Gå til innhold

Fremtidsrettet budsjett-gaming PC (ca 7K)


Anbefalte innlegg

Da har jeg blitt så lei av den halvgamle elendige laptopen min at jeg føler det er på tide med en helt ny stasjonær PC som jeg kan ha glede av i lang tid fremover. PC-en skal kjøpes en gang i sommer i Storbritannia, så om det er noen spennende komponenter som blir sluppet snart er jeg åpen for å utsette kjøpet en stund. Da jeg ikke har så veldig mye penger å bruke tenkte jeg å begrense pengebruken til omtrent 6-8000 kr.

 

Jeg er langt i fra noen hardcore PC-gamer, har tilgang til en PS3 som er brukbar til ganske mange spill som også er på PC, så jeg er ikke ute etter et beist som kan kjøre Crysis på 1900x1200 og ultrahøy grafikk, men heller en PC som er oppgraderingsvennlig og fremtidsrettet.

 

Bruksområde:

  • Bilderedigering i Photoshop
  • Webdesign i Dreamweaver
  • Lett gaming: For øyeblikket går det mest i World of Warcraft, men jeg vil gjerne ha en mulighet til å prøve spill som Age of Conan og Warhammer Online, og Starcraft II + Diablo III i fremtiden (som den uforskammede Blizzard-fanboy undertegnede er) og eventuelt andre spill som ikke er ekstremt tunge. Jeg er ikke picky når det gjelder grafikk, da jeg har kjørt WoW i 1024x600 med lavest grafikk i snart to år med en dritt-laptop.
  • Kjæresten har også sett muligheten til å bruke den nye PCen til 3D-design i Maya og digital tegning i Photoshop når jeg bruker PS3-en hennes. :p

Jeg har sett på stickyen i forumet som beskriver en fremtidsrettet PC - og har da kommet frem til to komponenter som jeg sannsynligvis skal bruke i oppsettet:

  • Skjerm: Dell 2209WA 22" (£180-200) (pga e-IPS panel og mulighet til å snu skjermen 90 grader for bedre bilderedigeringsmuligheter)
  • Kabinett: Antec Sonata III (£95) (medfølger også en 500W Earthwatts PSU)

Resten av komponentene er jeg mer usikker på, og derfor søker jeg erfaring fra dere. Minus skjerm og kabinett+PSU har jeg da cirka £400, eller 4000kr igjen å bruke på følgende: CPU, grafikkort, hovedkort, RAM, harddisk, tastatur, DVD-RW-skriver og minnekortleser. Kan gjerne gå litt over dette (1000-2000 kr) hvis dette gir meg komponenter som vil holde mye lengre, men ser helst at jeg holder meg under prisgrensen på 4000.

 

Fra det jeg har fått med meg i det siste (fra diverse forumlurking) er AMD/ATIs midrange-komponenter ganske god verdi for pengene, så da har jeg vurdert et Radeon 4770-grafikkort og AMD Athlon 7850 Black Edition. Grafikkortet koster vel rundt £90-100 og prosessoren ligger på £60, så da lurer jeg på om dette er en bra distribusjon av pengene? Vil en komponent være en stor bottleneck i dette tilfellet, spesielt i spill som krever mer av CPU enn GPU? (som WoW, har jeg fått høre)

 

Hovedkortet er et eneste stort puslespill, og noe jeg overhodet ikke har peiling på. Jeg ser gjerne at dette har støtte for CrossFire da jeg har fått høre at 2x 4770 er veldig billig og gir tilsvarende ytelse som et av ATI's highend-kort hvis jeg bestemmer meg for å oppgradere PCen rimelig snart, men dette er ikke nødvendig. Pluss, hvis jeg vil kjøre 2x 4770 i CrossFire, regner jeg med at jeg også må bytte ut prosessoren hvis ikke den skal være en stor bottleneck, men kanskje jeg tar feil? Det jeg hovedsakelig ser etter er at hovedkortet har 4 RAM-slotter med støtte for 8GB RAM (da 4GB-kort er mye dyrere enn 2GB-kort)

 

RAM har jeg lite peiling på, men skal kjøpe 4GB først og oppgradere til 8GB senere. Er det noe spesielt jeg bør tenke på?

 

Når det gjelder harddisk trenger jeg ikke mye lagringsplass - 250 GB holder lenge. Er det noen harddisk-merker som anbefales?

 

Har ikke tastatur, men kan gjerne bruke 500 kr på et godt tastatur som holder en god stund. Ser hovedsakelig etter noe med behagelige taster å skrive på, noen multimediaknapper for styring av musikk o.l. - gamingtastatur som G15 etc. er overkill for min del.

 

Mus har jeg fra før og trenger ikke en ny.

 

Skal ikke ha blu-ray-drev, men en vanlig DVD-RW-skriver og minnekortleser.

 

Summa summarum (tl;dr), dette er det jeg lurer på:

Er AMD 7850BE og Radeon 4770 en god kombinasjon?

Hvilket AM2+/AM3-hovedkort bør jeg velge med støtte for 8GB ram, 4 minneslotter, og muligens CF? Dette må passe i en Antec Sonata III.

Greie og billige 2GB RAM-brikker?

Noen harddisk-merker jeg bør styre unna?

Jeg kan godt overklokke litt (hørte både AMD 7850BE og Radeon 4770 var overklokkingsvennlig) - men bør jeg kjøpe en bedre CPU-kjøler i dette tilfellet? Og hvilken kjølepasta anbefales?

 

Takk så mye for eventuelle svar, beklager hvis innlegget ble alt for langt. Oppsummering står på slutten. :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Satt opp et forslag til deg basert på "The Conquerer" fra sticky post.

 

AMD Phenom II X4 940 Black Edition

Antec Sonata III

Gigabyte GA-MA790X-UD4

Samsung SH-S223F

Samsung Spinpoint F1 250 GB

Sapphire Radeon HD 4770 512 MB

 

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=99464

 

Delene kommer på 4300 kr i tillegg til kabinettet (som du skrev i posten din).

Hovedkortet støtter crossfire, så det er ingenting i veien for å kjøpe 2x HD4770

CPUen er kraftig nok til å "dra rundt" 2 skjermkort.

2Gb ram er lite, la derfor til 4Gb.

 

Med to skjermkort vil dette bli et kraftig gamer oppsett :)

Lenke til kommentar
Satt opp et forslag til deg basert på "The Conquerer" fra sticky post.

 

AMD Phenom II X4 940 Black Edition

Antec Sonata III

Gigabyte GA-MA790X-UD4

Samsung SH-S223F

Samsung Spinpoint F1 250 GB

Sapphire Radeon HD 4770 512 MB

 

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=99464

 

Delene kommer på 4300 kr i tillegg til kabinettet (som du skrev i posten din).

Hovedkortet støtter crossfire, så det er ingenting i veien for å kjøpe 2x HD4770

CPUen er kraftig nok til å "dra rundt" 2 skjermkort.

2Gb ram er lite, la derfor til 4Gb.

 

Med to skjermkort vil dette bli et kraftig gamer oppsett :)

Dette så kjempebra ut - takker så mye! Tror jeg drøyer kjøpet til sensommeren i tilfelle det skjer noe nytt på hardware-fronten som jeg ikke tidligere har fått med meg (eller noen spesialtilbud kommer opp på et par nettbutikker). Takk for hjelpen. :)

 

Andre innspill er så klart fremdeles velkomne.

Endret av saccosekk
Lenke til kommentar
Det kommer til å være så store endringer i markedet i løpet av sommeren at en handlevogn satt opp nå er verdiløs på sensommeren.

Hvilket marked er det hovedsakelig snakk om - prosessorer? Vil det bli sluppet nye prosessorer som er bedre for mitt formål, eller vil det bli sluppet nye high-end modeller som presser prisene ned på andre prosessorer?

 

Eller er det snakk om nye grafikkort/RAM/hovedkort/etc?

Lenke til kommentar
Det kommer til å være så store endringer i markedet i løpet av sommeren at en handlevogn satt opp nå er verdiløs på sensommeren.

Hvilket marked er det hovedsakelig snakk om - prosessorer? Vil det bli sluppet nye prosessorer som er bedre for mitt formål, eller vil det bli sluppet nye high-end modeller som presser prisene ned på andre prosessorer?

 

Eller er det snakk om nye grafikkort/RAM/hovedkort/etc?

 

Alt det du ramset opp :)

Lenke til kommentar
Det kommer til å være så store endringer i markedet i løpet av sommeren at en handlevogn satt opp nå er verdiløs på sensommeren.

Hvilket marked er det hovedsakelig snakk om - prosessorer? Vil det bli sluppet nye prosessorer som er bedre for mitt formål, eller vil det bli sluppet nye high-end modeller som presser prisene ned på andre prosessorer?

 

Eller er det snakk om nye grafikkort/RAM/hovedkort/etc?

 

Alt det du ramset opp :)

Åja, såpass. Så da bør jeg heller bare spare opp litt penger og spørre igjen i slutten av juli? :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...