Gå til innhold

[Løst]Tilkopling av PC til TV - HDMI


Anbefalte innlegg

Heisan.

 

Har litt problemer med å kople meg til TVen.

Jeg har en Samsung LE32s62b. TVen er hd-klar, med en hdmi-inngang på baksiden.

PCen er en Multicom Kunshan Z97 med et GeForce 9650M GT 1024MB skjermkort. Operativsystemet er Windows 7.

 

Når jeg kopler til TVen setter jeg oppløsningen til 1280x720. Kabelen er helt ny.

 

Problemet mitt er at TVen rett og slett ikke oppdager at PCen er tilkoplet. Jeg kan ikke engang velge "hdmi" på TVen.

 

Noen som har tips til hva jeg må gjøre?

 

Mvh

Trond

Endret av Swirfin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Heisan.

 

Har litt problemer med å kople meg til TVen.

Jeg har en Samsung LE32s62b. TVen er hd-klar, med en hdmi-inngang på baksiden.

PCen er en Multicom Kunshan Z97 med et GeForce 9650M GT 1024MB skjermkort. Operativsystemet er Windows 7.

 

Når jeg kopler til TVen setter jeg oppløsningen til 1280x720. Kabelen er helt ny.

 

Problemet mitt er at TVen rett og slett ikke oppdager at PCen er tilkoplet. Jeg kan ikke engang velge "hdmi" på TVen.

 

Noen som har tips til hva jeg må gjøre?

 

Mvh

Trond

Har jeg forstått riktig? Har du koblet pcen til tv med HDMI-kabel? Bruker du da en HDCP-adapter eller noe da. Kanskje oppløsningen er gal, prøv med 800x600 og jobb deg oppover helt til du kommer til en du føler passer bra.

Lenke til kommentar
Har jeg forstått riktig? Har du koblet pcen til tv med HDMI-kabel? Bruker du da en HDCP-adapter eller noe da. Kanskje oppløsningen er gal, prøv med 800x600 og jobb deg oppover helt til du kommer til en du føler passer bra.

 

Takk for svar.

 

Jeg har koplet PCen til TVen med en HDMI-kabel. Jeg vet ikke hva en HDCP-adapter er desverre.

 

Jeg trekker altså en HDMI-kabel fra PC til TV. PCen oppdager TVen, og jeg får opp informasjon på PCen slik som anbefalt oppløsning 1280x720, som er riktig for en hd-klar TV.

 

Problemet er vel at TVen ikke oppdager at PCen er tilkoplet. Vil en HDCP-adapter løse dette problemer?

 

EDIT: Jeg har nå prøvd litt forskjellige oppløsninger. 800x600, 1024x768 og 1280x720. Ingen av oppløsningen fungerer. TVen vil rett og slett ikke vise noe fra PCen.

Endret av Swirfin
Lenke til kommentar

Har selv aldri hørt om en hdcp-adapter, derimot er en hdmi-dvi adapter mer vanlig. HDCP er en kryptering som ligger i overføringen i digitalt medium (DVI og hdmi). Aktuelt å vite hvis du har blueray-spiller på laptopen.

 

For meg høres det mer ut som oppsettfeil. Prøv å sett tv-en som hovedskjerm på laptop for å se om du får bilde da.

Lenke til kommentar

Nisse-forslag:

 

Gå inn på enhetsbehandling og "scan for hardware changes". Det er godt mulig at den finner riktige drivere og hooker opp skjermen din som ekstern skjerm.

 

Skal i utgangspunktet være rett frem, mye mulig du har vært uheldig med en konfig eller at ting bare "henger".

Lenke til kommentar
Har selv aldri hørt om en hdcp-adapter, derimot er en hdmi-dvi adapter mer vanlig. HDCP er en kryptering som ligger i overføringen i digitalt medium (DVI og hdmi). Aktuelt å vite hvis du har blueray-spiller på laptopen.

 

For meg høres det mer ut som oppsettfeil. Prøv å sett tv-en som hovedskjerm på laptop for å se om du får bilde da.

 

Skal ikke garantere at det ikke er en oppsettfeil, men jeg tror jeg har gjort ting rett.

 

Det jeg tenker på nå er at driverene som jeg får fra Windows 7 ikke er de absolutt nyeste og beste. Jeg skal prøve å bruke vistadrivere og se om jeg får noe endring da. Jeg må vel gjerne gjøre det samme med lydkortdrivere for å få TVen og PCen til å hilse på hverandre.

Lenke til kommentar

Prøvde du "Run multiple display wizard",eller dualview eller clone?

 

Har du husket å huke av for "Utvid skrivebordet til denne skjermen" i skjerminnstillinger?

 

Har du dette valget? Sett den til 720p

 

432653.jpeg

 

Stemmer det,at når du blar gjennom SourCe på tv'en,så dukker det aldri opp et hdmi valg?

 

432684.jpeg

Endret av ask99
Lenke til kommentar
Prøvde du "Run multiple display wizard",eller dualview eller clone?

 

Har du husket å huke av for "Utvid skrivebordet til denne skjermen" i skjerminnstillinger?

 

Har du dette valget? Sett den til 720p

 

432653.jpeg

 

Stemmer det,at når du blar gjennom SourCe på tv'en,så dukker det aldri opp et hdmi valg?

 

432684.jpeg

 

Dette har jeg også gjort.

 

Ja det stemmer. Hvis jeg går på meny - kildeliste så er hdmi grået ut.

Lenke til kommentar
Det virker som du har gjort det meste rett,nu vet jeg ikke om Fn+(ekstern skjerm/LCD) tasten overstyrer alt.Har du prøvd denne?

 

Du kan også se om "Viewing the Picture in Picture (PiP)"er skrudd av i tv menyen

 

Ja PIP er skrudd av. Det går faktisk ikke an å skru det på.

Lenke til kommentar

Jeg begynner å innse at det ikke kommer til å funke med det oppsettet jeg har nå. Jeg skal installere vista og se om det hjelper noe på problemet, da får jeg tilgang til flere drivere som kan hjelpe meg. Det kan også hende at jeg må konvertere fra hdmi til sånn komponentgreie for å få det til.

 

Finnes det overganger man kan kjøpe for å konvertere hdmi-signalet? Jeg har bare to utganger på PCen av denne typen, og det er hdmi og VGA.

Lenke til kommentar
Problemet mitt er at TVen rett og slett ikke oppdager at PCen er tilkoplet. Jeg kan ikke engang velge "hdmi" på TVen.

Et par tips:

- På mange Samsung TV-er må man inn i menyen for å "aktivere" inngangene første gang før de kan velges fra fjernkontrollen.

- Prøv å koble med VGA-kabel, det er den mest smertefrie løsningen.

-På en del Samsung TV-er må man bruke HDMI2 for PC-bruk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...