Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Det moderne prosjektet - Norsk VG3


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei! Jeg kom også opp i norsk. Fikk samme tema som deg.

 

"Kompetansemål: Drøfte det moderne prosjekt slik det uttrykkes i tekster av sentrale forfattere fra opplysningstiden via realismen til i dag"

 

Jeg tror ikke jeg kan komme med noe godt svar på spørsmålet ditt, men jeg tenkte kanskje noen av disse linkene uansett kunne være av stor interesse:

 

http://www.vgskole.net/teachers/norsk/litt...sningstiden.php

http://alexandrasnorskblogg.blogspot.com/2...et-moderne.html (en elevs tanker om det moderne prosjekt)

http://www.sv.ntnu.no/ped/hans.petter.ulleberg/tine2.htm

 

 

EDIT:!

 

KAN NOEN KEKREFTE/AVKREFTE DETTE?:

Det moderne prosjekt kalles også for "Moderniteten"?

Endret av huleboer14
Lenke til kommentar

Det moderne prosjekt er vel det du kan betegne som modernismen? DVS med noen sære forfattere på starten av 1800-tallet (Walt Whitman, Charles Baudelaire) og "nyere" tids modernister som knut Hamsun og Franz kafka. Usikker om du kan ta med realismen --> postmodernisme med her, men det skal vel strengt tatt stå forklart i norskboka?

Lenke til kommentar

Det moderne prosjekt begynner på opplysningstiden med Ludvig Holberg, er veldig sterkt under det moderne gjennombrudd (realismen-naturalismen 1870-1885), og man finner egentlig spor av det overalt. Frihet, fornuft => fremskritt.

 

Opplysningstid: Ludvig Holberg: Niels Klims underjordiske reise

Førrealistisk tid: Camilla Collett: Amtmandens døtre

Realisme: Henrik Ibsen: Et Dukkehjem

Naturalisme: Amalie Skram: Karens Jul

Naturalisme: Alexander Kielland: Gift

Dirty realism i samtiden.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Kom opp I norsk jeg og. Fikk tilsvarende tema som trådstarter. I tilegg skulle jeg sammenligne forskjeller og likheter mellom "det moderne prosjektet" og "modernismen". Jeg er helt blank !

 

Om det er noen som har noen informasjon / kunnskap som de har lyst til å skrive ned her / sende meg, ville jeg vært dypt takknemmelig :)

Lenke til kommentar
Hei. Kom opp i norsk jeg og. Jeg fikk det moderne prosjekt i siste halvdel av 1800-tallet som tema og problemstillingen min er Hvordan kommer det moderne prosjekt til uttrykk i siste halvdel av 1800-tallet?

Noen som har litt god informasjon og hjelp å komme med?

kort sagt REALISMEN! Den er jo utrolig sentral, og viser tydelig det moderne prosj. Georges Brandes sitat"sette problemene under debatt"

 

 

Hei. Kom opp i norsk jeg og. Jeg fikk det moderne prosjekt i siste halvdel av 1800-tallet som tema og problemstillingen min er Hvordan kommer det moderne prosjekt til uttrykk i siste halvdel av 1800-tallet?

Noen som har litt god informasjon og hjelp å komme med?

 

kort sagt REALISMEN! Den er jo utrolig sentral, og viser tydelig det moderne prosj. Georges Brandes sitat"sette problemene under debatt"

Lenke til kommentar
Hei. Kom opp i norsk jeg og. Jeg fikk det moderne prosjekt i siste halvdel av 1800-tallet som tema og problemstillingen min er Hvordan kommer det moderne prosjekt til uttrykk i siste halvdel av 1800-tallet?

Noen som har litt god informasjon og hjelp å komme med?

 

 

Hvis du fikk om siste halvdel av 1800-tallet er jo Ibsen med Villanden og Et Dukkehjem svært relevant!

Georg Brandes, 1870 og "Sette problemet under debatt" er også svært viktige stikkord!

 

 

Hei!

 

Kom opp I norsk jeg og. Fikk tilsvarende tema som trådstarter. I tilegg skulle jeg sammenligne forskjeller og likheter mellom "det moderne prosjektet" og "modernismen". Jeg er helt blank !

 

Om det er noen som har noen informasjon / kunnskap som de har lyst til å skrive ned her / sende meg, ville jeg vært dypt takknemmelig :)

 

En kan se på modernismen og "Det moderne prosjekt" (også kalt moderniteten) slik:

Modernismen handler om konsekvensene av "fremskrittet" (det moderne prosjekt). I Det moderne prosjekt beskrives verden slik den burde være eller burde bli. I modernismen skrives det (ofte negativt ladde) "statusrapporter" som rapporterer hvordan fremtiden er blitt, altså en konsekvens av "fremskrittet".

 

Håper det var til hjelp :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hei. Kom opp i norsk jeg og. Jeg fikk det moderne prosjekt i siste halvdel av 1800-tallet som tema og problemstillingen min er Hvordan kommer det moderne prosjekt til uttrykk i siste halvdel av 1800-tallet?

Noen som har litt god informasjon og hjelp å komme med?

kort sagt REALISMEN! Den er jo utrolig sentral, og viser tydelig det moderne prosj. Georges Brandes sitat"sette problemene under debatt"

 

 

Hei. Kom opp i norsk jeg og. Jeg fikk det moderne prosjekt i siste halvdel av 1800-tallet som tema og problemstillingen min er Hvordan kommer det moderne prosjekt til uttrykk i siste halvdel av 1800-tallet?

Noen som har litt god informasjon og hjelp å komme med?

 

kort sagt REALISMEN! Den er jo utrolig sentral, og viser tydelig det moderne prosj. Georges Brandes sitat"sette problemene under debatt"

 

Ok takk. men jeg har endå ikke funnet en definisjon på hva det moderne prosjekt er? Noen som kan hjelpe der?

Lenke til kommentar
Jeg lurer på en ting.

 

Er modernismen en del av det moderne prosjekt, slik jeg tror, eller er det to forskjellige ting?

 

 

Modernismen er en reaksjon av det moderne prosjektet. men det er ikke det samme. Modernisme er en reaksjon og protest mot moderniteten eller det moderne. De står for motsatte ideer og tanker. Først og fremst ligge motsetningene i at modernistene tviler på verdiene i moderniteten :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Okay, det forklarer en del, tusen takk!

 

Jeg har samme oppgaven som andre her:

 

Drøfte det moderne prosjekt slik det uttrykkes i tekster av sentrale forfattere fra opplysningstiden via realismen til i dag.

 

Jeg tenkte først å snakke litt om hva Det moderne prosjekt er,

deretter å trekke frem trekk fra moderniteten i "Erasmus Montanus" av Ludvig Holberg som en representant fra opplysningstida, "Et dukkehjem" av Henrik Ibsen fra realismen.

 

Hva jeg skal ta fra "i dag" har jeg ikke bestemt meg for enda. Jeg lurer kanskje på å velge noe fra min fanatiske hobby og ta et dataspill.

 

Noen som har noen tanker eller kommentarer? Ser dette greit ut, eller er det for snevert?

Lenke til kommentar

Har nettopp tatt eksamen, fikk en solid 5er, greit nok... Men husk å lese om resten av litteraturhistorien, jeg fikk spørsmål fra litteratur fra 1500tallet og fram til i dag! Veldig omfattende, og man vet ikke hva man får spørsmål om, så frisk opp denne kunnskapen!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...