Gå til innhold

SpeedFan temp og målinger


Anbefalte innlegg

I går satt jeg meg ned med min "stock" maskin som jeg har bygget selv for å bytte ut prosessor vifta med en Zalaman kjøler. Tid tok det, men vell verdt strevet.. Vifta bråket mindre enn den forrige og det kan se ut som den kjøler bedre..

 

Jeg overklokket min Q6600 fra 2.5GHz til 3.01GHz i går uten problemer. Temperaturen ser ut til å holde seg stabilt på rundt 30-35 under idle og rundt det samme under load.. Det jeg lurer litt på er de forskjellige speedfan temperaturene jeg så..

 

Hadde noen temperaturer som var oppe i 95c med det samme jeg fikk starta programmet. Den temperaturen sank sakte men sikkert utover kvelden, og stabiliserte seg på rundt 40-45c. Hva er de forskjellige temperatur målingene den gjør? Ser det er noe som heter Temp1, Temp2, Temp3 + noe med flamme symbol på, o.l..

 

På forhånd takk! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
I går satt jeg meg ned med min "stock" maskin som jeg har bygget selv for å bytte ut prosessor vifta med en Zalaman kjøler. Tid tok det, men vell verdt strevet.. Vifta bråket mindre enn den forrige og det kan se ut som den kjøler bedre..

 

Jeg overklokket min Q6600 fra 2.5GHz til 3.01GHz i går uten problemer. Temperaturen ser ut til å holde seg stabilt på rundt 30-35 under idle og rundt det samme under load.. Det jeg lurer litt på er de forskjellige speedfan temperaturene jeg så..

 

Hadde noen temperaturer som var oppe i 95c med det samme jeg fikk starta programmet. Den temperaturen sank sakte men sikkert utover kvelden, og stabiliserte seg på rundt 40-45c. Hva er de forskjellige temperatur målingene den gjør? Ser det er noe som heter Temp1, Temp2, Temp3 + noe med flamme symbol på, o.l..

 

På forhånd takk! :)

Tror ikke speefan sine temps er helt gode. En venn av meg brukte det og fikk ca. 30 grader på cpuen mens bios sa 50. Det er best å stole på bios. Så han lasta ned et program som var skreddersyd for måling av temp på hans i7. Og der fikk han også 50 grader ved IDLE. Har hatt samme erfaringer selv når det gjelder speedfan.

Lenke til kommentar
Speedfan er litt utdatert er jeg redd.

 

Skal du ha nøyaktige målinger på idle og load temperaturer burde du bruke RealTemp eller CoreTemp mens du kjører Prime95 smallFFT eller LinX.

 

Testet CoreTemp på Windows 7 på mitt i7 920 system, men den produserte blue screen i en del situasjoner. Byttet til SpeedFan som fungerer på Windows 7, men som du sier så ser ikke målingene der helt bra ut.

Skal prøve noen av forslagene dine. Ville bare advare litt mot CoreTemp på Win 7.

Lenke til kommentar
Speedfan er litt utdatert er jeg redd.

 

Skal du ha nøyaktige målinger på idle og load temperaturer burde du bruke RealTemp eller CoreTemp mens du kjører Prime95 smallFFT eller LinX.

 

Ja tror det var realtemp kameraten min brukte. Cpuen ble 20 grader varmere sammenlignet med speedfan

Lenke til kommentar
Speedfan er litt utdatert er jeg redd.

 

Skal du ha nøyaktige målinger på idle og load temperaturer burde du bruke RealTemp eller CoreTemp mens du kjører Prime95 smallFFT eller LinX.

 

Ja tror det var realtemp kameraten min brukte. Cpuen ble 20 grader varmere sammenlignet med speedfan

 

 

RealTemp er veldig nøyaktig. Den er laget ved hjelp av den tekniske dokumentasjonen til Intel, og den henter ut info for hver enkelt kjerne.

Speedfan er neppe kalibrert mot Core i7, og vi vet heller ikke hvor dioden som avleses ligger. For alt vi vet kan det være temperatur på chipset, PWM eller minnet på skjermkortet som blir rapporert som CPU-temp.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...
Speedfan er litt utdatert er jeg redd.

 

Skal du ha nøyaktige målinger på idle og load temperaturer burde du bruke RealTemp eller CoreTemp mens du kjører Prime95 smallFFT eller LinX.

 

Testet CoreTemp på Windows 7 på mitt i7 920 system, men den produserte blue screen i en del situasjoner. Byttet til SpeedFan som fungerer på Windows 7, men som du sier så ser ikke målingene der helt bra ut.

Skal prøve noen av forslagene dine. Ville bare advare litt mot CoreTemp på Win 7.

 

CoreTemp funker fint på W7 x86 og min Q9550...

Lenke til kommentar
Forresten, finnes det en måte å måle skjermkort temperaturen på? Har sett litt på CCC, har ATI 4870x2, men finner ikke noen "målinger" per say.

 

GPU-Z

gpu-z viser kun info om skjermkortet, ikke temperaturer.

 

Du sier det ja.

Rart at jeg får tempmålinger i det programmet da...

post-183710-1248113737_thumb.jpg

Endret av janaha
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...