Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskinen starter av seg selv etter shutdown.


Anbefalte innlegg

Maskinen starter av seg selv 3-5sekunder etter jeg har slått den av.

Har prøvd forskjellig HDD, skjermkort, bios/biosinstillinger, tastatur og mus. Har reinstalert OS(win7).

Har og koblet fra ALT som ikke trenges under boot, for en dustete pc!

Har slått av "sleep mode" i win7. Har og testet Linux på en minnepenn.

 

En gang har den slått seg av slik den skulle, da kjørte jeg win7, den sto litt anerledes på gulvet en den bruker(siden jeg feilsøkte i den), men har ikke klart å replikere hendelsen.

 

Maskinvare som i signatur.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Maskinen starter av seg selv 3-5sekunder etter jeg har slått den av.

Har prøvd forskjellig HDD, skjermkort, bios/biosinstillinger, tastatur og mus. Har reinstalert OS(win7).

Har og koblet fra ALT som ikke trenges under boot, for en dustete pc!

Har slått av "sleep mode" i win7. Har og testet Linux på en minnepenn.

 

En gang har den slått seg av slik den skulle, da kjørte jeg win7, den sto litt anerledes på gulvet en den bruker(siden jeg feilsøkte i den), men har ikke klart å replikere hendelsen.

 

Maskinvare som i signatur.

 

Jeg hadde et lignende problem for mange år siden. Det viste seg å være power-knappen på kabinettet som var dårlig. Du kan jo nappe ut power-ledningen som går fra HK til bryter på kabinettet og se om det skjer igjen.

Lenke til kommentar

Kjør cmd ved å skrive cmd i søkefeltet.

 

- Skriv powercfg lastwake for å se hva som vekket datamaskinen sist.

 

- Skriv powercfg -devicequery wake_armed enter for å liste enheter som kan vekke datamaskinen. Hvis du finner enheter du mistenker å vekke datamaskinen kan du skrive

powercfg -devicedisablewake "enhet" (f.eks. "PS/2 Compatible Mouse") for å hindre de i å gjøre det.

 

Eventuelt tråle gjennom Vista Tutorial - Power Options and Sleep Mode Problems =)

 

Edit: Se gjerne på strømegenskapene for enheter som mus/tastatur i enhetsbehandling og ta bort en evt. hake ved "Allow this device to wake computer". Det finnes også et par nedlastbare "fix" for dette problemet.. Det vanskelige er å finne ut hva som vekker datamaskinen din. Kan være alt fra mus/tastatur til nettverkskort.. :)

Endret av runniz
Lenke til kommentar

sentence: Tok ut alle ledningene på systempanelet, problemet er der fortsatt.

 

runniz: prøvde det du sa, men det viste ikke hva som startet maskinen sist, får bare "Wake History Count - 0". Har prøvd å slå av maskinen fra både Linux og BIOS, starter av seg selv uansett.

 

Har prøvd å slått av alt av suspend-mode ting i BIOS, slått av LAN-controlleren, slått av alt som ikke trengs for å loade OS. Eneste jeg ikke har prøvd er å slå av det innebygde lydkorte.

 

Eneste av hardware som ikke er byttet til nå er CPU, RAM, PSU og kabinettet, ja og HK:P

 

Der man kobler til ATX12V på HK har jeg brukt en ATX12V kontakt med 8 ledere, ikke den lille med bare 4 ledere, har det noe å si, kontakten på HK er jo til den ATX12V ledningen som har 8 ledere.

Lenke til kommentar

Hva om du går på Kontrollpanel - System - Avansert - og trykker Innstillinger under Oppstart og gjenoppretting (forutsatt at win7 har disse valgene :) )

 

Her kan du ta bort haken ved Start på nytt automatisk. Når du så slår av datamaskinen vil du (kanskje) få en BSOD Stop error med en/noen feilkoder som kan hjelpe deg videre..

 

Kanskje skrives det også en feilkode til Minidump-fila som ligger i %SystemRoot%\Minidump?

Lenke til kommentar

Får ingen feilmeldinger når jeg tar bort den haken, den var foresten haket av fra før.

 

Tror det er en hardware ting, hvis jeg bare slår av PSU med knappen på baksiden så slås maskinen av men prøver å starte igjen etter 3sekunder. Skal røske ut rammen i dag og disable lydkortet i bios.

 

Pga vannkjølingen så ønsker jeg ikke å ta ut HK, men jeg mistenker at det kan være litt dårlig jording i kabinettet(hvis det kan være relevant).

 

Syns jeg hører en hånlig latter fra innsiden av kabinettet, er det mulig?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...