Gå til innhold

Test: Dovado UMR trådløs ruter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, klart det har sine fordeler. Om man bruker mobilen som ruter vil jo også denne kreve å være ganske konstant koblet til strømnettet i likhet med en dedikert ruter.

 

Siden denne er mye tiltenkt å være en permanent installasjon savner jeg, som en annen i tråden, integrert modem. Dette kunne eventuellt vært en egen og noe dyrere modell.

 

Fremtiden er trådløs :)

Lenke til kommentar

Jeg hadde store problemer med å installere denne sammen med en Option Icon 225 fra Telenor da jeg kjøpte dette for en stund siden. Webgrensesnittet for ruteren viste rett og slett ingen tilkoblede modem selv når jeg gjorde nøyaktig som vist på nettsiden deres.

 

En halvtimes telefonsamtale via Voipstunt til kundesupporten til Dovado i Sverige og en firmwareoppdatering senere, var jeg oppe og gikk. Utmerket service og kundebehandling!

 

Nå fungerer den akkurat som forventet: den utnytter den kapasiteten det mobile bredbåndet gir, og fordeler denne mellom de maskinene som skal bruke den. Neste steg er innkjøp av retningsstyrt antenne for å bedre signalene ;)

Lenke til kommentar
Hvordan konfigurerer du D-link routeren til sånn trafikk?

 

For å kunne bruke D-Link DIR 655 må man oppdatere firmware til versjon 1.21 eller nyere. Da vi man få opp en egen meny som heter "USB-settings". Under denne kan man velge "USB 3G Adapter". Skriv deretter inn de nødvendige data for å logge seg inn.

Lenke til kommentar

Hei,

takk for tilbakemeldinger!

Jeg vil vel tro at selv om du plugger i to stk USB mobile bredbånd samtidig, så vil den kun bruke ett av dem av gangen, men jeg har ikke testet dette.

 

Ping-tidene var tatt med som en generell informasjon om mobilt bredbånd, ruteren vil normalt ikke påvirke dette i merkbar grad, men det kan jo være interessant informasjon for alle som bruker mobilt bredbånd.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Have just bought the Dovado UMR at the Clas Ohlson shop in Sandvika. It works fantastic. Connected my Telenor mobilt bredbånd USB modem to the router and plugged in the power cable, and I got access to internet even before had the chance to enter the setup wizard. I have tried the Fonera 2.0n as well. But that was just rubbish. It was not compatible with Telenor 3G, innstallation manuals very poor and the fonera support does not answer mails. It is obviously more a community than a professional company. But I can certainly recommend the Dovado UMR for wireless access to internet through a 3G USB modem.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...