Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har en 10gig win iPod og er strålende fornøyd. Skal selge den og kjøpe den nye. Et par spørsmål dukker opp:

 

1. Burde jeg gå for 15 eller 30 gig versjonen? 30 gig er jo litt større.. pris spiller ingen rolle.

2. Vil et kjøp fra apple.no medføre at jeg må betale dyre dommer i toll til avgiftsnorge? Alt over 200kr må fortolles etter de nye reglene.. ("#¤%&/())

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

vel, ALLE bestillinger fra apple-shop over 2000 er jo fraktfrie.

 

Har selv 10gb, men har ikke planer om å bytte den ut med den nye pod'en. Synes faktisk at den gamle er penere (skjønt, de bildene hos apple er ikke akkurat særlig representative siden de ikke (ser i alle fall ikke slik ut) er fotografier.

 

Synes også det er synd at den batteri-pakken ikke blir laget for gammel modell :(

(ender vel opp med at jeg må lage noe slikt selv tenker jeg... ;-) )

 

Men når det gjelder størrelse: synes ikke at du kan spørre andre enn deg selv på det.. Men som JEG sier til andre som har spurt meg:

Hvor mye musikk har du, og hvor mye av den musikken hører du på når du sitter fremom PC'en? Så kan du begynne å tenke på hvor mye av musikken du har LYST til å høre på når du er på tur og reiser med iPod.

 

Hvis du greier å komme ut av det regnestykket med mer enn 15GB, vel, da har jeg ikke ord for å beskrive det :lol:

 

PS. si fra hva du får for 10'ern da. /me want's to know

Lenke til kommentar

@ tresprit:

 

Bruker du iPoden din utelukkende til musikk? Jeg har alltid kopier av det mest essensielle fra harddiskene mine liggende der i tillegg. (For tiden ca. 5GB) Poden er jo i bunn og grunn en liten ekstern fwharddisk.

 

Ang. toll så slipper du dette, da apple.no er en norsk netthandel.

 

-KJ

Lenke til kommentar
@ tresprit:

 

Bruker du iPoden din utelukkende til musikk? Jeg har alltid kopier av det mest essensielle fra harddiskene mine liggende der i tillegg. (For tiden ca. 5GB) Poden er jo i bunn og grunn en liten ekstern fwharddisk.

 

Joda, bortsett fra at du får en 200GB fw-harddisk til samme prisen...

Lenke til kommentar

men da trenger du jo også en firewire kabel - duh!

 

Personlig bruker jeg IKKE 4000 på en 10GB's backup disk. Har du ikke bedre å bruke pengene på så er det jo helt og holdent din sak, men du ser ikke meg slite ut den stakkars disken og det stakkars batteriet på å drive å ta backup i ny og ne....Uansett så er det jo ikke alle PC'er som har firewire og da er du jo like langt.

________

til brukernavnet: hvis prisen ikke spiller noen rolle, hvorfor spør du egentlig om hva vi mener - uansett hva prioriterer du? størrelse eller kapasitet?

Lenke til kommentar
men da trenger du jo også en firewire kabel - duh!

 

Duh! sjøl... Firewire kabelen ligger sammen med iPoden i veska mi (MarWare sport), og veier da ikke så mye at det blir så mye ekstra stress å ta den med rundt.

 

Personlig bruker jeg IKKE 4000 på en 10GB's backup disk. Har du ikke bedre å bruke pengene på så er det jo helt og holdent din sak, men du ser ikke meg slite ut den stakkars disken og det stakkars batteriet på å drive å ta backup i ny og ne....Uansett så er det jo ikke alle PC'er som har firewire og da er du jo like langt.

 

Men det er da for det første et subjektivt valg du har gjort. For det andre har du tre års garanti på disken uansett hvordan du bruker den. Jeg på min side akter å utnytte den på alle måter jeg kan. Det er mitt valg, tatt ut fra mine forutsetninger. Hvis du synes mine valg er dumme er du velkommen til å kritisere, men slike argumenter som de over blir for søkte. En harddisk er tross alt laget for å lagre data på!

 

Når det gjelder firewire så er dette integrert i de fleste nyere lydkort. Jeg har ikke store problemer med dette. (Det hender at folk ikke har, men det hører til unntakene.)

 

-KJ

Lenke til kommentar

skal ha komf 11 mai og etter det skal eg kjøpe Ipod 15/30 gb :D

skal i alle fall briefe endel med den siden de fleste på skolen min ikje har peiling på ka ein mp3 spiller er.

 

mest sansynlig skal eg på macbutikken(lokal mac forhandler) madag 12 mai og kjøpe den???

 

Leste testen på itavisen med versjon 2 og der sa de at de ikke fekk testa ipoden på windows :x

Noen andre som har hatt det problemet?

Lenke til kommentar

Duh! sjøl... Firewire kabelen ligger sammen med iPoden i veska mi (MarWare sport), og veier da ikke så mye at det blir så mye ekstra stress å ta den med rundt.

---------------

Men det er da for det første et subjektivt valg du har gjort. For det andre har du tre års garanti på disken uansett hvordan du bruker den. Jeg på min side akter å utnytte den på alle måter jeg kan. Det er mitt valg, tatt ut fra mine forutsetninger. Hvis du synes mine valg er dumme er du velkommen til å kritisere, men slike argumenter som de over blir for søkte. En harddisk er tross alt laget for å lagre data på!

 

Når det gjelder firewire så er dette integrert i de fleste nyere lydkort. Jeg har ikke store problemer med dette. (Det hender at folk ikke har, men det hører til unntakene.)

 

-KJ

 

vel, det jeg mente var at: 1. det er ikke så ofte man går rundt med både iPod og firewire-kabel på seg akkurat.

2. For det andre, så er iPod beregnet på musikk. Når du driver å kobler den til og fra hele tiden begynner du å lade på batteriet, samt at du bruker av det og lader det. Slik blir batterilevetiden mye mindre. Varmeutviklingen fra disken vil også gjøre den mindre holdbar over tid. Det er i alle fall IKKE slik JEG svir av mine subjektive kroner ;-) But hey, that's me!

Lenke til kommentar
men da trenger du jo også en firewire kabel - duh!

 

Personlig bruker jeg IKKE 4000 på en 10GB's backup disk. Har du ikke bedre å bruke pengene på så er det jo helt og holdent din sak, men du ser ikke meg slite ut den stakkars disken og det stakkars batteriet på å drive å ta backup i ny og ne....Uansett så er det jo ikke alle PC'er som har firewire og da er du jo like langt.

________

til brukernavnet: hvis prisen ikke spiller noen rolle, hvorfor spør du egentlig om hva vi mener - uansett hva prioriterer du? størrelse eller kapasitet?

 

fordi jeg spurte om 2 ting. toll og størrelse bl a.

got it?

Lenke til kommentar
mest sansynlig skal eg på macbutikken(lokal mac forhandler) madag 12 mai og kjøpe den???

 

macbutikken virker kanskje litt sleipe... de har forresten salg på den gamle ipoden nå (uten å nevne at det finnes noen ny).

 

tidligere hadde de reklame om "gode studentpriser på apple varer", men studentprisen på ipod var den samme som til alle andre. begrunnelsen var at de allerede hadde en kampanje på ipoden, selv om prisen på den hadde ligget stabil (og fortsatte med det) i maaange måneder (?) reklamen forsvant også første gang jeg sendte mail til dem om dette, uten å få svar, og kom tilbake da jeg klagde på dette (og de skrev at den alltid hadde vært der.. :roll: )

Lenke til kommentar

vel, det jeg mente var at: 1. det er ikke så ofte man går rundt med både iPod og firewire-kabel på seg akkurat.

2. For det andre, så er iPod beregnet på musikk. Når du driver å kobler den til og fra hele tiden begynner du å lade på batteriet, samt at du bruker av det og lader det. Slik blir batterilevetiden mye mindre. Varmeutviklingen fra disken vil også gjøre den mindre holdbar over tid. Det er i alle fall IKKE slik JEG svir av mine subjektive kroner ;-) But hey, that's me!

 

Bare for å pirke bittelitt.

 

På enern så er det jo akkurat som man gjør det til selv, mens toern er irrelevant. Batteriet på iPod er av typen LiIon, og takler derfor klattlading. Dette står tilogmed i materialet som medfølger podden.

 

Når dette er sagt; du har fått igjennom ditt syn, Tresprit. Jeg skjønner hva du mener. Måtte bare pirke bittelitt... ;)

 

-KJ

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...