Gå til innhold

Veiledning til OC med Q6600?


Anbefalte innlegg

Hei, er helt ny inne OC og planlegger nå å overklokke min Q6600 @ 2.4 GHz til helst 3.0 GHz. Hardware står i signaturen min (HK: MSI P7N SLI Platinum, Chipset: nVidia nForce 750i SLI, BIOS V.1.0, RAM: OCZ Gold DDR2 Dual Channel 2x 2048MB <- Info fra CPU-Z). Bedre oversikt over HW: LiSTE

Håper altså om noen her med litt erfaring med overklokking kan hjelpe meg. Om noen har overklokket Q6600 på samme HK kan de si hva de gjorde? Hvilken fremgangsmåte de brukte?

Dersom ytterligere informasjon trengs ang. hardware er det selfølgelig bare å spørre.

Bruker CPU kjøleren som kom med prosessoren (Jeg vet at Intels kjøleløsninger suger, så jeg trenger ingen "jeg-vet-hva-som-er-bra-og-dårlig-ekspert" til å fortelle meg det).

 

Nåværende CPU og RAM-status:

 

CPU Frekv.: ~2400.0 MHz

CPU Spenning: ~1.296V

CPU FSB: ~1066.7MHz

 

RAM Spenning: 2V

RAM Frekv.: 800MHz (Fordelt på to stk. moduler.)

 

Ber om forståelse fra de som leser dette at jeg aldri har overklokket noe i hele mitt liv og er redd, men også relativt klar over konsekvensene ved feil fremgangsmåte under overklokkingsprosessen.

 

Takk!

Endret av Momradn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei, er helt ny inne OC og planlegger nå å overklokke min Q6600 @ 2.4 GHz til helst 3.0 GHz. Hardware står i signaturen min (HK: MSI P7N SLI Platinum, Chipset: nVidia nForce 750i SLI, BIOS V.1.0, RAM: OCZ Gold DDR2 Dual Channel 2x 2048MB <- Info fra CPU-Z). Bedre oversikt over HW: https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=89026

Håper altså om noen her med litt erfaring med overklokking kan hjelpe meg. Om noen har overklokket Q6600 på samme HK kan de si hva de gjorde? Hvilken fremgangsmåte de brukte?

Dersom ytterligere informasjon trengs ang. hardware er det selfølgelig bare å spørre.

 

Nåværende CPU og RAM-status:

 

CPU Frekv.: ~2400.0 MHz

CPU Spenning: ~1.296V

CPU FSB: ~1066.7MHz

 

RAM Spenning: 2V

RAM Frekv.: 800MHz (Fordelt på to stk. moduler.)

 

Ber om forståelse fra de som leser dette at jeg aldri har overklokket noe i hele mitt liv og er redd, men også relativt klar over konsekvensene ved feil fremgangsmåte under overklokkingsprosessen.

 

Takk!

 

 

Hei. Først og fremst: Lykke til! Det er moro å clocke, så dette skal vi få til.

 

Først og fremst må vi vite litt om temperaturene dine før vi går videre.

Last ned CoreTemp og start det. Så kjører du Orthos mens du overvåker temperaturene. I orthos kjører du "Small FFT"-testen for max utnyttelse av CPU'en enkelt. Følg med på CoreTemp nå, også lar du den stå og gå i minst 5 minutter. Hva er temperaturene du får da på alle kjernene? PS! Bikker du over 60 grader er det lurt og avbryte og melde tilbake, dersom du skal ha noen som helst mulighet til å nå 3 ghz på den CPU'en (forutsatt at det er en G0-stepping) må du ikke være i nærheten av 60 grader under load før den er clocket.

Lenke til kommentar

Takker og bukker for et raskt og seriøst svar. Har lastet ned CoreTemp, men fikk TCP-error da jeg skulle laste ned Orthos (Sikkert TechPowerUP sine servere som er overloaded). Prøvde å Google litt etter programmet, men fant bare sider som distribuerte det pakket inn et skummelt .rar arkiv som sikkert inneholder mer enn bare programmet. Skal vente litt også prøver jeg igjen med Orthos ;)

Igjen, tusen takk for svar! :)

Lenke til kommentar
Takker og bukker for et raskt og seriøst svar. Har lastet ned CoreTemp, men fikk TCP-error da jeg skulle laste ned Orthos (Sikkert TechPowerUP sine servere som er overloaded). Prøvde å Google litt etter programmet, men fant bare sider som distribuerte det pakket inn et skummelt .rar arkiv som sikkert inneholder mer enn bare programmet. Skal vente litt også prøver jeg igjen med Orthos ;)

Igjen, tusen takk for svar! :)

Her har du.

 

Venter spent på svar.

Lenke til kommentar

Skal jeg velge "Stress CPU and RAM" i Orthos?

EDiT: Temperaturen ligger på rundt 50 grader Celsius i iDLE, så den går helt sikkert over 60 når jeg kjører Orthos :/

Men som sagt så har jeg kun Intels medfølgene vifte og bare èn vifte inne i kabinettet mitt.

Endret av Momradn
Lenke til kommentar
Skal jeg velge "Stress CPU and RAM" i Orthos?

EDiT: Temperaturen ligger på rundt 50 grader Celsius i iDLE, så den går helt sikkert over 60 når jeg kjører Orthos :/

Men som sagt så har jeg kun Intels medfølgene vifte og bare èn vifte inne i kabinettet mitt.

Vel. Du skal kjøre "Small FFT", som jeg nevner tidligere. Dersom du ligger på slike temperaturer er vel på en måte overclocking uaktuelt. Hva sier CPU-Z om CPU'en din? Hvilken stepping? G0?

Lenke til kommentar

OK, ikke gjør det flere ganger er du snill!!!

70 grader er grenseland, alvorlig grenseland. Overrasket over at maskinen din lot deg fortsette med slike temperaturer.

 

Nei, ikke noe overclocking her unge mann. Sorry, men du må ut og kjøpe deg en kjøler og skikkelig kjølepasta. Om du kan utvide antallet vifter i kabinettet ditt er det kun et pluss. Husk. Kald luft inn nede, varm luft ut oppe. Du kan godt bruke 2 vifter til innsug og 1 til utsug dersom du ikke kan montere likt antall inn og ut.

Lenke til kommentar

Når du nå blir klar til å overclocke, så flasher du til P04-BIOS'en. Det er den de har vært mest heldig med når det kommer til overclocking. Litt vanskelig bios å jobbe med, den taler litt imot naturlig logikk, slik at når du instiller volt på CPU'en instiller du kun differansen du vil gå, og ikke selve volten. Greit å vite hva volten er via feks CoreTemp før du gjør justeringer.

 

Overclocking er ikke gjort på 5 minutter. Du trenger tid til å lære deg dette. Jeg foreslår at du starter med å få ned tempteraturen , så klart. Etter det fokuserer du på CPU'en og lar RAM'en leve sitt eget liv mtp timing og lignende. Du kan sette volten statisk til den volten produsenten lover at den skal tåle (mellom 2.0 og 2.2 volt tipper jeg)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...