Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Røykeslutt, vektøkning. Hjelp


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har tenkt til og prøve slutte røyke, igjen

Har prøvd en gang før, det gikk bra i 5 dager før jeg var på en alkoholsnurr og røyket 10 på en kveld og våknet opp med det værste suget

 

aNYWAYS

Jeg er bekymret angående vektøkningen og håpet noen kunne hjelpe meg

 

-Grunnen til at man legger på seg, er det hovedsaklig at man "trøstespiser" som erstattning?

-Hvor mye settes "forbrenningen ned" i den første tiden? Jeg har hørt rundt 300kalorier pr dag

 

Bekymringen kommer av at jeg prøver slanke meg også

 

MVH

Moi

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+4123456
Hei

Jeg har tenkt til og prøve slutte røyke, igjen

Har prøvd en gang før, det gikk bra i 5 dager før jeg var på en alkoholsnurr og røyket 10 på en kveld og våknet opp med det værste suget

 

aNYWAYS

Jeg er bekymret angående vektøkningen og håpet noen kunne hjelpe meg

 

-Grunnen til at man legger på seg, er det hovedsaklig at man "trøstespiser" som erstattning?

-Hvor mye settes "forbrenningen ned" i den første tiden? Jeg har hørt rundt 300kalorier pr dag

 

Bekymringen kommer av at jeg prøver slanke meg også

 

MVH

Moi

 

http://www.kreftforeningen.no/vp/multimedi...n___l_2407a.pdf

 

Kreftforeningen, som vel skal kunne ses på som noenlunde pålitelige, opererer her med ca 10%.

Lenke til kommentar

Enkelte går opp i vekt i forbindelse med røykeslutt. Vektøkningen kan variere, men gjennomsnittlig ligger den på mellom én og fire kilo. Etter en tid vil vekten stabilisere seg, men det er likevel viktig at du er bevisst på aktivitetsnivå og spisevaner hvis du er redd for å legge på deg.

 

Husk at røykringer blir til bilringer. Kvinner som røyker får mer fett rundt livet enn sine ikke-røykende medsøstre. Denne fettfordelingen er en riskofaktor for utvikling av hjerte- og karsykdommer.

 

Tips:

 

# Tenk gjennom hva du spiser både før, under og etter røykeslutt. Bli bevisst dine egne matvaner - hva du spiser, når du spiser og hvorfor du spiser.

 

# Bryt røykefikseringen med økt fysisk aktivitet. Sørg gjerne for mer bevegelse enn vanlig når du skal slutte å røyke - en drøy halvtime om dagen er bra. Gå trappa istedenfor å ta heisen, gå av bussen et stopp tidligere enn du pleier, gå en kveldstur eller meld deg på en trimgruppe. Finn en måte å øke aktivitetsnivået på som er lystbetont for deg.

 

# Spis tre til fem måltider til relativt faste tider hver dag, og ikke hopp over frokosten. Belønn deg selv med å bruke flotte og magre råvarer som indrefilet, steinbit eller asparges. Du sparer mange penger på røykeslutt, så unn deg noe godt. Spis langsomt og nyt maten!

 

# Velg gode, magre matvarer og spis deg mett. Ernæringsrådet anbefaler at bare 30 prosent av kaloriene i maten kommer fra fett. Er du bekymret for å legge på deg, kan du gjerne kutte fettinntaket ytterligere.

 

# I perioder med røyksug og rastløshet er det viktig å finne alternativer til røyken. Akutt røyksug varer i maksimalt fem minutter. En liten spasertur i frisk luft kan hjelpe deg over kneika. Har du behov for å putte noe i munnen, anbefaler vi frukt og grønt, sukkerfrie pastiller eller en ekstra brødskive med magert pålegg.

 

# Drikk mye vann. Vær forsiktig med kaffe og alkohol. Kroppen tåler mindre kaffe når du har sluttet å røyke. Virkningen av for mye kaffe kan lett forveksles med abstinens etter røykeslutt. Erstatt kokekaffe med traktekaffe.

 

# Prøv å unngå snacks/godterier som trøstemat. Velg magre desserter og spis heller gjærbakst enn en fet kake.

 

# Ikke legg for stort press på deg selv! En liten glipp med junk food er ingen katastrofe.

 

(Klippet fra Lommelegen)

Lenke til kommentar
Må bare si meg enig i at vektøkningen er midlertidig, så lenge man ikke erstatter røyken med ekstra mat.

goda fetter kommer ifrån tex: avokado,laks,olivolja

dåliga fetter kommer ifrån tex: pommes frites frityrolja,dressing,mm

 

pröva gärna att äta xenical,den absorberar fettet så att du går ner i vikt fortare.

mvh

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Gjest DrKimo-no

Det er fra Dr Kimo klinikken,

 

Vet ikke om du fortsatt røykefri nå eller ikke!! har du klarte deg gratulerer, har du ikke klarte deg spiller ingen roll, det er fremdeles en positiv erfaring til neste gang.

 

Det er nesten som å lære å sykle, få finnes balanse med engang, mens andre har små fall før de føler seg trygge og i kontroll.

 

Røykeslutt er enkelt nemlig det er ” å ikke å ta et eneste drag”, så det er ikke så komplisert, men det er meget vennsklig, når en skal takle kroppen reaksjoner og motstander. Spesielt hvis en ikke bra utstyrt, med nødvendig hjelp midler, heller ikke er kjent med problema stilingen og forståelse som kan hjelpe undervei.

 

Selvfølgelig i slutt alle kan kommer til målet, om en heis seg, eller klatre seg opp til målet, og begge 2 alternativ er der.

 

Spørsmålet er ikke hvilken vei en skal ta, fordi de finnes kun en vei nemlig ” Nei til kun et drag” etter en har sluttet. Spørsmål er! deg selv og hva du vill av deg selv, hvor mye du er komfortabel med din beslutning, mens de andre ting er bare utstyr til å gjøre reisene dine mer eller mindre komfortabel.

 

På andre ord hvis du tror at den du gjør nå er riktig, da er det bare å hold fast med, deretter prover å få litt hjelp slik at riktig ting bli gjort på riktig måte, og at du kommer til målet, komfortabel, trygg og sikkert.

 

http://www.youtube.com/watch?v=ZYPDk6BKfdc

 

her er bra link

 

Ønsker deg lykke til. Hilsen DrKimo

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...