Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Muntlig eksamen i Norsk (1890-1940) - Hjelp!


Anbefalte innlegg

EMNE: 1890-1940

Velg ut noen tekster som viser bredde innenfor emne, og bruk dem til å fordype deg i emnet.

Du velger selv avgrensing av oppgaven og problemstilling.

 

Jeg har ikke lest særlig mange tekster fra denne perioden.

 

Kunne noen her gi meg et par tips eller forslag til hva jeg burde gjøre?

 

-Anette

Endret av Chrysus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
EMNE: 1890-1940

Velg ut noen tekster som viser bredde innenfor emne, og bruk dem til å fordype deg i emnet.

Du velger selv avgrensing av oppgaven og problemstilling.

 

Jeg har ikke lest særlig mange tekster fra denne perioden.

 

Kunne noen her gi meg et par tips eller forslag til hva jeg burde gjøre?

 

-Anette

 

 

Hei! Jeg skal også ha norsk eksamen. Men jeg fikk emnet 1870 til 1900 tallet. Har du funnet problemstillingen? Mangler bare den, og er litt usikker på hva jeg skal ta :)

Lenke til kommentar
EMNE: 1890-1940

Velg ut noen tekster som viser bredde innenfor emne, og bruk dem til å fordype deg i emnet.

Du velger selv avgrensing av oppgaven og problemstilling.

 

Jeg har ikke lest særlig mange tekster fra denne perioden.

 

Kunne noen her gi meg et par tips eller forslag til hva jeg burde gjøre?

 

-Anette

 

 

Hei! Jeg skal også ha norsk eksamen. Men jeg fikk emnet 1870 til 1900 tallet. Har du funnet problemstillingen? Mangler bare den, og er litt usikker på hva jeg skal ta :)

 

Hei. Nei jeg har ikke funnet en enda, blir gal snart :(

Lenke til kommentar
EMNE: 1890-1940

Velg ut noen tekster som viser bredde innenfor emne, og bruk dem til å fordype deg i emnet.

Du velger selv avgrensing av oppgaven og problemstilling.

 

Jeg har ikke lest særlig mange tekster fra denne perioden.

 

Kunne noen her gi meg et par tips eller forslag til hva jeg burde gjøre?

 

-Anette

 

 

Hei! Jeg skal også ha norsk eksamen. Men jeg fikk emnet 1870 til 1900 tallet. Har du funnet problemstillingen? Mangler bare den, og er litt usikker på hva jeg skal ta :)

 

Hei. Nei jeg har ikke funnet en enda, blir gal snart :(

 

Ah, okay. Jeg har nå funnet alt til eksamen! Men du har perioden rundt 1800 til 1850?? For da kan du jo snakke om Landsmål og riksmålet. Og hvordan det ble brukt på skolen, og i Norge.

Lenke til kommentar

Har perioden fra 1890-1940. Har tenkt å analysere et dikt. Tenkte å lage en problemstilling av diktet "Storbynatt" av Rudolf Nilsen. Noen forslag? Jeg tenkte på "Hva er grunnen til at Rudolf Nilsen valgte å skrive et slikt dikt", for da kan jeg trekke inn perioden også. Dette er det jeg har tenkt så langt, håper på noen innspill utover kvelden.

 

Thanks

Lenke til kommentar

jeg hadde eksamen i dag om norge og norsk på 1900 tallet. min problemstilling var "Hvilken betydning har krigslitteraturen, og hvordan påvirket norsk språk litteraturen etter krigens slutt". Fikk 6, og er mildt sagt fornøyd.

 

vil anbefale deg å styre klar unna allt med reformer, feks kan du se på nyrealismen, modernismen osv. allt er egentlig dritt kjedelig- synd du ikke hadde t.om. 1945, da kunne jeg hjulpet deg drastisk mye mer..

Lenke til kommentar

Jeg har totalt endret problemstilling etter samtale med lærer, den nye problemstillingen min blir som følger:

 

Finne likheter og forskjeller mellom dikt i perioden 1890-1940

 

Hvilke dikt kan dere anbefale meg å analysere? Finnes det et nettsted som har en god oversikt over dikt og alle de detaljene jeg kunne trenge om selve diktet?

 

Takknemlig for alle svar!:)

Lenke til kommentar
Jeg har totalt endret problemstilling etter samtale med lærer, den nye problemstillingen min blir som følger:

 

Finne likheter og forskjeller mellom dikt i perioden 1890-1940

 

Hvilke dikt kan dere anbefale meg å analysere? Finnes det et nettsted som har en god oversikt over dikt og alle de detaljene jeg kunne trenge om selve diktet?

 

Takknemlig for alle svar!:)

 

 

sammenlikne tradisjonelle og modernistiske dikt.

eks. øverland mot obstfelder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...