Gå til innhold

Ut på tur i allslags vær - med Pentax?


Anbefalte innlegg

Hei,

Driver å sonderer markedet etter et speilrelfekskamera da jeg er lei den lave bildekvaliteten jeg får fra et litt slitent ixus kamera. Da mobiltelefonen min klarer nesten å erstatte ixusen, lurer jeg på et speilreflekskamera.

 

Det jeg trenger er egentlig et kamera som med ikke så dyre objektiv takler fint ting som

innendørsfotografering i litt mørke ( også å klare å fokusere i mørke/duse omgivelser er høyt verdsatt), når jeg er ut på fjelltur litt på sommer men også klare litt kule bilder i skibakkene vinterstid. Ser ut som Pentax har kamera som skal tåle både litt vær og vind. Vil gjerne ha ett kamera som takler dette så en slipper å være engstelig om det er litt snø i lufta feks.

 

At det ikke er så dyrt at en er redd for å bruke, putte i sekken og dra med seg ut i småregn er jo også greit.

 

Så, hva bør jeg gå for her?

Pentax K-m m/18-55mm + 50-200 pakke til ca 5000.

brukt

K200D kanskje?

 

eller har Nikon og de andre store gutta kamerahus og objektiv som er like tette bare de ikke sier det?

 

Olympus E-520 er jo lite og nett, men kanskje ikke så fornøgd i sørvest kuling og regn?

 

Har egentlig satt et pristak på rundt 6000 som også skal inkludere en liten veske.

 

Stor forskjell på K-m og K200D?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei,

Driver å sonderer markedet etter et speilrelfekskamera da jeg er lei den lave bildekvaliteten jeg får fra et litt slitent ixus kamera. Da mobiltelefonen min klarer nesten å erstatte ixusen, lurer jeg på et speilreflekskamera.

 

Det jeg trenger er egentlig et kamera som med ikke så dyre objektiv takler fint ting som

innendørsfotografering i litt mørke ( også å klare å fokusere i mørke/duse omgivelser er høyt verdsatt), når jeg er ut på fjelltur litt på sommer men også klare litt kule bilder i skibakkene vinterstid. Ser ut som Pentax har kamera som skal tåle både litt vær og vind. Vil gjerne ha ett kamera som takler dette så en slipper å være engstelig om det er litt snø i lufta feks.

 

At det ikke er så dyrt at en er redd for å bruke, putte i sekken og dra med seg ut i småregn er jo også greit.

 

Så, hva bør jeg gå for her?

Pentax K-m m/18-55mm + 50-200 pakke til ca 5000.

brukt

K200D kanskje?

 

eller har Nikon og de andre store gutta kamerahus og objektiv som er like tette bare de ikke sier det?

 

Nikon D700 og Sony A700 er og "værtette", og også fler modeller...

Og de som ikke er spesifisert som "værtette" tåler også en del...

 

Skal du ta i mørke omgivelser, er det ISO(avhenger av kamerahus), blender(avhenger av optikk) og lukkertid(stødighet/stabilisering) som avgjør hvordan hvordan bildene dine blir.

Endret av Karabin
Lenke til kommentar

Stort sett alle speilreflekskameraer tåler litt småregn og snø, så lenge du sørger for å ta dem ut av fotobagen og lar dem tørke skikkelig når du kommer innendørs. Men skal du ta bilder i høljregn uten værbeskyttelse bør du satse på Pentax K200D eller oppover (og selv da bør du være litt forsiktig). Men jeg tror ikke du får den med de værtettede kitobjektivene som nylig ble lansert sammen med K7, og det kan være greit med optikk som tåler like mye som kamerahuset hvis du først skal ut i møkkavær.

 

Skal du ha værtetning fra de andre produsentene må du et stykke lenger opp i pris både på kamerahus og optikk. Nikon har værtetning på semiprohusene sine (D300, D700, D200 hvis du gjerne kjøper brukt), Canon sine XXD-hus (40D, 50D) har også noe værtetning, bedre enn Nikon D80 og D90, dårligere enn D300.

 

Når det gjelder å ta bilder i svak belysning, så er stort sett alt av kitoptikk for dårlig. Bildestabilisering hjelper noe hvis du kan bruke lang lukkertid, men fokusering i dårlig lys funker best hvis du har optikk med stor blenderåpning. Det greieste er antagelig å kjøpe et rimelig fastobjektiv med stor blender i tillegg til kitoptikken. Noe rundt 30-35 mm og blenderåpning f/2 eller større er ofte det greieste til den typen bruk på APS-C-sensorer. De fleste produsentene har en 50mm f/1,8 til en rimelig penge, men det kan bli litt lang brennvidde til allroundbruk. For øvrig autofokuserer ikke Nikon sin 50/1,8 på de billigste Nikonhusene, D40(x),D60 og D5000.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...