Gå til innhold

Dolby Digital eller DTS?


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Har nylig gått inn for kjøp av surroundanlegg og har no kjørt meg fast i spørsmålet, skal eg bruke Dolby Digital eller DTS 5.1 lyd?

 

Har googla litt og ser at dette er ein omstridt diskusjon, men det meste eg fant var at ein del folk påsto at DTS var bedre pga. høyere bitrate, men igjen at Dolby var meir effektiv...

 

Kan nokon kaste litt lys over dette? Er det eit format å foretrekke forran det andre eller ikkje? Visst ikkje og begge to er like gode, kvifor har dei fleste DVD-er valg mellom disse to då?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer an på hvilket lydformat filmen bruker. Noen filmer er spilt inn med kun Dolby digital -lyd, mens på andre filmer kan du velge mellom DD og DTS.

Det finnes flere forskjellige "utgaver" av DD og DTS. Orginalt er DD kraftig komprimert (Mye data er fjernet), og DTS mindre komprimert. Lydformatene som oftest brukes på Blu-ray er Dolby TrueHD og DTS-HD Master som begge er lossless, og forskjellen er minimal.

Les om de forskjellige DTS-formatene her. Og Dolby Digital -formatene her.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

DTS lyd er som regel best, og vanligvis mest dynamisk. Kommer an på hvem som har jobbet med lyden og lagt den på filmen. Det er filmer med DTS spor på som låter dårligere enn DD, men det begynner vel å bli ganske uvanlig nå.

 

Du får nesten prøve deg fram og finne ut av hva du liker best. Jeg starter alltid med DTS hvis filmen har det.

 

DD passer de fleste, og siden formatet kom først så ble det defacto standard, mens DTS ble utfordreren. På kino var DD integrert i selve filmen mens DTS-lyd kom på egne CD-plater. Dette var dyrere og mer arbeid for kinoene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...