Gå til innhold

Læreplass i nærheten av Kristiansand.


Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Nå har det seg sånn at jeg nærmer meg slutten på VG2 IKT-Servicefag. De fleste av elevene i klassen sendte inn søknad til opplæringskontoret, og deretter har de skaffet oss flere intervjuer. Jeg har vært heldig med tanke på karakterer, fravær og erfaring fra en supportjobb på deltid. Dermed var jeg velkommen på intervju hos de bedriftene som var ute etter lærlinger. Etter intervjuene var ferdig, vurderte jeg tilbudene jeg fikk og valgte en bedrift som heter TTS Sense. Arbeidskontrakt ble skrevet, og alt virket rett fram. Jeg takket nei til de andre tilbudene om både læreplass og intervju siden jeg var sikret en læreplass allerede.

 

Så en ettermiddag fikk jeg en mail fra personalsjefen deres. Firmaet opplevde nedgang grunnet finanskrisen, og de måtte derfor se seg nødt til å nedbemanne. Dette inkluderte lærlinger, slik at jeg fikk kansellert kontrakten. I vårperioden var det mange bedrifter som hentet inn studenter for intervju, men de fleste har nå allerede valgt seg ut en kanditat. De som ikke fikk jobb i denne perioden har opplevd en tørke, det er ingen bedrifter som ringer lengre. Uheldigvis for meg er jeg nå blant disse, og står på bar bakke. Derfor spør jeg pent om folket her på forumet har noen gode bedrifter de vil foreslå på sørlandet? Opplæringskontoret skulle si i fra når det dukket opp noe, men de anbefalte at jeg kikket etter jobber selv også.

 

Foreløpig har jeg Aker Solutions og Netthandelen.no i kikkerten, men jo flere jo bedre. Så hvis noen her vet om et firma som leter, eller kunne trengt en lærling, så er jeg mer enn åpen for forslag.

 

Jan Erik

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Heisann.

 

Nå har det seg sånn at jeg nærmer meg slutten på VG2 IKT-Servicefag. De fleste av elevene i klassen sendte inn søknad til opplæringskontoret, og deretter har de skaffet oss flere intervjuer. Jeg har vært heldig med tanke på karakterer, fravær og erfaring fra en supportjobb på deltid. Dermed var jeg velkommen på intervju hos de bedriftene som var ute etter lærlinger. Etter intervjuene var ferdig, vurderte jeg tilbudene jeg fikk og valgte en bedrift som heter TTS Sense. Arbeidskontrakt ble skrevet, og alt virket rett fram. Jeg takket nei til de andre tilbudene om både læreplass og intervju siden jeg var sikret en læreplass allerede.

 

Så en ettermiddag fikk jeg en mail fra personalsjefen deres. Firmaet opplevde nedgang grunnet finanskrisen, og de måtte derfor se seg nødt til å nedbemanne. Dette inkluderte lærlinger, slik at jeg fikk kansellert kontrakten. I vårperioden var det mange bedrifter som hentet inn studenter for intervju, men de fleste har nå allerede valgt seg ut en kanditat. De som ikke fikk jobb i denne perioden har opplevd en tørke, det er ingen bedrifter som ringer lengre. Uheldigvis for meg er jeg nå blant disse, og står på bar bakke. Derfor spør jeg pent om folket her på forumet har noen gode bedrifter de vil foreslå på sørlandet? Opplæringskontoret skulle si i fra når det dukket opp noe, men de anbefalte at jeg kikket etter jobber selv også.

 

Foreløpig har jeg Aker Solutions og Netthandelen.no i kikkerten, men jo flere jo bedre. Så hvis noen her vet om et firma som leter, eller kunne trengt en lærling, så er jeg mer enn åpen for forslag.

 

Jan Erik

 

Heisann.

 

Dette var leit.

 

Har dessverre ikke erfaring som lærling i IKT-servicefaget, men som lærling i Telekommunikasjonsmontørfaget.

Vi skrev 2 kontrakter. En mellom opplæringskontoret og meg, og en mellom meg og bedriften (allminnelig arbeidskontrakt). Siden læretida er 2,5 som telemontør, skulle kontrakten mellom meg og bedriften også være 2,5 år, uten prøvetid. Lærlinger skal egentlig være beskytta med tanke på nedbemanning, men veit ikke om dette er noe som fungerer i praksis. Hva sa opplæringskontoret ditt til dette? De som jobber på opplæringskontoret bør være rimelig klar over aktuelle regelverk som angår lærlinger.

Lenke til kommentar
Heisann.

 

Nå har det seg sånn at jeg nærmer meg slutten på VG2 IKT-Servicefag. De fleste av elevene i klassen sendte inn søknad til opplæringskontoret, og deretter har de skaffet oss flere intervjuer. Jeg har vært heldig med tanke på karakterer, fravær og erfaring fra en supportjobb på deltid. Dermed var jeg velkommen på intervju hos de bedriftene som var ute etter lærlinger. Etter intervjuene var ferdig, vurderte jeg tilbudene jeg fikk og valgte en bedrift som heter TTS Sense. Arbeidskontrakt ble skrevet, og alt virket rett fram. Jeg takket nei til de andre tilbudene om både læreplass og intervju siden jeg var sikret en læreplass allerede.

 

Så en ettermiddag fikk jeg en mail fra personalsjefen deres. Firmaet opplevde nedgang grunnet finanskrisen, og de måtte derfor se seg nødt til å nedbemanne. Dette inkluderte lærlinger, slik at jeg fikk kansellert kontrakten. I vårperioden var det mange bedrifter som hentet inn studenter for intervju, men de fleste har nå allerede valgt seg ut en kanditat. De som ikke fikk jobb i denne perioden har opplevd en tørke, det er ingen bedrifter som ringer lengre. Uheldigvis for meg er jeg nå blant disse, og står på bar bakke. Derfor spør jeg pent om folket her på forumet har noen gode bedrifter de vil foreslå på sørlandet? Opplæringskontoret skulle si i fra når det dukket opp noe, men de anbefalte at jeg kikket etter jobber selv også.

 

Foreløpig har jeg Aker Solutions og Netthandelen.no i kikkerten, men jo flere jo bedre. Så hvis noen her vet om et firma som leter, eller kunne trengt en lærling, så er jeg mer enn åpen for forslag.

 

Jan Erik

 

Heisann.

 

Dette var leit.

 

Har dessverre ikke erfaring som lærling i IKT-servicefaget, men som lærling i Telekommunikasjonsmontørfaget.

Vi skrev 2 kontrakter. En mellom opplæringskontoret og meg, og en mellom meg og bedriften (allminnelig arbeidskontrakt). Siden læretida er 2,5 som telemontør, skulle kontrakten mellom meg og bedriften også være 2,5 år, uten prøvetid. Lærlinger skal egentlig være beskytta med tanke på nedbemanning, men veit ikke om dette er noe som fungerer i praksis. Hva sa opplæringskontoret ditt til dette? De som jobber på opplæringskontoret bør være rimelig klar over aktuelle regelverk som angår lærlinger.

 

Da jeg opplyste min far om dette, så var han under samme inntrykk som deg. Lærlinger hadde spesielle vilkår, og skulle så godt som mulig skjermes for slike scenarier. Men som du nevner, så har lærlinger to kontrakter. En mellom arbeidstager og arbeidsgiver, samt en mellom opplæringskontoret og meg. Uheldigvis har jeg bare den mellom meg og TTS, altså arbeidsavtalen. Denne alene var visstnok ikke tilstrekkelig. Og når man tok i tillegg tok i betraktning hvor mange som var blitt permittert, tvilte opplæringskontoret på at jeg hadde noen særlig sak. Det var "i hvert fall ikke verd både energien og pengene som krevdes".

 

Jeg er uansett forvirret, ettersom en lærling er billig, hvis ikke gratis arbeidskraft. Ofte blir jo også det mindre attraktive arbeidet prakket på oss, så jeg skjønner ikke hvorfor en lærling ikke er gunstig for bedriften.

 

Ellers vil jeg bare si takk for forslagene. Noen har jeg allerede vært i kontakt med, men det var flere nye som jeg kan forsøke! :)

Endret av Snikende-Sofa
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det blir mye brukerstøtte som IKT-lærling ja, det er helt korrekt. Men behovet finnes. De tidligere klassekameratene mine som har begynt læretiden allerede opplever mye enkle spørsmål. Folk er blant annet redd for å trekke ut nettverkskabelen i frykt for å ødelegge maskinen, eller harddisken som de kaller den.

 

Ellers så inngår jo både drift av servere og nettverk innen for opplæringen vår, noe som de færreste middels interesserte kan noe om. (Ikke det at jeg heller kan så fryktelig mye om det, enda i hvertfall.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...