Gå til innhold

Fotografere løparar/syklistar med snø og fjell rundt


Anbefalte innlegg

Til helga er eg blitt bedt om å ta bilete av løparar og syklistar som er med i Nibberittet/Geiranger Halvmaraton.

 

Eg vil sjølvsagt oppnå best mogleg resultat, og lurer derfor på om de har nokre tips angåande å ta bilete i slikt landskap. Eg vil unngå utbrent snø/himmel og for mørke syktlistar/løparar.

 

Utstyr:

 

Olympus E-520

Zuiko 14-45mm

Zuiko 40-150mm

Zuiko 35mm macro

 

Er det noko spesielt eg bør passe på? Kva for objektiv egner seg best? Her ser de bilete frå tidlegare år, så kan de sjå settingen.

Reknar med det blir overskya og i værste fall litt nedbør. Korleis kan eg beskytte kamera for evt. regn/sludd/snø?

 

Takk.

Endret av -Maråk-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter bildene du lenka til er det mange feller å gå i i forhold til eksponering. Hvis du er fortrolig med å bruke raw vil jeg på det sterkeste anbefale å bruke det.

 

Bruk gjerne også spotmåling. Er lyset stabilt så lås gjerne og eksponeringa når du har funnet innstillinger som fungerer.

Lenke til kommentar
Til helga er eg blitt bedt om å ta bilete av løparar og syklistar som er med i Nibberittet/Geiranger Halvmaraton.

 

Eg vil sjølvsagt oppnå best mogleg resultat, og lurer derfor på om de har nokre tips angåande å ta bilete i slikt landskap. Eg vil unngå utbrent snø/himmel og for mørke syktlistar/løparar.

 

Utstyr:

 

Olympus E-520

Zuiko 14-45mm

Zuiko 40-150mm

Zuiko 35mm macro

 

Er det noko spesielt eg bør passe på? Kva for objektiv egner seg best? Her ser de bilete frå tidlegare år, så kan de sjå settingen.

Reknar med det blir overskya og i værste fall litt nedbør. Korleis kan eg beskytte kamera for evt. regn/sludd/snø?

 

Takk.

 

Best fotolys er som alltid når du har "solen" bak deg - også en overskyet himmel har ofte litt "retning" i lyset. Når lyset kommer bakfra, så pleier det å være en grei avstand mellom lys og skygge, og dermed slipper man utbrent himmel.

 

Det er nok 40-150mm og 14-42 som er best egnet. 14-42 er best der du kommer nærme på utøverne, og 40-150 er best om det er litt avstand. Det har du sikkert merka allerede.

 

Om du er sprek og har tid, så er det lurt å sniktitte litt på løypa så du finner gode steder å ta bilder med bra komposisjon.

 

Om lyset er konstant (jevnt skydekke eller sol hele tida) og du ikke vrir for mye på deg, så kan du vurdere å skyte i M-modus slik at du slipper å bry deg om lysmåleren treffer innertier hele tida. Ta noen prøveskudd og se på histogrammet som du får når du trykker den grønne trekanten, og så "info" noen ganger. Du ønsker at histogrammet nesten - men bare nesten - skal nå helt til høyre. Da har du et lyst og fint bilde som ikke er utbrent - og det er et godt utgangspunkt for etterbehandling.

 

Om lyset ikke er stabilt så er matrix-måling det greieste valget. Spot-måling + action = tilfeldighetene råder.

 

Sett gjerne blender til f/9 om det er nok lys.

 

Pass på å ha nok plass på minnekortene. Og sett kamera i seriebildemodus - om noen tryner e.l. så er det fint å kunne holde inne utløseren..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...