Gå til innhold

Hvilken bærebar? Til studiebruk. Ca. 6000


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg skal kjøpe meg bærebar pc. Er litt usikker på hvor mye jeg skal bruke, men 6000 høres greit ut. Det jeg legger mest vekt på er:

-godt tastatur. Blir nok en del programmering på den.

-godt design.

-HDMI utgang. For å koble til tv-skjerm.

-generelt ganske kraftig maskin. Ingen krav til harddiskstørrelse eller grafikkort. Men burde være nok minne og prosessorkraft så jeg slipper lagging.

 

Tenkte meg 13-15 tommer stor skjerm. Dell's XPS-serie faller i smak, både med godt design og behagelig tastatur. Desverre er pcene ganske dyre. En pc som denne ,men til en lavere pris, hadde vært supert.

 

Jeg har også alt av programvare(også windows), så det har jeg over hode ikke bruk for. Er også ganske skeptisk til Vista. Har hørt at pc'en blir syykt mye tregere med Vista enn med xp. Fordelen med Vista er vel at man kan ha mer minne?

 

Noen forslag?

Endret av ahumoe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du får Dell PCen for rundt 7k. Husk å bruke Dell kuppong kode. Venter du på et 15% tilbud sparer du rundt en tusenlappen, og kommer ned i 7k.

 

Vista er ikke tregere enn XP. Mengden minne bestemmes av versjon Windows i bit. 32 bit XP og 32 bit Vista håndterer samme mengde minne. 64bit Vista er mer stabil, har flere driver osv. enn 64bit XP.

Lenke til kommentar
Du får Dell PCen for rundt 7k. Husk å bruke Dell kuppong kode. Venter du på et 15% tilbud sparer du rundt en tusenlappen, og kommer ned i 7k.

 

Vista er ikke tregere enn XP. Mengden minne bestemmes av versjon Windows i bit. 32 bit XP og 32 bit Vista håndterer samme mengde minne. 64bit Vista er mer stabil, har flere driver osv. enn 64bit XP.

 

Hmmm...ja de har en del rimelige 15.4 tommere. Skulle nok helst ønske 13 eller maks 14 tommer(skrev opp til 15" i posten, så ja det er jo aktuelt). Men om det er noen andre 13-14" pc'er som er i henhold til beskrivelsen ovenfor, så er jeg veldig glad for respons. :)

Lenke til kommentar

Jeg har også vært på utkikk etter en bærbar i 13-14" klassen, og helst med dedikert skjermkort sånn at det kan spilles litt...

 

Har sett litt på denne:

http://www.netshop.no/aspx/loginVnet.aspx?...amp;plid=113861

 

Ellers har Multicom noen greie som du kan konfigurere selv!

 

Si fra om hva du bestemmer deg for da, og evt om du er fornøyd! :thumbup:

Jeg utsetter nok kjøp til det nærmer seg studiestart...

Lenke til kommentar
Jeg har også vært på utkikk etter en bærbar i 13-14" klassen, og helst med dedikert skjermkort sånn at det kan spilles litt...

 

Har sett litt på denne:

http://www.netshop.no/aspx/loginVnet.aspx?...amp;plid=113861

 

Ellers har Multicom noen greie som du kan konfigurere selv!

 

Si fra om hva du bestemmer deg for da, og evt om du er fornøyd! :thumbup:

Jeg utsetter nok kjøp til det nærmer seg studiestart...

 

Den HP- pc'en der ser veldig bra ut. Men jeg tror det er utgått. Finner den heller ikke på andre nettbutikker. Det fins nyere modeller, men de er dyrere. HP-pcene jeg har prøvd har jo veldig gode taster, så de er høyest aktuelle. Men finner desverre ingen HP 13.3" eller 14" til 6-7 tusen, må opp i 9 tusen. Og så har jeg sett litt mer på dell.no. Og da har jeg funnet ut at utvalget av 13.3" pc-er er mye bedre om en går inn på "små og mellomstore bedrifter".

 

Går det egentlig ann for privat-personer å kjøpe der? Når jeg klikker kjøp og videre, finner jeg ikke noe sted der man skal fylle inn noe bedrifts-greier. Det virker også rimeligere der.

Lenke til kommentar

Ja, jeg så at den netshop-maskinen var utgått.. skjedde faktisk dagen etter at jeg fant den. Det står jo at den er forventet inn på lager 12. Juni da, så det er litt merkelig.

 

Er en annen en her: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=446220

Det er også en HP, men den har litt svakere prosessor. Skjermkortene skal være jevngode, etter det jeg har lest meg fram til.

Utenom disse har jeg ikke funnet noen andre 13,3" med dedikert skjermkort i samme prisklasse. Er kanskje litt lettere om du vil opp i 14,1".

 

Angående Dell og "bedriftsmaskiner", så har jeg hørt om flere på forumet som har kjøpt disse som privatpersoner. Noen av dem hadde ringt Dell, andre hadde bare fylt ut og kjøpt. Men husk at du må slenge på mva på prisen, dersom det ikke står oppført!

 

Hold meg oppdatert om du finner en bra maskin da! :thumbup:

Lenke til kommentar

Gode maskiner begge to, spesielt med hensyn på prossessor/RAM. Syns kanskje den fra FS var litt tung for å være en 13,3".

 

Desverre har ingen av dem dedikert skjermkort, så for meg er de ikke aktuelle.. men, kanskje trådstarter syns de er bra forslag!?

 

Edit: Ser forresten at trådstarter ikke har noen krav til grafikkort. Jeg postet også i en lignende tråd der TS var opptatt å ha dedikert grafikk, det er grunnen til at jeg har nevnt det så ofte! Beklager!

Endret av Acey
Lenke til kommentar
Er en annen en her: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=446220

Det er også en HP, men den har litt svakere prosessor. Skjermkortene skal være jevngode, etter det jeg har lest meg fram til.

Utenom disse har jeg ikke funnet noen andre 13,3" med dedikert skjermkort i samme prisklasse. Er kanskje litt lettere om du vil opp i 14,1".

Denne virker ikke så verst. Hadde vært fint om noen kunne finne en test eller erfaringer med den, liker ikke kjøpe "i blinde". Ellers så fant jeg nå en aktuell 14.1": HP Pavilion dv4-1210eo. Fint om noen fant tester/erfaringer på den også.

Lenke til kommentar
Hei ja nå er det vel 8-10 forslag i tråden. Trådstarter har vel ikke kommentert noen av de forslagene som er kommet inn, men postet nye forslag selv hele tiden. Vet du egentlig hvor du skal hen nå?:)

Hehe ja. Jeg har vel kanskje ikke vært så nøye med å kommentere alle forslagene...men jeg har vurdert dem nøye. :)

 

Jeg kan jo si litt hva jeg tenker: alle hp-pcene er høyest aktuelle. Derimot har jeg forkastet FUJITSU SIEMENS'en og Packard Bell'en. Dette har ikke noe med spesifikasjoner å gjøre, men mer subjektiv oppfatining av designet, som jeg ikke synes er bra(men dette er da min mening).

 

Vi står da igjen med: HP Pavilion dv3-2030, HP Compaq 6530b i tillegg til de to jeg nevnte; HP Pavilion dv4-1210eo og Toshiba Satellite U400-13N. U400 er den eneste av disse tre som jeg har lest en test på(fikk 5'er). De andre har jeg ikke funnet noen test på. Så det hadde vært veldig fint hvis noen hadde funnet det.

 

Jeg synes det er viktig å lese en test på en pc før jeg kjøper den. Greit å vite smådetaljer som om vifta eller tastaturet på pcen bråker eller andre ting. Og flere bilder. Har lett etter flere bilder av HP-pc'ene, men finner ikke noe. Fint hvis noen kan hjelpe meg.

Endret av ahumoe
Lenke til kommentar

Såvidt jeg har skjønt så har HP forskjellige modellbetegnelser på PC`ene i de forskjellige landene. Dette er nok grunnen til at du ikke får opp noen treff når du søker på engelsk.

 

Prøv å gå inn på HP sin engelske (evt amerikanske) side og se om du finner tilsvarende PC der. Deretter kan du søke etter tester, kanskje det gir flere treff.

 

Jeg tror jeg hadde gått for HP Pavilion dv3-2030 om jeg skulle kjøpt nå. Denne modellen ser ut til å være identisk til dv3-2050ea på HP sine engelske sider.. http://h10010.www1.hp.com/wwpc/uk/en/ho/WF...90-3932701.html

 

Uansett, finner du en PC i samme serie så får du jo svar på om byggekvaliteten er bra! Resten er jo bare å lese ut av spec`en.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...