Gå til innhold

Red Hats Fedora 11 med ext4


Anbefalte innlegg

Det jeg savner er ext4 driver for windows, får ingenting til å virke. De programmene jeg har prøvd oppdager partisjonene, men kan ikke lese dem.
underlig, for jeg trodde ext4 hadde samme mulighet som ext3, altså at den kunne leses som en ext2 partisjon. men jeg har ikke sett så nøye på det.

Stemmer, ext4 er bakover kompatibel med ext3, så skal fungere på samme måte som en ext3 kan leses fra en windows installasjon(med ekstra drivere). Men.. når det er sagt, fikk ikke jeg til å lese min ext3 partisjon fra XP for et års tid siden med rette drivere. (Uten at jeg forsket mer enn de 10 sek jeg brukte på å legge dem inn, gi opp, og boote linux ubuntu)

 

Mulig journaling tuller til noe (?)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det jeg savner er ext4 driver for windows, får ingenting til å virke. De programmene jeg har prøvd oppdager partisjonene, men kan ikke lese dem.
underlig, for jeg trodde ext4 hadde samme mulighet som ext3, altså at den kunne leses som en ext2 partisjon. men jeg har ikke sett så nøye på det.

Stemmer, ext4 er bakover kompatibel med ext3, så skal fungere på samme måte som en ext3 kan leses fra en windows installasjon(med ekstra drivere). Men.. når det er sagt, fikk ikke jeg til å lese min ext3 partisjon fra XP for et års tid siden med rette drivere. (Uten at jeg forsket mer enn de 10 sek jeg brukte på å legge dem inn, gi opp, og boote linux ubuntu)

 

Mulig journaling tuller til noe (?)

 

extfs (eller hva nqvnet nå var) funker greit her opp mot ext3...

Lenke til kommentar
Det jeg savner er ext4 driver for windows, får ingenting til å virke. De programmene jeg har prøvd oppdager partisjonene, men kan ikke lese dem.

 

underlig, for jeg trodde ext4 hadde samme mulighet som ext3, altså at den kunne leses som en ext2 partisjon. men jeg har ikke sett så nøye på det.

Stemmer at det skal fungere, får også lest ext2 og 3, men ikke 4. Når jeg dobbeltklikker på en ext4 partisjon skjer ingenting.

Lenke til kommentar
Vel, det går jo fint ann å innstallere alle distroer parallelt, så fremt du vet hvordan du partisjonerer manuellt (noe som burde være rimelig basic kunnskaper for en linux bruker). Mulig at SuSE har litt bedre automatiske partisjonerings verktøy for som kan være nyttig for nybegynere, men hvorfor i all verden skal man installere flere separate distroer om man ikke engang vet hvordan man partisjonerer parallelt?

Problemet med fedora sin Net Install var at når jeg valgte manuell partisjonering og skulle gå i gang med det, så feilet hele installasjonsprosessen med en fatal exception. Det kan f.eks. skyldes at jeg har en SSD-disk, for alt jeg vet. Men når det kræsjer, så er det ikke mulig å foreta manuell partisjonering. (Jeg kunne selvsagt partisjonert fra opensuse på forhånd, men jeg er litt lat...)

 

Men, det som i mine øyne gjør opensuse til den "snilleste" flerdistro-distroen er det den gjør med grub. Dersom den finner f.eks. en ubuntu-installasjon, så lar den ubuntu-installasjonen ha grub-fila si i fred og legger inn en egen grub som bootes til først, hvor man f.eks. kan velge opensuse eller ubuntu, og om man velger ubuntu kommer man til ubuntu sin grub-menu. Dermed kan man f.eks. ha flere kjerner installert under ubuntu, uten at de skaper støy i den første grub-meny'en man kommer til. opensuse finner også alle andre distroer som ligger på disk og lager boot-entries for dem. Det er heller ikke alle andre distroer like flinke til.

Jeg har også Realtek 889, fungerer utmerket i min distro (Arch), men jeg tror jeg måtte konfigurere det, det fungerte ikke "rett ut av boksen". Ikke så rart egentlig, ettersom svært lite fungerer rett ut av boksen med Arch

Det fungerte "out-of-the-box" på ubuntu (9.04 alpah), men ble litt småbuggy etter hvert. Jeg re-installerte ubuntu 9.04 nå nettopp og nå virker det utmerket igjen. (Foregående installasjon var fra alpha, og fortløpende oppgraderinger, kan ha vært noe alpha-mikkmakk som hang igjen og skapte problemer.) Så får håpe på at det holder seg funksjonelt :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...