Gå til innhold

Leie eller kjøpe leilighet? student


bonne89

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal studere i Trondheim til høsten (Mastergrad, 5 år). Faren min eier en leilighet der oppe som kan velge mellom å leie og eller kjøpe til markedspris. Leiligheten er på 68m2 og er verdt et sted mellom 1-2 mill. Jeg skal bo der sammen med en venn av meg, og hvis vi leier må vi betale rundt 3500-4500 kr hver. Det jeg lurer på er hva som er lurest og mest økonomisk gjøre, å leie eller kjøpe den? Hvis jeg kjøper vil også få leie fra han andre som skal bo der. Jeg har liten egenkapital, så hvis jeg tar opp lån må jeg også låne av mine foreldre. Fellesutgiftene til borettslaget er 2500 kr.

 

mvh

kommende student

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Å kjøpe vil være det lureste over lengre tid. Men så spørs det hvor godt du klarer å betale ned lånet og alt annet som følger med en leilighet. Og hva om han flytter, vil du da klare å betale ned lån alene?

I så fall prøver jeg å leie ut rommet til noen andre.

Lenke til kommentar

Kjøp leilighet hvis du skal bo et sted lenge, 5 år vil jeg si er lenge... Du må få foreldrene dine til å kausjonere på lånet ditt, og skaffe deg 5 års avdragsfrihet. Slik at du bare betaler renter. Renter + avdrag klarer du ikke som student!

Lenke til kommentar

Det finnes unntak, men som student skal du i prinsipp ikke kjøpe leilighet av to grunner:

 

1. Du har ikke råd til å betjene lånet dersom rentene skulle stige betraktelig. Det er vanskelig nok å betjene lån på 1,5 mill. dersom en har 250 000 i året.

 

2. Den største fordelen som gjør at eie er bedre enn leie, er skattefradraget. Det nyter du lite av dersom du studerer.

Lenke til kommentar
Hei!

Jeg skal studere i Trondheim til høsten (Mastergrad, 5 år). Faren min eier en leilighet der oppe som kan velge mellom å leie og eller kjøpe til markedspris. Leiligheten er på 68m2 og er verdt et sted mellom 1-2 mill. Jeg skal bo der sammen med en venn av meg, og hvis vi leier må vi betale rundt 3500-4500 kr hver. Det jeg lurer på er hva som er lurest og mest økonomisk gjøre, å leie eller kjøpe den? Hvis jeg kjøper vil også få leie fra han andre som skal bo der. Jeg har liten egenkapital, så hvis jeg tar opp lån må jeg også låne av mine foreldre. Fellesutgiftene til borettslaget er 2500 kr.

 

mvh

kommende student

 

Selv angrer jeg som en hund for at jeg ikke kjøpte selv når jeg var student.

Men da var jeg student før prisstigningen gikk til himmels.

1.8 mill klarer du som student om du er villig til å jobbe litt ved siden av også.

Det er vel rundt 10k i måneden (avdrag+renter) med dagens rente. Spørsmålet er jo om du får din venn til å betale på ditt lån. Hadde jeg vært din venn hadde jeg ikke gjort det.

Totalt blir det da 12-13k i måneden (inkl fellesutgifter).

1.5 mill i lån vil være 8.5k i måneden ca med dagens rente.

 

Det vil lønne seg rent økonomisk hvis man kan anta at leiligheten vil stige i verdi. Hvis ikke så kan det være at du faktisk taper på det.

 

Så da er det bare å sette opp et regnestykke på hva du har av inntekter og utgifter.

Husk bare at "daglige utgifter" er som regel høyere enn det du tror. (i.e. mat, diverse, øl....)

Og så er det jo avhengig av hvordan du selv vil leve. Du vil nok måtte forårsake noe hvis du vil kjøpe.

Lenke til kommentar

Tror nok det vil lønne seg for deg å kjøpe.

 

Jeg skal studere fra høsten av og har akkurat kjøpt bolig.

 

Hvis du har BSU-konto i en eller annen bank får du muligens veldig god rente på det første boliglånet ditt, mitt ligger for tiden på 3,6% effektivt tror jeg.

 

Hvis du binder renten i august tror jeg du skal klare å komme på rundt 4,5%.

Jeg skal binde renten så lavt som jeg kommer med avdragsfrihet mens jeg studerer.

 

Regnestykket blir da som følger:

 

2 000 000 * 0,045 = 90 000 / 12 = 7500.

 

Leier du ut et rom til 4500 (som nevnt over), så sitter du igjen med å betale 3k per mnd på lånet, samt fellesutgifter.

 

I tillegg kan du skrive av 25200 i året i rentefradag dersom du tjener "nok" - er litt usikker på hvor mye du må tjene for å få fullt utbytte av dette.

 

Alt dette er gitt at leiligheten koster to millioner, hvis du får den billigere justerer du bare regnestykket. Rentefradraget er på 28%.

Lenke til kommentar
Tror nok det vil lønne seg for deg å kjøpe.

 

Jeg skal studere fra høsten av og har akkurat kjøpt bolig.

 

Hvis du har BSU-konto i en eller annen bank får du muligens veldig god rente på det første boliglånet ditt, mitt ligger for tiden på 3,6% effektivt tror jeg.

 

Hvis du binder renten i august tror jeg du skal klare å komme på rundt 4,5%.

Jeg skal binde renten så lavt som jeg kommer med avdragsfrihet mens jeg studerer.

 

Regnestykket blir da som følger:

 

2 000 000 * 0,045 = 90 000 / 12 = 7500.

 

Leier du ut et rom til 4500 (som nevnt over), så sitter du igjen med å betale 3k per mnd på lånet, samt fellesutgifter.

 

I tillegg kan du skrive av 25200 i året i rentefradag dersom du tjener "nok" - er litt usikker på hvor mye du må tjene for å få fullt utbytte av dette.

 

Alt dette er gitt at leiligheten koster to millioner, hvis du får den billigere justerer du bare regnestykket. Rentefradraget er på 28%.

 

Dette forutsetter at prisene ikke går ned og at det er vedlikeholdsfritt å eie en bolig. Det sistnevnte er ikke tilfellet. Det førstnevnte er høyst usikkert. Det er ikke noen spesiell grunn til å anta at bolipriser vil stige mye over generell lønnsøkning over tid. Det har de dog gjort det siste tiåret, og prisene har gått langt ned i de fleste andre land. Derfor er å satse på dette relativt usikkert, og man taper glatt hundretusenvis på en passelig moderat nedgang.

 

AtW

Lenke til kommentar

Du skal betale mye mer enn bare renten. Du må betale avdrag (dog ikke så store i starten, alt etter avtale med banken), kommunale avgifter, uforutsette avgifter, strøm, vann, renovasjon, tv, internett, ++. Ordtak: Mange bekker små, gjør en stor å : ) Dersom du leier ut, skal du skatte på det også.

Lenke til kommentar
Du skal betale mye mer enn bare renten. Du må betale avdrag (dog ikke så store i starten, alt etter avtale med banken), kommunale avgifter, uforutsette avgifter, strøm, vann, renovasjon, tv, internett, ++. Ordtak: Mange bekker små, gjør en stor å : ) Dersom du leier ut, skal du skatte på det også.

 

Skal ikke si at alle banker gir avdragsfrihet mens du studerer, men min gjør hvertfall det. Kommunale avgifter beløper seg stort sett til rundt 5k i året, dvs 416 kroner i måneden. Leieinntekter fra rom i egen bolig er ikke skattepliktige. Vann og renovasjon er stort sett inkludert i kommunale avgifter. Strøm, tv og internett må man ofte betale om man leier også.

Lenke til kommentar

Avdrag på lån er uansett ikke noen regnskapsmessig kostnad i så måte, bare flytting av penger. Man må selvfølgelig ha den likviditeten som trengs for avdragene, i den grad man må betale avdrag, men å dra dem inn i regnestykket når man sammenligner kostnaden med å eie mot å leie blir helt feil.

Lenke til kommentar

Om du skal kjøpe som student og kun betale renter på lånet så må du nesten ha planar om å fortsette å bu i leiligheita også etter du er ferdig å studere.

 

Det er ikkje lett å få solgt ei leiligheit til ein god pris når kjøparen då i praksis må betale ekstra for at du har budd nesten gratis i fem år.

 

Som student så får du ei meir bekymringsfri studietid om du leiger billig slik at du bruker forholdsvis lite på hus, du vil då ha meir pengar mellom hendene som du kan bruke som du vil i studietida.

Det kan være at du vil tjene på å kjøpe i det lange løp, men du vil ikkje ha råd til å gjere så mykje anna en å jobbe og betale på huslån i studietida.

Lenke til kommentar
Jeg kjøpte når jeg studerte. Var mange søvnløse netter pga pengeproblemer men nå som jeg er i full jobb og tjener greit er det helt nydelig. Hadde jeg ikke kjøpt når jeg gjorde, hadde jeg nok måttet leie leilighet fortsatt. :)

 

Jo, men det er viktig å huske at det var i en periode med stor oppgang i markedet, det trenger ikke å fortsette slik selv om du timet godt.

 

AtW

Lenke til kommentar
Jeg kjøpte når jeg studerte. Var mange søvnløse netter pga pengeproblemer men nå som jeg er i full jobb og tjener greit er det helt nydelig. Hadde jeg ikke kjøpt når jeg gjorde, hadde jeg nok måttet leie leilighet fortsatt. :)

 

Jo, men det er viktig å huske at det var i en periode med stor oppgang i markedet, det trenger ikke å fortsette slik selv om du timet godt.

 

AtW

 

Jeg kjøpte dessverre på topp, nå raser det utfor. Leilighetene hos oss går gjerne for 100 000 + under takst :(

Men at rentene har gått ned er jo ålreit. I tillegg kjøpte jeg sammen med en x, jeg hadde aldri fått det lånet alene. Det ble slutt mens jeg var student og jeg satt der med 5xinntekt i lån. Ikke en morsom periode.

Lenke til kommentar

Du bør klare en rente på 7-8% prosent. Ikke baser deg på dagens historisk lave rente!

 

Så lenge du leier ut mindre enn 50% av leiligheten (noen tilfeller mer(!)) er leieinntektene skattefri, så det kan du ta med ro. Det er mange banker som gir deg avdragsfrihet. Bla. Skandiabanken, Nordea m.fl.

 

(Å eie bolig idag er utrolig billig, lav rente og inflasjon gjør at realrenten er utrolig lav!)

 

Mitt råd: Hvis du kan klare renter på opp imot 8%, skaffer deg et avdragsfritt lån i studietiden og kjøper en leilighet med utleiemuligheter. Ja, da er det bare å handle!

Lenke til kommentar
Jeg kjøpte når jeg studerte. Var mange søvnløse netter pga pengeproblemer men nå som jeg er i full jobb og tjener greit er det helt nydelig. Hadde jeg ikke kjøpt når jeg gjorde, hadde jeg nok måttet leie leilighet fortsatt. :)

 

Jo, men det er viktig å huske at det var i en periode med stor oppgang i markedet, det trenger ikke å fortsette slik selv om du timet godt.

 

AtW

 

Jeg kjøpte dessverre på topp, nå raser det utfor. Leilighetene hos oss går gjerne for 100 000 + under takst :(

Men at rentene har gått ned er jo ålreit. I tillegg kjøpte jeg sammen med en x, jeg hadde aldri fått det lånet alene. Det ble slutt mens jeg var student og jeg satt der med 5xinntekt i lån. Ikke en morsom periode.

 

Kjøpte du på topp har du jo tapt penger? Det er viktig å huske at en nedgang på 5% i boligprisene for ter omtrent et helt års studielån, pneger som går rett i dass. Man er veldig sårbar for svinging i prisene. Defor anser jeg det som høyrisiko å drive på med kjøp og salg i en slik periode. Man må også huske at ca 5% går til dokumentavgift og meglerhonorar når man skal selge igjen.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...