Gå til innhold

Få Canon 40D til å trigge blitz i REAR, Solnedsgangfoto med blitz


Anbefalte innlegg

Hei, emnetittelen sier det meste.

 

Skal ta bilder med studioblitzer i solnedgang i dag, og tror den beste måten for å få et godt resultat på forgrunn og bakgrunn er å sette kamera til å trigge blitzene på andre lukkergardin?

 

Vet hvordan det gjøres nikon, men ikke Canon 40D.

 

Dersom noen vet det eller har tips til opptaket, så tas det i mot med stor takk!

 

Vil oppnå et resultat som dette. 3551419503_7c0e89b1a8.jpg?v=0

Endret av Husee
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har vel helt rett i det Ventle.

 

Jeg prøvde noe lignende for en stund tilbake, da bare som en test for å se hvordan resultatet ble.

Satt da kamera på stativ med passende lukkertid for og eksponere himmelen riktig, og tok bare en enkel blits i hånda og fyrte av manuelt fra flere vinkler..

Lenke til kommentar

Jeg tror det går an bare med original blits eller dedikerte blitser som fungerer rear funksjon. Hvis du har "off" kamera blits så fungerer det kanskje ikke.......korriger hvis jeg tar feil..

Gå inn på andre (gul)verkøyikonet-flashcontrol-

 

Når de gjelder bildet: undereksponer bakgrunnen, blender rundt f7 - f11, juster blisten manuelt etter styrke, håndholt/el. stativ høyre side av kameraet.

Endret av cpy
Lenke til kommentar

Jeg er utrolig noob nå, igjen! Men kunne en av dere forklart meg nøyaktig hvordan dette bilde ble sånn det ble? Var veldig kult! Forklar hvilken modus jeg må ha på osv. Trenger basicially og vite alt som jeg trenger og stille på, og hvor jeg finner disse instillingene. Hvor langt jeg skal stå ifra? Klarer og få små ting som er helt nærmt kameraet til og være det eneste i fokus mens bakgrunnen er blurry, men skjønner ikke hvordan man skal klare og få en bil og ett menneske til og være i fokus, mens bakgrunnen er blurry. Spesielt når bildet er tatt så langt ifra! Er helt ny til dette med litt mer "pro" fotografering og vet ikke en gang hva de forskjellige modusene er enda hehe.

 

Har ett Nikon D40

 

Takker for svar! :D

Endret av karljohan92
Lenke til kommentar

Dette bildet er en kombinasjon av lys, såkalt blandingslys. Det handler i prinsipp om å balansere lyset i omgivelsene, altså det naturlige lyset, med lyset fra en blits, altså det kunstige lyset.

 

Den metoden som gir deg mest kontroll i et slikt scenario er å sette kameraet på M, for så å eksponere omgivelsene slik du vil ha dem. Jeg prøver meg normalt frem til et naturlig lys jeg liker før jeg begynner å ta bilder av selve motivet.

 

Etter dette vil automatikken klare det meste. Det er bare å ha blitsen oppe, og ta bildet. Kameraet vil da balansere det naturlige og det kunstige lyset fra blitsen.

 

Det skal også sies at et bilde som dette ville være svært vanskelig å få til med den interne blitsen. Dette handler om at den interne blitsen ikke alltid er kraftig nok til å belyse alt vi ønsker å belyse. Til enkle portretter burde den være tilstrekkelig. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...