Gå til innhold

Engler og demoner bok vs. film


Anbefalte innlegg

Er det stor forskjell på boken og filmen? Har fått med meg at Max Kohler og Camerlengo Ventresca ikke er med i den. Har de klart å erstatte de personene skilkkelig? Og hvor annerledes fra boka er filmen?

 

Vennligst ingen spoilere, takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er ikke Ventresca med? Lenge siden jeg har lest boka, men jeg mener å huske at han var en av de mest interressante karakterene.... Og en av de viktigste?

 

Jeg vet! Jeg óg synes det var rart...

Klikk for å se/fjerne spoilerteksten nedenfor

Det var jo han som sto bak alt sammen

[spoiler/]

Lenke til kommentar

Jeg har ikke sett filmen, og kommer nok ikke til å gjøre det (i hvertfall ikke på kino). Boken er fantastisk, men jeg har lite tro på filmen, Da Vinci koden var så skuffende på film at jeg har en del fordommer mot "Engler og Demoner", og den har fått ganske dårlige anmeldelser.

 

Men har noen sett den? Er nysgjerrig på om den er bedre en DaVinci!

 

Sjekket opp det med Max og Ventresca, deres rolle (i likhet med noen andre) har blitt erstattet med andre karakterer, om dette gjennomføres smertefritt vet jeg ikke, men karakterenes betydning for plotten opprettholdes i hvertfall.

Lenke til kommentar

Det er en merkbar forskjell mellom filmen og boken. Mange scener fra begynnelsen av boka er borte. Filmen hopper for det meste rett inn i actionet hvor man, etter noen minutter, allerede befinner seg i Roma.

 

Denne filmen var noe helt annet enn Da Vincie Koden, som var litt skuffende.

Jeg syntes filmen var veldig bra da Roma i seg selv er en veldig fascinerende by og scenene fra Vatikanstaten samt resten av Roma er helt herlig, akkompaniert med fantastisk musikk.

 

Terningkast 5 av meg

Lenke til kommentar
Men har noen sett den? Er nysgjerrig på om den er bedre en DaVinci!

 

Vel, vanligvis er jeg ikke fan av at favorittbøkene mine blir filmatisert siden dette skjeden er noe som går bra :p

Men i forhold til Da-Vinci koden var dette en positiv overraskelse, selv om den ikke korresponderte helt med boka var vel dette heller ikke noe jeg hadde ventet i å med at den da ville ha blitt meget lang ;)

Svært fornøyd med filmen, terningkast 5!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg synes Engler og Demoner var helt greit filmatisert. Men som det vanligvis pleier å være, når en har lest boken på forhånd så vil filmen som regel være dårligere. La merke til at det var en del av stoffet i boken som hadde forsvunnet i filmen, og noen personer også som for eksempel Kohler. Angående stoffet, så er det jo egentlig ikke noe annet å forvente. Filmen ville blitt altfor lang hvis de skulle ha hatt med alt stoffet.

Lenke til kommentar
Det er vel egentlig den rekkefølgen det er best å gjøre det i.

 

 

Ja, men det er så fryktelig lett å bli skuffet når man gjør det.

 

Det verste eksemplene jeg kommer på er begge Stephen King bøker, Hearts in Atlantis og Dreamcatcher. Flotte bøker som jeg gjerne leser flere ganger, mens filmene skuffet totalt.

Lenke til kommentar
Det er vel egentlig den rekkefølgen det er best å gjøre det i.

 

 

Ja, men det er så fryktelig lett å bli skuffet når man gjør det.

 

Det verste eksemplene jeg kommer på er begge Stephen King bøker, Hearts in Atlantis og Dreamcatcher. Flotte bøker som jeg gjerne leser flere ganger, mens filmene skuffet totalt.

 

Ja, det er jo det som er problemet. Men jeg for min del foretrekker å ha lest boken før jeg ser filmatiseringen.

Lenke til kommentar

Det er som regel stor forskjell mellom film og bok. Filmene blir ofte modifisert for å nå et bredere publikum, blant annet. Jeg må si at jeg pleier å foretrekker bok. Særlig hvis jeg har lest den fra før.

 

Men nå likte ikke jeg filmen heller, da.

Lenke til kommentar

For å si det enkelt: filmen var bra nok til å se en lørdagskveld med venner, men kunne ikke måle seg med boka. Det var ganske mye som ikke var med i filmen en gang.

 

Filmen er ikke bedre enn DaVinci-koden syns jeg. Kan ikke egentlig begrunne det så godt, men syns bare at den rett og slett er mer spennende, både filmen og boka.

Lenke til kommentar
Jeg har ikke sett filmen, og kommer nok ikke til å gjøre det (i hvertfall ikke på kino). Boken er fantastisk, men jeg har lite tro på filmen, Da Vinci koden var så skuffende på film at jeg har en del fordommer mot "Engler og Demoner", og den har fått ganske dårlige anmeldelser.

 

Men har noen sett den? Er nysgjerrig på om den er bedre en DaVinci!

 

Sjekket opp det med Max og Ventresca, deres rolle (i likhet med noen andre) har blitt erstattet med andre karakterer, om dette gjennomføres smertefritt vet jeg ikke, men karakterenes betydning for plotten opprettholdes i hvertfall.

Personlig hadde jeg akkurat motsatt erfaring enn de fleste andre som har postet i tråden her. Da Vinci-koden var langt bedre enn Engler og demoner, selv om ingen av dem på noen som helst måte kunne måle seg med bøkene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...