommentar

Skal ikke være noe i veien med dimmensjoneringa på powersupply i HK forsterkere!

 

At forsterkeren slår seg av tyder på at den blir overbelasta, og at en protection-funksjon skrur av forsterkeren. Dette kan skyldes at høyttalerkablene har et lite brudd, el. som forårsaker kortslutning. Kan også hende at det er noe i veien med høyttalerne. En brent diskant, eller et ødelagt delefilter kan forårsake det samme.

 

Prøv gjerne å koble av den ene høyttaleren, og spill til forsterkeren kutter (eller burde kuttet), så gjør du det samme med den andre høyttaleren. På den måten kan du avgjøre om det er feil med en høyttaler, bytt også gjerne kabler mellom høyttalere for å avgjøre om det er feil på dem.

 

Hvis høyttalerkablene er veldig tynne, eller veldig lange kan de være problemet.

 

Edit: Bruker du PC'en som lydkilde? I så fall kan alt for høye lydinstillinger på PC'en gi vrengt signal til forsterkeren, som vil overbelaste forsterkeren hvis du skrur opp for mye der. Men da høres lyden helt for j*velig ut, så det hadde du lagt merke til!

 

Knut

Lenke til kommentar

dere har peiling...

 

før jeg fikk lest svarene deres her, har jeg i all iver selv fundert på om det kan være kablene og byttet ut disse til noen bedre..150kr/m ...og dafungerer det helt perfekt.. kan skru så høyt jeg vil/tør...

 

takker for svar...

Lenke til kommentar

Hei.

 

 

Enkelte forsterkere kan gå i "selvsving" når man bruker feil kabler. Jeg tror det er kabler med høy kapasitans, ala , flatline og noen tara labs som har høy kapasitans.

 

Jeg hadde først kimber 1,2s til topp og tara labs til bunn. Når jeg hadde spilt ganske høyt i en 30 min. så skrudde ampen (EC aw120) seg bare av.

 

Dro så til EC og forhørte meg. De anbefalte å prøve Kimber, så jeg kjøpte Kimber 4TC. Aldri noen problemer siden. Kan la ampen gå for fullt i time etter time.

 

Så det kan være kablene.

 

Mvh Davidlyd.

Lenke til kommentar
dere har peiling...

 

før jeg fikk lest svarene deres her, har jeg i all iver selv fundert på om det kan være kablene og byttet ut disse til noen bedre..150kr/m ...og dafungerer det helt perfekt.. kan skru så høyt jeg vil/tør...

 

takker for svar...

 

*Kremt* Hvem sa noe om at kabler ikke betyr noe? :wink:

 

Her er det mulig at det er motstanden som tilslutt har sørget for at forsterkeren din kobla ut (sikkerhetsfaktor). Nye kabler med mindro motstand gjorde tydeligvis susen.

 

Fint at du fikk ordnet det! :smile:

Lenke til kommentar
Her er det mulig at det er motstanden som tilslutt har sørget for at forsterkeren din kobla ut (sikkerhetsfaktor). Nye kabler med mindro motstand gjorde tydeligvis susen.

Det var vel en litt merkelig teori. En forsterker gir mindre effekt jo høyere motstanden er. Hvis man utleder din teori så vil forsterkere koble ut når man ikke har koblet til høyttaler (uendelig motstand).

Ikke umulig at Davidlyd er inne på noe, at forsterkeren er følsom for å plukke opp HF på kablene og går i selvsving. Det er i såfall et problem med forsterkeren, ikke kablene, men andre kabler kan minske problemet.

Lenke til kommentar
Her er det mulig at det er motstanden som tilslutt har sørget for at forsterkeren din kobla ut (sikkerhetsfaktor). Nye kabler med mindro motstand gjorde tydeligvis susen.

Det var vel en litt merkelig teori. En forsterker gir mindre effekt jo høyere motstanden er. Hvis man utleder din teori så vil forsterkere koble ut når man ikke har koblet til høyttaler (uendelig motstand).

Ikke umulig at Davidlyd er inne på noe, at forsterkeren er følsom for å plukke opp HF på kablene og går i selvsving. Det er i såfall et problem med forsterkeren, ikke kablene, men andre kabler kan minske problemet.

 

Oscillasjon er et alvorlig problem med forsterkere. Når de konstrueres må man tenke på at folk bruker alle slags oppsett. Hvis man hadde byttet utgansgsmotstand på forsterkeren, hadde man ikke behøvd å kjøpe kabler. Når forsterkeren ikke takler lasten, vil den fortsatt være i grenseland når man har byttet kabler. Da får man best lydkvalitet ved å bytte ut utgangsmotstandene. (synes jeg da)

Lenke til kommentar
Her er det mulig at det er motstanden som tilslutt har sørget for at forsterkeren din kobla ut (sikkerhetsfaktor). Nye kabler med mindro motstand gjorde tydeligvis susen.

Det var vel en litt merkelig teori. En forsterker gir mindre effekt jo høyere motstanden er. Hvis man utleder din teori så vil forsterkere koble ut når man ikke har koblet til høyttaler (uendelig motstand).

Ikke umulig at Davidlyd er inne på noe, at forsterkeren er følsom for å plukke opp HF på kablene og går i selvsving. Det er i såfall et problem med forsterkeren, ikke kablene, men andre kabler kan minske problemet.

 

Oscillasjon er et alvorlig problem med forsterkere. Når de konstrueres må man tenke på at folk bruker alle slags oppsett. Hvis man hadde byttet utgansgsmotstand på forsterkeren, hadde man ikke behøvd å kjøpe kabler. Når forsterkeren ikke takler lasten, vil den fortsatt være i grenseland når man har byttet kabler. Da får man best lydkvalitet ved å bytte ut utgangsmotstandene. (synes jeg da)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...