Gå til innhold

Test: HP TouchSmart tx2


Anbefalte innlegg

Har selv en TX1250 og synes den fungerte veldig greit til studentarbeid.

Fjernkontrollen var gull når man måtte fram og gå igjennom en artikkel. Faktisk så endte det med at alle gruppene kom til meg med deres powerpoint filer og ville bruke min laptop til framføringen. :-p

 

Synes fortsatt at touch-delen er for dårlig. Bruker den veldig skjeldent (greit når man skal tegne noe kjapt).

Skulle gjerne ha Win XP eller en linux distro som støtter touch-display istedet, fordi jeg synes vista går småtreigt på den.

Bortsett fra litt bedre hardware ser TX2 og min gamle tx1250 omtrent like ut. Samme tilkoblingene, samme musepekerflate.

 

Edit: Ser de har flyttet fingeravtrykkslesern fra venstre til høyre side.

Du kan få tx1X serien til å funke fint med Windows XP, litt jobb er det, men hu-hei for en forbedring.

Arvet en tx1000 med knust skjerm for et halvt år siden eller så, tror ikke det er noe jeg ville kjøpt selv, men fikk tak i en ny skjerm på ebay for litt over 1000,- og satte inn.

La in XP, 4GB RAM og RMclock. I forhold til vista er det en sabla forbedring, og alle knappene/fingeravtrykksleser og snarveier fungerer i XP med noen tweaks. Med RMclock undervolter du glatt prosessoren såpass at den ikke støyer i det hele tatt.

 

Om noen skulle være interessert er dette en veldig utfyllende tråd på hvordan man setter opp XP: http://forum.tabletpcreview.com/showthread.php?p=86955

 

Ingenting som slår tablet om du liker å lese tegneserier og sånt på pcen, stort sett det jeg bruker min til :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er svært fornøyd med min tablet (tx2000-serien), eneste jeg savner er norsk gjenkjenning av skrift.

Lydsvak når jeg kjører programmer som ikke krever mye CPU/GPU (One Note, browsing, normal bruk). Når man bruker programmer som krever mer, høres viften godt. Skulle nok ønsket bedre kjøling ja, men kan ikke få alt.

Lenke til kommentar

Ja, OneNote er knallbra for tablet-pc, det får man virkelig si! Man kunne få en gratis lisens til det programmet hos NTNU (ta kontakt med orakel tjenesten hvis du er student der og vil ha det).

 

Araziel, jeg oppgraderte til 2 GB da jeg kjøpte den. 4GB er selvfølgelig bedre, men jeg nekter å støtte Microsoft mer enn jeg trenger. Har betalt nok lisenser synes jeg - da synes jeg det hadde vært artig å få en linux distro til å funke med touch-skjermen, men det blir vel mer ønsketenkning fra min side.

Win 7 rc'n er jo selvfølgelig ett alternativ.. men jeg vet ikke om jeg gidder. Hater å måtte reinstallere så mye applikasjoner.. :-p

Lenke til kommentar

Jeg har en TX2010 og elsker den. Den aktive delen (penn) av berøringsskjermen fungerer kjempebra. Den passive er forholdsvis lite brukelig for min del. Jeg bruker den til notater i møter og kommentere/lese pdf'er. Den passive berøringen har jeg skrudd av.

 

Jeg synes den glir forholdsvis greit i vista med 2Gb ram og den kjører fint alt jeg bruker den til som htpc mot projektoren hjemme. HD-materiale fungerer bare so-so. Jeg savner virkelig DVI eller HDMI. Da kunne jeg fått full oppløsning på min 1080P LCD-tv. Dette er imidlertid tv'en skyld, ikke pc'en.

 

Burde nevne at man kan få en quick-dock til denne (som så mange andre HP'er). Det er en liten dockinstasjon som kobles til via en proprietær kabel. Den er kjekk for meg. Det er kjapt å koble maskinen til hjemmekinoanlegget vha denne. Det er dessverre langt fra alle laptop'er som har mulighet for docking med bildeutgang. Denne har det.

 

Prosessoren er virkelig ankepunktet. Min bråker aldeles ikke som et fly, men i lavmælte møter er det litt mer susing enn ønskelig. Maskinen blir litt for varm. Batterikapasiteten er noen timer med 8-cellers batteri og grei nok.

 

Drømmen hadde vært en variant av denne maskinen med en skikkelig mobil kjølig prosessor og 10" multitouch (joda, jeg vet jeg sa fingertouch fungerer dårlig. Men det er jo så kult å vise fram:-) Ekstra fint hadde det vært om de skippa det glossy fingerfettoramaet og ga meg en hdmi eller dviport. Byggekvaliteten på kassa er ellers veldig fin.

 

Totalt sett er jeg svært fornøyd med at jeg kjøpte denne maskinen og vil helst aldri bytte til noe annet enn tablet.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte meg en Tx2590 (2.1GHz) for et halvt år siden.

Det første jeg gjorde var å installere windows xp tablet edition.

Greit å slippe alle de HP surreprogrammene, og vista på en bærbar.

 

Jeg løser varmeproblemet ved å bruke det store batteriet, da blir det mer luft under vifteutblåsningen.

Touch bruker jeg bare til å scrolle rundt i store bilder, og til spillet Crayon Physics Deluxe :)

Som det nevnes tidligere her, Fjernkontrollen fungerer best som Powerpoint remote ved fremvisninger.

 

Man kan også stroppe denne pcen fast til baksiden av et buss-sete og se film :)

 

Jeg savner dog hdmi eller dvi og plassering av lydutgang er ofte veien foran.

Lenke til kommentar

Det jeg savner på tx1xxx'n min, er at det ikke går an å skru fast VGA kabelen. Dette er noe HP har droppa i flere år. Som et lite prosjekt/ekspriment, står maskinen nå oppå SUB'n med VGA kabelen halv skrått ut av maskinen. Den har ikke falt ut så langt, men det er plagsomt. Rører jeg litt på maskinene faller denne ut, det at VGA kablen er stiv som en stokk hjelper ikke akkuratt heller. Skulle helst hatt VGA kabelen bak med skrue fester..

Lenke til kommentar
Når vil det gå opp for produsentene at det å minimere varme/støy er essensielt for denne type maskiner?

 

 

folk skal både ha en sprek maskin, og så liten som mulig. samt at den ikke skal lage en lyd.. det går jo bare ikke! de fleste lowend laptoper er ganske snille på støy, for at de ikke har dobbelkjerner og spillskjermkort.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Når vil det gå opp for produsentene at det å minimere varme/støy er essensielt for denne type maskiner?

 

 

folk skal både ha en sprek maskin, og så liten som mulig. samt at den ikke skal lage en lyd.. det går jo bare ikke! de fleste lowend laptoper er ganske snille på støy, for at de ikke har dobbelkjerner og spillskjermkort.

 

Dobbeltkjerner bruker ofte mindre strøm enn en enkelt kjerne. Fordi en dobbelkjerne har mye lavere tdp per kjerne og en av kjernene kan tilbringe mye tid på 800 mhz og <1v selv ved tyngre surfing, mens en sempron for eksempel, må kjøre 100% og 1,2v for å kunne gi deg en god surfeopplevelse.

Lenke til kommentar

en gang i tiden hadde jeg en hp510(mener jeg å huske) som jeg kunne kjøre nhc på. den hadde en enkeltkjerne (core1? ) centrino1 cpu. som man kunne undervolte noe hinsides. så jeg trur det heller mangler på optimaliseringer på 1 kjerne cpu'er.

når jeg undervolta den cpu'en , så gikk viftestøyen ned, og bateritiden gikk opp med 30 minutter. på 800mhz kjørte den 0.77v og på 2.23ghz kjørte den på 1.05v standard volt var ca 0.25v mere.

grunnen til at 1 kjerne bruker mere strøm en fler kjerne nå, er for at fler kjerne selger bedre enn 1kjerne. og chip produsentene bruker MYE mere penger på å utvikle dem.

Lenke til kommentar
grunnen til at 1 kjerne bruker mere strøm en fler kjerne nå, er for at fler kjerne selger bedre enn 1kjerne. og chip produsentene bruker MYE mere penger på å utvikle dem.

 

Tja, produsentene vet nok hvor mye spenning brikkene trenger.

 

Min sempron 3600+ som har standard 1,2v @2ghz er stabil på 1.075 volt og på 800mhz var det standard med 0.95 men fungerer på 0.775v.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...