Gå til innhold

Erfaringer med Pentax K-7


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er offisielt. pleiadene er værre enn meg når det kommer til bytting av utstyr.

 

btw; fototim, jeg kommer uanmeldt å banker på døra di i Nordfjordeid hvis jeg holder meg til Pentax og kjøper K-7 :p

Pleiadene gjør det han, med deg er det mest prat :tease:

Neida. Bare tuller. Du handler og.

 

Om du kjøper K-7 s¨er du mer enn velkommen. Det er du forresten også med Olympus eller noe annet. Verltøy er verktøy, foto er foto.

Endret av fototim
Lenke til kommentar
Ny FirmWare er sluppet i dag. Gjett hva de har fikset (for meg)?! :thumbs:

 

Mitt største ankepunkt!! — at man måtte trykke på OK før man kunne velge fokuspunkt. Nå kan man velge å måtte trykke OK for å nå direktevalgs-funksjonene istedenfor, slik at de blir inn-direkte-valg.

 

Smart move Pentax! Da blir higen etter å låne en D300 et stykke mindre!

 

Har nettopp lagt inn 1.01 og dette vart noko heilt anna. No er også eg fornøgd. :thumbup: Dette var einaste ankepunktet eg har funne så langt..

Lenke til kommentar

Håper forsåvidt, for dere som har og skal ha, at de ser på et par andre småting i senere firmware-oppdateringer også:

 

• Bedre styring/tilgang av belysningen på topp-displayet.

• Mulighet for AF-sentrering på "dedikert" knapp.

• Og en ting til, som jeg glemte hva var når jeg kom til den linje. :confused:

Lenke til kommentar
Jeg er kjempefornøyd med k7:)elsker menyene osv,det er mye som tiltaler meg i K7

Jeg har hatt Nikon D300,Nikon D700 og canon eos 5D mark ll iløpet av de siste 2 år.

Så jeg vet hva jeg utaler meg om.

 

Jeg lurer på om du kan forklare hvorfor du har kjøpt D300, 700 og Canon eos 5D mark ll for så å kjøpe Pentax K7? Var ikke de andre bra nok? På papiret skulle jeg jo tro de kan rangeres slik: 1. D700 2. canon eos 5D mark ll 3. D300 4. K7 Men i praksis er altså pentax kameraet best?

Lenke til kommentar

Ang D700 og 5d mark ll trenger jeg vel ikke forklare.begge husene er vel bedre enn k7,men for at man skal få gode bilda med de så må du ha det beste av opptikk ,begge kameraene er utrolig bra med den beste opptikken.

 

så for det første er husene dyre og opptikken enda dyrere,alt er billigere med crop kamera,de trenger ikke den dyreste optikken for å få bra bilder grunnet liten sensor osv.jeg tok mye bedre bilder med d300 påmontert tamron 17-50f2.8 enn jeg gjorde med d700 og 5d mark ll,og det var ikke husene sine feil for å si det sånn:)

hadde jeg vert rik så hadde jeg selvfølgelig beholdt 5d mark 2 eller d700,og kjøpt dyre objektiv.

Men når det er sagt så er det mine penger å mine valg å jeg trenger ikke forklare eller stå til ansvar for hva jeg kjøper:)

jeg hadde pentax speilrefleks i gamle dager (filmrullens tid)og var gla i pentax allerede da.

Akkurat nå er det k7 som gjelder å så langt er jeg utrolig fornøyd.

Lenke til kommentar
Håper forsåvidt, for dere som har og skal ha, at de ser på et par andre småting i senere firmware-oppdateringer også:

 

• Bedre styring/tilgang av belysningen på topp-displayet.

• Mulighet for AF-sentrering på "dedikert" knapp.

• Og en ting til, som jeg glemte hva var når jeg kom til den linje. :confused:

 

Enig med deg at der burde vore eit 3-dje valg i menyen, slik at det hadde fungert som på K10D/K20D, men dette er ikkje noko stort problem..

Lenke til kommentar
hva er feil/galt med belysning på toppdisplay?

Vistnok er mulighetene bare å ha det av eller på auto, som skrur det på i "hytt og pine", selv om det er plenty av lys og ikke behov for det.

 

Enkelte savner å kun kunne slå det på ved behov, som ved hjelp av eksponerings-kompensasjons-knappen på K10.

Hytt og pine er 6-7 sek etter at AF/avtrykker er slipt eller etter at en foretar justeringer med hjul eller andre knapper.

Å slå av og på denne manuelt i menyen tar max 10 sek...

Lenke til kommentar

Noen med K7 som vet om AF blir bedre med DA*300, på min K10 så fokuserer den ofte helt inn før den går ut igjen, dette tar tid, noe jeg håper å unngå. Med K10 så virker det som kit objektivene fokuserer riktigere enn de dyre DA objektivene. Skal til USA om 2 måneder, og hvis dere kan bekrefte at fokuseringen går bedre med K7, så kan det bli et nytt hus på meg snart.

Lenke til kommentar
Noen med K7 som vet om AF blir bedre med DA*300, på min K10 så fokuserer den ofte helt inn før den går ut igjen, dette tar tid, noe jeg håper å unngå. Med K10 så virker det som kit objektivene fokuserer riktigere enn de dyre DA objektivene. Skal til USA om 2 måneder, og hvis dere kan bekrefte at fokuseringen går bedre med K7, så kan det bli et nytt hus på meg snart.

Ventetida frå du trykker inn AF/avtrekker knapp til AF-begynner å virke, er kortare med K-7 enn med K20D og AF hastighet er litt raskare. DA*300/4 har nok same bevegelsen som du beskriver både på K20D og K-7. ( burde ha vore ein focuslimeter på dette objektivet)

Når det gjeld fokus generelt var K20D ei forbetring i forhold til K10D for min del, og K-7 er eit hakk betre enn K20D, så lang som eg har erfart. Så fokus og respons frå kamera er nok merkbart forbetra i forhold til K10D.

Lenke til kommentar

Er det noen her som har prøvd K-7 mot 50D? Er veldig lysten på Pentax, men har hørt at autofokusen er merkbart tregere enn Canon sin...

Til Pentax sin fordel virket derimot byggekvaliteten utrolig bra, noe som er en fordel når man skal ha med kameraet i skibakken og på andre turer:)

Lenke til kommentar
Er det noen her som har prøvd K-7 mot 50D? Er veldig lysten på Pentax, men har hørt at autofokusen er merkbart tregere enn Canon sin...

Til Pentax sin fordel virket derimot byggekvaliteten utrolig bra, noe som er en fordel når man skal ha med kameraet i skibakken og på andre turer:)

 

Se videoen her: http://www.akam.no/artikler/sony_mot_nikon..._pentax/49988/6

 

Nei, autofokus på en Pentax er ikke treg. Men det er helt objektivavhengig. F.eks. er 18-250 veldig mye tregere enn 135/2,8. På samme måte finner en raske og trege objektiver hos Canon også.

 

Men Canon og Pentax har tilsynelatende forskjellige filosofier. Hos Canon virker det som om hurtighet er prioritert. Den fokuserer i et steg og gjør ingen sluttkontroll. På en Pentax gjør den mesteparten i et steg, men den gjør små korrigeringer i ettertid for at fokus skal sitte perfekt. Men med noen innstillinger på kamera kan en kutte ut disse små etterjusteringene hvis en synes de er plagsomme. På K-7 er de derimot knapt merkbare. Den fokuserer raskt i dårlig belysning og er bedre enn de forrige kameraene.

 

 

PS. Det er bare i veldig dårlig belysning som nesten helt mørkt at kameraet bruker nevneverdig tid på etterjusteringer. I dagslys smeller fokus til rett plass før en får blunket med et rask objektiv.

Lenke til kommentar
Er det noen her som har prøvd K-7 mot 50D? Er veldig lysten på Pentax, men har hørt at autofokusen er merkbart tregere enn Canon sin...

Til Pentax sin fordel virket derimot byggekvaliteten utrolig bra, noe som er en fordel når man skal ha med kameraet i skibakken og på andre turer:)

Bror min har Canon 50D og eg har Pentax k-7. Vi byttelåner ofte kamera for å sameligne de to. Jeg kan ikkje seie at eg har merka noko av at Pentaxen har treigare AF, heller motsatt når eg bruker limited objektiva mine. Byggekvalitetet til Pentax er i en annen liga.

Største forskjell du vil merke på de to er størrelse og grep i pentax favør, ikke at Canon har dårlig grep, berre at k-7 er det enno bedre. Menysystemet er også forskjellig. Eg foretrekker Pentax menyen medan brodern synest Canon sin meny er bedre, men vi er enige om at begge kameraene er i stand til å levere strålande billedkvalitet.(kjem også an på fotografen)

Lenke til kommentar

Da har jeg fått tafsa på Kaffilars sin K-7 :)

 

Her er min rapport. Vi gjorde bla. noen interesante observasjoner om dynamikkområde. Den godbiten sparer jeg til en oppfølgingspost ;)

 

Først de mer trivielle tingene, som flere har vært innom tidligere.

 

Huset virker ekstremt godt skrudd sammen. Knapper og grep virker fornuftig plassert. Litt uvant, men lett og vende seg til. Det var i går kveld jeg hadde det i henden, men jeg husker fortsatt lett hvor de viktige knappene var plassert.

 

Uten batterigrep, så ser jeg at jeg har en tendens til å holde litt for høyt. Det gjør at utløseren havner omtrent i andre leddet på pekefingeren. Det er der hendene mine vil være. Så jeg måtte instruere meg selv når jeg festa grep. Med batterigrep, sitter den helt som den skal i mine hender. Jeg har større hender enn Kaffilars. Så for han sitter det som det skal også uten grepet.

Batterigrepet er og dypere. Det gjør kamera mer behagelig å bruke i portettformat. En klar forbedring fra K10/20. Også med mindre hender enn mine.

 

Jeg opplever knappene som mer responsive enn min K20D. Det kan selvfølgelig skyldes slitasje på K20D som har omtrent 15000 eksponeringer bak seg, men jeg tror egentlig ikke det. Den største forskjellen er nok fokuspunktvelgeren. Om den opplevde forskjellen gjelder selve responsen, eller at det nå er separate knapper i stedet for fireveisvelger, er jeg usikker på.

For de som bruker fokusvalg mye, så vil jeg si at dette er en klar forbedring. Poenget er større presisjon, noe som forenkler fokusvalg.

En annen klar bedring bryteren for auto-select-senter. Mer logisk plassert, og mye enklere å betjene. Nå er det ikke lenger noe problem og betjene den med kamera til øyet.

 

Full søker er rett og slett vidunderlig. Jeg opplever den og som en anelse lysere, uten at det går ut over manuell fokus. Så har vi Level-indikatoren da, den fungerer bra. Den er sentralt plassert i søkeren, omtrent rett under senterpunktet.

En ting til med søkeren, som jeg virkelig setter pris på. Indikatoren for Shake reduction er flytta mer sentralt. Den har blitt nabo til Level-indikatoren. På K10/20 sitter den helt ute til høyre. Der legger vi lite merke til den. Både fordi den er flytta, men og fordi Level-indikatoren drar blikket til seg fordi den endrer seg kontinuerlig. Dette gjør at risikoen for å trykke av bildet før Shake reduction helt klart er mindre. I hvert all så lenge du har Level-indikator aktivert. Virkelig godt tenkt Pentax :)

 

Lukkeren er bedre dempa. Både lavere og mer behagelig lyd. Høres mer "proft" ut, og forstyrrer omgivelsene mindre. Jeg har og inntrykk av at speilvibrasjonene er bedre dempa, sånn rent fysisk, men dette siste er jeg usikker på. Kan hende jeg lar meg lure av selve lyden.

 

Videre ser jeg at jeg dobbelteksponerer, når jeg kjører på full hastighet. I hvert fall hvis jeg bruker det riktige, myke, rullende avtrykket. Så for vanlig fotografering er det nok bedre å kjøre på lav hastighet, eller eventuelt enkeltbilde. Men det er ikke tvil om at den økte hastigheta kan komme til nytte, ved actionfoto.

 

Autofokus er jeg mer usikker på. Magefølelsen sier at det er bedring på single focus, men ikke virkelig radikalt. Følgefokus prøvde jeg ikke.

 

Alunfoto har testa følgefokus formelt Alunfoto Autofocus performance of Pentax K-7. Denne testen blir diskutert på PDML: More K-7 AF observations. Uformelt rapporterer han at K-7 har mindre tendens til å slippe objektet og så fokusere på bakgrunnen.

 

Jeg prøvde såvidt LiveView. Merkbar bedring på AF hastighet under LV, men trolig fortsatt ikke tilstrekkelig til at det går ann å bruke LV når du vil jobbe raskt. Prøvde forresten ikke de ulike alternativene for LV-AF, jeg prøvde altså kun kontrast AF.

 

Den mest påfallende endringa på LV-fronten er at selve bildet er mye bedre. så nå tror jeg det er mulig å bruke LV til manuell fokus.

Lenke til kommentar
For de som bruker fokusvalg mye, så vil jeg si at dette er en klar forbedring. Poenget er større presisjon, noe som forenkler fokusvalg.

Godt nytt, spesielt nå som FW gir mulighet for å endre oppførselen til centerknappen.

Den mest påfallende endringa på LV-fronten er at selve bildet er mye bedre. så nå tror jeg det er mulig å bruke LV til manuell fokus.

Høres fornuftig ut med tanke på den nye skjermen og den høyere oppløsningen.

Lenke til kommentar
Den mest påfallende endringa på LV-fronten er at selve bildet er mye bedre. så nå tror jeg det er mulig å bruke LV til manuell fokus.

Høres fornuftig ut med tanke på den nye skjermen og den høyere oppløsningen.

Jepp. Men det handler om mer enn det. På K20S falt bildet sammen når du zooma inn, det virka pixelert. Nå tåler det zoom. Tror dette henger sammen med større datastrøm fra sensoren.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...