Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Muntlig Eksamen: Sosialkunnskap - Rusmiddelmisbruk


Anbefalte innlegg

Har fått følgende i oppgave:

 

Tema: Rusmiddelmisbruk

 

Du skal holde en framføring med temaet oppgitt ovenfor. Lag en problemformulering og presentere det teoretiske grunnlaget, gode, praktiske eksempler og en kritisk vudering. Trekk til slutt en konklusjon på basis av den problemformuleringen du kom fram til istarten. Vis hvilke kilder du har brukt.

 

Du kan gjerne bruke Microsoft Office Power Point som støtte til presentasjonen.

 

 

 

 

Jeg trenger litt tips på hvordan jeg kan bygge opp en god fremføring, og hvilke ting som kan være lurt å ta med i en slik muntligeksamen. Så hvis det er noen kloke hoder der ute, vær ikke redd for å gi meg noen tips :) Hadde også vært fint med et forslag til problemstilling til dette temaet.

Endret av Redusert
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde det til skriftlig.

 

Vil tro det vil være meget fordelaktig å studere rusmiddelpolitikk med tanke på metadon osv.

feks kan du ta en problemstilling rundt argumenter for og mot dette. (jeg fant veldig mye bra info på biblioteket i bøker om dette)

 

lurt å forklare rusmidlelmisbruk utfra forskjellige modeller og teorier.

 

Lykke til.

 

 

Leo

Lenke til kommentar
For å gjøre det litt interessant kan du jo spinne tema rundt det allmenne rusmisbruket av alkohol. Det er så absolutt det mest utbredte rusmidlet som skaper flest problemer idag. Mye å hente der, og sikkert ikke så mange som vinkler det slik ;)

 

Har valgt å prate mye om alkohol, ja :) Har kommet frem til at 90 000 av norges befolkning lider av alkoholisme :o

 

Her er i såfall problemstillingen min:

Hva kan staten, kommunene og norske borgere bidra med til å gjøre Norge til et mer rusfritt land?

 

Tips mottas fortsatt gjerne med takk!

Lenke til kommentar

Du kan også ta opp paradokset med at det er politiet, i første rekke, som har ansvaret for å "fikse" rusproblemet i samfunnet, sett bort ifra alkoholismen, og ikke helsetjenesten. Altså at narkotika per dags dato først og fremst er et kriminalproblem og ikke et helseproblem.

Endret av Mirzá_Rezá_Kirmán
Lenke til kommentar
Du kan også ta opp paradokset med at det er politiet, i første rekke, som har ansvaret for å "fikse" rusproblemet i samfunnet, sett bort ifra alkoholismen, og ikke helsetjenesten. Altså at narkotika per dags dato først og fremst er et kriminalproblem og ikke et helseproblem.

 

Har du kilder på dette? :)

Lenke til kommentar

Kilder? Hvis det viser seg at X antall ungdommer driver med X rusmiddel. Hvem blir ringt for å ordne opp i saken? Det er politiet, også er det en domstol, så er det fengselsvesenet, og først etter alt dette er det et helseproblem.

 

Når et rusproblem gjør seg synlig, så er det i dag politiet sitt ansvar å ordne det. Det synes ihvertfall jeg er litt rart.

Endret av Mirzá_Rezá_Kirmán
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...