Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Problem med bluescreens


Anbefalte innlegg

Har i den siste tiden slitt med to forskjellige bluescreens som pleier å komme på helt random tidspunkter. De er av typene IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL STOP: 0x00000001 og MEMORY_MANAGEMENT STOP: 0x0000001a. De har ikke oppstått under spilling, ihvertfall ikke i det siste, og det har neppe noe med temperaturer å gjøre. Tenkte det kunne ha noe med rammen å gjøre, men har kjørt en sånn memtest86 uten at det kom noen errors. Det varierer veldig hvor ofte de kommer, noen ganger bare 1 gang for dagen mens enkelte ganger kommer de gjerne 10 ganger med korte mellomrom.

Om noen har innspill på hva som kan være årsaken ville jeg vært veldig takknemlig!

 

I tilfelle specsa er av betydning: 650W Corsair PSU, E8500, GTX 285, 4GB Corsair Dominator ram og vista ultimate 64 bits.

 

Har forresten lagt ved en .dmp fil fra siste bluescreen, som var av typen MEMORY_MANAGEMENT.

Mini060209_01.zip

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har du testet rammen på en annen måte?

Benchprog.

 

Hva står volten på? Auto er ofte litt for lav.

Hva står NB volten på? ofte litt lav også med 4 gb.

Sorry, forsto ganske lite av det der. Hvor sjekker jeg volten osv?

Det virker som bluescreen kommer ca 2-3 ganger daglig nå, enten eg spiller eller ikke.

 

La ved en .dmp fil til i tilfelle det hjelper. Håper noen har forslag til løsninger her.

Mini060309_02.zip

Endret av Shox-
Lenke til kommentar
Som du ser på dumpene er begge feilene attribuert til Memory Corruption - dette kan skyldes så mangt. Men du kan jo prøve å teste minnet ved enten å bruke memtest eller den innebygde minnetesteren i Vista.

Har prøvd memtest og den viste ihvertfall ingen feil, men hvor kan eg finne den innebygde vista testeren ?

Lenke til kommentar

Jeg husker litt dårlig men jeg tror den finnes på oppstartsmenyen. (Altså F8 mens Windows bootes)

Men vil tro at om memtest viser ingen feil etter noen runder burde det fysiske minnet og spenningen være grei.

Problemet kan også være drivere - dog er det vanskelig å avgjøre ut ifra minidump filene siden de viser bare en liten porsjondel av minnet.

 

Om denne feilen skjer veldig frekvent nå, prøv å finn et maks tidsrom for hvor ofte den skjer og dermed se om den forekommer også i sikkermodus.

 

Sjekk også om det er sannsynlig at CPU går varm --- om den er velig støvete osv.

Endret av fenderebest
Lenke til kommentar

Det virker som det varierer en del hvor ofte bluescrene oppstår, men idag har det komt minst 5 ganger. Kom nettopp en ny en også der det sto 0000007e. Skal legge ved dump.

 

Men cpu temp er i orden. Ligger på 27-32 idle og oppimot 40 under load.

 

 

Edit: fant noe her, vet ikke om dette er noe hjelp i ? Forstår lite av det memory caching greiene.

Mini060409_02.zip

Endret av Shox-
Lenke til kommentar

Fikk nettopp en memory_management bluescreen så legger like godt ved dump fila til den og :]

 

Men eg har en liten anelse om at det kan ha noe med enten ram, cpu eller cpu kjøleren å gjøre. For det har seg sånn at for ikke så lenge siden så hadde cpu kjøleren løsnet mens pc'n sto på og eg ikke var til stede, så cpu'n hadde blitt glovarm (trur den var opp i 80+ grader elns). Eg tok så klart å festa kjøleren og heiv på litt ny kjølepasta, men har hatt litt problem med montering av cpu kjøleren (den er av typen OCZ Vendetta 2), og måtte fjerne ram brikkene for å feste den. Så eg lurer på om enten cpu eller ram'en kan ha blitt skadet på grunn av dette.

I og med at temperaturene og alt var ok etterpå så trodde eg alt funket. Men det var altså etter dette at bluescreenene begynte å komme med jevne mellomrom.

 

Edit: Fikk ENDA en bluescreen no, der det sto win32k.sys 000000D3 elns. Dette begynner å bli litt frustrerende. Tydlig at et eller annet er fucked.

La ved dump.

Mini060409_03.zip

Mini060409_04.zip

Endret av Shox-
Lenke til kommentar

Om du har testet og eksludert all maskinvare kan du prøve å slå på special pool i Driver Verfier. Av og til vil drivere gjøre et område korrupt og det kan ta lang tid før området refereres igjen og man dermed ender opp med en tilfeldig bugcheck.

 

Special pool fungerer slik at alle pool allokasjoner blir "omringet" av en ugyldig side i minnet. Dermed vil en driver som referer til et område utenfor allokasjonen dne gjorde kræsje med en gang og du får en bluescreen som peker på den skyldige driveren.

 

Special Pool kan slåes på via Driver Verifier men er dog noe begrenset så generelt anbefales det at man prøver seg frem men mistenkelige drivere først osv.

Burde stå litt mere om dette i guiden min ovenfor i forumet.

Lenke til kommentar

Prøvde meg fram med WinDbg (ifølge guiden din) i dag med de siste bluescreenene, men når eg åpner dump filene får eg fram:

 

***** Kernel symbols are WRONG. Please fix symbols to do analysis.

 

*************************************************************************

*** ***

*** ***

*** Your debugger is not using the correct symbols ***

*** ***

*** In order for this command to work properly, your symbol path ***

*** must point to .pdb files that have full type information. ***

*** ***

*** Certain .pdb files (such as the public OS symbols) do not ***

*** contain the required information. Contact the group that ***

*** provided you with these symbols if you need this command to ***

*** work. ***

*** ***

*** Type referenced: nt!_KPRCB ***

*** ***

*************************************************************************

 

og når eg deretter skriver inn !analyze -v, kommer følgende:

 

STACK_COMMAND: kb

 

FOLLOWUP_IP:

nt+54650

fffff800`01e9b650 48894c2408 mov qword ptr [rsp+8],rcx

 

SYMBOL_STACK_INDEX: 0

 

SYMBOL_NAME: nt+54650

 

FOLLOWUP_NAME: MachineOwner

 

IMAGE_NAME: ntoskrnl.exe

 

BUCKET_ID: WRONG_SYMBOLS

 

Followup: MachineOwner

 

 

Hva er ntoskrnl.exe? Googla litt og kom fram til denne sida der det står noe om at det er caused by keyboard. Er eg helt på bærtur her eller er dette relevant?

Lenke til kommentar

ntoskrnl.exe er kjernen i operativystemet, dog er det ikke relevant og feilsøking med Windbg er egentlig ikke så nyttig lengre da man kan konkludere av alle forestående dumper at det snakk om korrupsjon av minnet og er egentlig dermed vanskelig å forfølge videre siden man ikke fant noen relevante moduler på stakken i det kræsjet inntraff.

 

Som sagt om man har så godt som utelukket hardware-feil ville jeg fortsatt med to metoder:

 

1.Se om feilen inntreffer i sikkermodus.

2.Slå på Special Pool for mistenkelige drivere.

Lenke til kommentar

Fikk nettopp en ny bluescreen der det sto tcpip.sys

Det blir bare værre for hver dag nå, får vanvittig mange bluescreens og ting slutter å funke osv. Men skal få testet ut mer i sikkerhetsmodus å se om det skjer der og, men angående slå på special pool må du nesten forklare litt nærmere. Men setter stor pris på all hjelp eg får her.

 

La ved den siste dump fila av tcpip.sys

Mini060509_01.zip

Lenke til kommentar

Har beskrevet litt om Special Pool her:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...&p=10690239

 

Heter vel Spesialutvalg på norsk. Å aktivere Special Pool kan av og til gi falske positive - men om maskinen får blåskjerm i oppstarten feks bruker du bare Last Know Good i oppstartsmenyen for å deaktivere Special Pool. Det er en litt avansert form for feilsøking men er det beste jeg har å foreslå.

Lenke til kommentar

Tok å testet den ene minne brikka med memtest86 v 3.3 igjen nå (testet de ikke hver for seg forrige gang) og etter 11 timer viste det over 6100 errors, så plutslig reboota pc'n seg. Prøvde litt med memtest 86+ v 1.70 også, og etter 40min var den oppi over 800 errors.

Skal få testet den andre brikka også, men kan eg her konkludere med at denne brikka er ødelagt/defekt?

Endret av Shox-
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...