Gå til innhold

Jeg ble idag lurt kraftig under kjøp av mobil på elkjøp


Anbefalte innlegg

Det er jo helt naturlig og logisk at man ønsker å selge sine beste varer (og dermed dyreste), siden de er nettopp det - best. Stikk på en klesbutikk hvor de selger dresser. Selgeren vil alltid forsøke å tilby deg den dyreste (og sannsynligvis flotteste) dressen. Han vil aldri starte med å tilby deg den billigste (og styggeste) dressen.

 

For det første så vet gode selgere at det er viktig at kunden kommer igjen. Derfor tilbyr en god selger den varen kunden trenger eller ønsker innenfor satte rammer. Det er heller ikke bestandig at det er den dyreste varen selger tjener mest penger på å selge. Den dyreste dressen trenger heller ikke være den fineste. Kan hende den dyre stygge dressen selger kun fordi den har det rette merket i nakken.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Og om prisgarantien. De sier at de ALLTID er billigst. det er dem overhode ikke. Når prsiforskjellen på en vare er nær 50% i nettbutikken deres kontra et varehus da er det helt ute å kjører. Om man bestiller på nett og velger henting i varehus så får man varen for halv pris i flere tilfeller. HVordan kan kunden da gå i butikken å være trygg på at de får det billigste?

Nei, de sier ikke de ALLTID er billigst. De sier at om du finner samme vare hos en annen butikk (ekskludert nettbutikker selvfølgelig) får du differansen tilbake. Og kan du finne en vare som er nær 50% i prisforskjell nettbutikk vs. butikk som et eksempel?

 

30-dagers returrett er bare en PR greie. Svært få bruker den, og det dem tjener på å ha den (flere velger selvsagt elkjøp pga den returretten) overgår langt på vei tapene deres ved å ta tilbake varer. (disse B-bvarene selges da gjerne vidre til full pris til en annen kunde, uten å opplyse om at det har vært returvare. når dette blir oppdaget er det "svikt i rutiner")

PR-greie? Det er jo en ekstraservice Elkjøp er alene om å tilby. Hvorvidt kunder velger å bruke den eller ikke er jo ikke Elkjøp sitt problem. Kanskje grunnen til at så få benytter seg av den er fordi de er fornøyd med varen sin og ikke ser noen grunn til å bytte den? Om B-varer blir solgt som nye med hensikt vet jeg ingenting om, men om så er tilfellet er det jo direkte svindel. Har du bevis på dette?

 

Og selvfølgelig tjener de på å ha denne returretten, hva trodde du? At de driver veldedighet?

 

Eksemplet på dette er jo den TVn som jeg nevnte ført i posten. Jeg hadde researchet en del og den Phillips TVn (og også Panasonicen) hadde fått svært gode testresultater på nettet. Både på bilde, klarhet osv. Når selger da kommer å sier at det jalla merket er BEDRE enn begge dem da skjønner man at mosen er full av ugler, og at det er helt andre grunner til at han vil jeg skal kjøpe den TVn.

Man skal vel ikke alltid ta én test for god fisk, men om du fant flere uavhengige tester av troverdige nettsted så er det jo greit å hevde at selgeren ikke kunne sine ting. Bare for nysgjerrighetsskyld, hva slags merke var "jalla merket" du henviser til?

Endret av Golding
Lenke til kommentar
For det første så vet gode selgere at det er viktig at kunden kommer igjen. Derfor tilbyr en god selger den varen kunden trenger eller ønsker innenfor satte rammer. Det er heller ikke bestandig at det er den dyreste varen selger tjener mest penger på å selge. Den dyreste dressen trenger heller ikke være den fineste. Kan hende den dyre stygge dressen selger kun fordi den har det rette merket i nakken.

 

Selvfølgelig er det ideelle at kundens preferanse i forhold til vare og pris treffes perfekt ved et salg, men slik er det sjeldent. Og jeg gjentar at butikker driver butikk og skal tjene penger. Derfor vil de alltid forsøke å få kunden til å gå opp et hakk eller to på det de skal ha. Hvem har vel ikke kjøpt bil med ekstrautstyr de aldri har brukt? Eller endt opp med en bil som har så mange knapper i konsollen og funksjoner at man er heldig om man får brukt 40% av de noen gang? Eller hvem har ikke endt opp med en litt dyrere dongeribukse enn hva man hadde sett for seg? Men hvorfor hyles og skrikes det ikke mot klesbutikker og bilselgere, men mot Elkjøp? Det forstår jeg ikke helt.

Lenke til kommentar
Nei, de sier ikke de ALLTID er billigst. De sier at om du finner samme vare hos en annen butikk (ekskludert nettbutikker selvfølgelig) får du differansen tilbake. Og kan du finne en vare som er nær 50% i prisforskjell nettbutikk vs. butikk som et eksempel?

 

http://www.aftenposten.no/pengenedine/article1421281.ece

Denne her for eksempel. Typisk eksempel på strategien dem fører. reklamere med utsolgte varer for å trekke kunder. Så selge noe annet som gir høyere profitt.

 

Her er jo også et annet eksempel:

http://www.dinside.no/808330/her-tar-vi-elkjop-paa-fersken

 

PR-greie? Det er jo en ekstraservice Elkjøp er alene om å tilby. Hvorvidt kunder velger å bruke den eller ikke er jo ikke Elkjøp sitt problem. Kanskje grunnen til at så få benytter seg av den er fordi de er fornøyd med varen sin og ikke ser noen grunn til å bytte den? Om B-varer blir solgt som nye med hensikt vet jeg ingenting om, men om så er tilfellet er det jo direkte svindel. Har du bevis på dette?

Bevis og bevis. Er jo vanksleig å komme med bevis i slike saker. Ryktene er der og det skrives jo stadig om folk om har kjøpt "Nye" mobiltelefoner der det ligger lagret MMS og SMS'er på fra forrige bruker.

 

http://www.dagsavisen.no/innenriks/article97625.ece

http://www.dagbladet.no/dinside/2004/09/30/409858.html

http://www.dagbladet.no/dinside/2004/09/28/409638.html

 

Mobiltelefoner er vell det som er enklest å oppdage feil på. Men dersom dem pakker inn en TV igjen etter å ha vasket den fri for fettflekker så skal det et trent øye for å se at den faktisk er brukt. Vil tro det er mange mørketall her.

 

Det som skjer når folk kjøper telefoner med MMS og SMS på er ikke at telefonen selges ved en feiltakelse. Feilen for elkjøp sin del er at de glemte å slette innholdet før de utga den som ny telefon. Har foresten aldri sett at dem har solgt B-varer på de varehusene jeg har vært på. Dem går vell rett i hyllene igjen.

 

Og selvfølgelig tjener de på å ha denne returretten, hva trodde du? At de driver veldedighet?

Nei, tror på ingen måte det er veldedighet. Men fikk inntrykk av at du mente dette var noe dem gjorde fordi dem var så glad i kundene sine:)

Dette er jo bra for kundene, men desverre er den ikke motivert for å skaffe en god kunde relasjon.

 

Man skal vel ikke alltid ta én test for god fisk, men om du fant flere uavhengige tester av troverdige nettsted så er det jo greit å hevde at selgeren ikke kunne sine ting. Bare for nysgjerrighetsskyld, hva slags merke var "jalla merket" du henviser til?

Tror det var Thompson. Prisen på den var veiledende 4000kr mener jeg å huske. Philipsen jeg ville ha var satt ned fra 8000 til 4500. (er riktig kupp dersom det hadde vørt reelt) Så kommer selgeren å forteller at et forholdsvis ukjent fransk(?) merke skal klare å overgå kvalitet på en dobbelt så dyr TV fra en av de største produsentene?

 

 

Uansett så er jeg ikke den eneste som har slike erfariner. Bare ta et raskt søk her på forumet så finner du mange som er like missfornøyd med den kjeden. Er vell også en del replys fra folk som har jobbet i elkjøp tidligere som vitner om hvilket profittjag selgere utsettes for fra ledelsen.

Lenke til kommentar
http://www.aftenposten.no/pengenedine/article1421281.ece

Denne her for eksempel. Typisk eksempel på strategien dem fører. reklamere med utsolgte varer for å trekke kunder. Så selge noe annet som gir høyere profitt.

 

Her er jo også et annet eksempel:

http://www.dinside.no/808330/her-tar-vi-elkjop-paa-fersken

Av de eksemplene der finner jeg 1 stk tilfelle hvor det er nær 50% prisforskjell nett vs butikk. Majoriteten av eksemplene listet er mellom 0-30% prisforskjell. At nett er billigere har vi allerede slått fast er naturlig, og at Elkjøp tilbyr kundene sine å hente varen i sitt lokale varehus er vel bare praktisk? Jeg aner ikke hvordan det henger sammen dette med at du kjøper noe i nettbutikken deres og så henter det i varehuset, men jeg antar at varehuset hvor varen blir hentet blir kompensert på en eller annen måte fra internettbutikken.

 

 

Bevis og bevis. Er jo vanksleig å komme med bevis i slike saker. Ryktene er der og det skrives jo stadig om folk om har kjøpt "Nye" mobiltelefoner der det ligger lagret MMS og SMS'er på fra forrige bruker.

 

http://www.dagsavisen.no/innenriks/article97625.ece

http://www.dagbladet.no/dinside/2004/09/30/409858.html

http://www.dagbladet.no/dinside/2004/09/28/409638.html

 

Mobiltelefoner er vell det som er enklest å oppdage feil på. Men dersom dem pakker inn en TV igjen etter å ha vasket den fri for fettflekker så skal det et trent øye for å se at den faktisk er brukt. Vil tro det er mange mørketall her.

 

Det som skjer når folk kjøper telefoner med MMS og SMS på er ikke at telefonen selges ved en feiltakelse. Feilen for elkjøp sin del er at de glemte å slette innholdet før de utga den som ny telefon. Har foresten aldri sett at dem har solgt B-varer på de varehusene jeg har vært på. Dem går vell rett i hyllene igjen.

Hvilken kjede selger absolutt flest mobiltelefoner her i landet? Jo, det er nok Elkjøp. Der fyker det nok telefoner ut hele tiden, og en del av de kommer sikkert i retur. Er det ikke da naturlig at slike skrekkhistorier som du lister der hender oftere med Elkjøp enn med f.eks. Telebutikken? Jeg har fortsatt vanskelig for å tro at brukte telefoner blir solgt som nye med hensikt. Det er nok heller slurv og dårlig jobb av de ansatte, noe som også er ganske naturlig siden de som regel har dårlige arbeidsforhold, høyt press, og dårlig betalt. Dessuten skjer slike ting helt sikkert hos andre aktører også, men media er jo kjent for å ville "ta" Elkjøp fremfor andre. TV2 Hjelper deg og forbrukerombudet sitter helt sikkert på vakt 24 timer i døgnet i påvente av at noe sånt skulle skje i en Elkjøp-butikk slik at de kan "ta" de.

 

En annen ting jeg ikke slutter å forundre meg over er alt det maset og fokuset på Elkjøp. De er billigst og har størst utvalg av alle elektrokjeder, og det MÅ jo nødvendigvis gå ut over noe, f.eks. kundeservice. De er avhengige av å ha ungdom uten særlig trening og kunnskap til å være selgere, og de er avhengige av å presse de til å skape mest mulig fortjeneste.

 

Vet du forresten hvorfor spørreundersøkelser rundt kunders preferanser alltid må utformes slik at kriterier som pris og kvalitet opererer som motsetninger? Fordi om man ikke gjør det er alltid resultatet når man har analysert alle svar at folk vil betale minst mulig, og samtidig få den varen av høyest kvalitet. Og hvilken nytte har et slikt resultat? Det er jo umulig siden pris som oftes er positivt forbundet med kvalitet. Du må jo avkall på noe, du kan ikke få det beste ved å betale minst.

 

Poenget mitt er at går du til Elkjøp får du som regel den laveste prisen (ekskludert nettbutikker), og samtidig ok service (hverken mer, heller kanskje mindre). Går du til Telebutikken får du blant de høyeste prisene, men du får knall service. Og det er det folk må skjønne - Elkjøp må ofre noe for å ha et så stort og bredt utvalg med lave priser, og det er ingen som tvinger deg til å handle der!

Endret av Golding
Lenke til kommentar
Poenget mitt er at går du til Elkjøp får du som regel den laveste prisen (ekskludert nettbutikker), og samtidig ok service (hverken mer, heller kanskje mindre). Går du til Telebutikken får du blant de høyeste prisene, men du får knall service. Og det er det folk må skjønne - Elkjøp må ofre noe for å ha et så stort og bredt utvalg med lave priser, og det er ingen som tvinger deg til å handle der!

 

Og dette er jeg helt enig i. Det jeg sier er at jeg har opplevd flere ganger å bli fgeilinformert og forsøkt lurt, eller i beste fall overtalt til å velge et produkt som ikke fyller mine behov, men som kansje gir mer provisjon til selgeren.

Og når jeg på toppen av dette ikke har noen gode erfaringer med kjeden så kan man jo tenke seg hvilket bilde jeg sitter igjen med.

 

Det er derfor jeg sier, har du muligheten, så bør du ahndle på nett, kan du ikke det, så betale noen hundrelapper ekstra for god service fra seriøse selgere, ikke gå til elkjøp.

Lenke til kommentar

Zepticon, det er tydelig at du aldri har hørt om annonsegaranti. Hadde du nevnt annonsegarantien for selgeren hadde selger måtte oppdrive produktet innen 3 dager og hvis han ikke klarer det får du et tilsvarende/bedre produkt til SAMME pris (altså 4500). Du kan også kreve at dette skal være samme merke hvis du f.eks. trenger en spesiell funksjon som finnes på akkurat den TVen. Da hadde du fått en enda bedre Philips TV til 4500, noe som hadde vært et enda bedre kupp!

 

Når det gjelder forskjeller fra nett og butikk har du Collect@Store (noe du heller aldri har hørt om skjønner jeg?). Da kan du bestille på nett og hente varen i butikk etter 2 timer til NETTpris. Dette krever at varen er på lager i butikk, men den må naturligvis ikke være på lager i nettbutikken.

Lenke til kommentar
Zepticon, det er tydelig at du aldri har hørt om annonsegaranti. Hadde du nevnt annonsegarantien for selgeren hadde selger måtte oppdrive produktet innen 3 dager og hvis han ikke klarer det får du et tilsvarende/bedre produkt til SAMME pris (altså 4500). Du kan også kreve at dette skal være samme merke hvis du f.eks. trenger en spesiell funksjon som finnes på akkurat den TVen. Da hadde du fått en enda bedre Philips TV til 4500, noe som hadde vært et enda bedre kupp!

 

Når det gjelder forskjeller fra nett og butikk har du Collect@Store (noe du heller aldri har hørt om skjønner jeg?). Da kan du bestille på nett og hente varen i butikk etter 2 timer til NETTpris. Dette krever at varen er på lager i butikk, men den må naturligvis ikke være på lager i nettbutikken.

 

Nei, er nnoen år siden og jeg hadde nettopp fyllt 18 så kan vel sies at jeg var ung og naiv:) Han sa foresten også at han kunne skaffe Phillipsen men at jeg heller burde gå for Thompson saken. Men som sakt så pusha han så langt at jeg ikke gidda å stå der lengere, når fyren begyner å hinte om at jeg er dum så har jeg ikke no interesse aav å handle hos han. Jeg er, spesielt når du nevner det, klar over at det er garantiordninger på at annonsert vare må kunne skaffes. Men i ettertid har jeg lite bruk for det da jeg handler alt på nett.

 

Colelct@Store ja. Har ikke hørt om det nei da jeg som sakt ikke gidder å ha noe med Elkjøp å gjøre. Spørsmålet er hvordan dem rettferdiggjører lavere pris via collect@store kontra vanlig butikksalg? Om jeg går inn, tar med meg en vare går til kassen og betaler, så skal ikke det være dyrere enn at jeg drar til samme butikken, går på hentelageret og ber en fyr finne frem samme varen?

 

Men, jeg er over i kveruleringsmodus nå :) ingen ting av dette har vell noe med trådstarters sak å gjøre. Ville bare si at dersom jeg var han så ville jeg ungått å handle ting på elkjøp.

Lenke til kommentar

Gjerne min sak er noe for forbrukerrådet eller noe sånt? Det hadde vært morsomt å dratt det så langt. Ettersom jeg er misfornøyd med telefonen. Jeg liker htc og dens funksjoner. Alikevell henger den seg ofte og jeg må starte telefonen på nytt. Noe som er veldig irriterenes. Hva bør jeg gjøre? De påsto selv at det ikke var returrett for mobiltelefoner.

Lenke til kommentar

Selv er jeg egentlig ganske fornøyd med elkjøp.

 

Kjøpe Phillips Wake up light fra nettbutikken dems, da de var billigst på pris (prisguide.no + noen søk andre plasser), og testet den et par uker. Da den vise seg og ikke funke for meg var det bare å tusle innom nærmeste butikk og levere den tilbake.

 

Angående returretten til elkjøp så er det de selv som har dette som tilbud, dette er ikke noe krav man kan stille som kunde. Derfor tviler jeg meget sterkt på at forbrukerombudet i det heletatt gidder å se på saken din.

Angreretten gjelder heller ikke, da du oppsøkte butikken for å kjøpe telefonen. Du var også fullt klar over at dette var en utstillingsmodell.

 

Det eneste jeg ser for meg at du kan gjøre, er å sende den inn på service. Enten får de fikset feilen, eventuellt har du krav på å heve kjøpet etter å ha sendt den inn tre ganger uten av de har klart å løse feilen. Det er såfremt det faktisk er en "feil" der.

 

Men det er kanskje mulig at det finnes en softwareoppdatering for telefonen?

Lenke til kommentar

Muligens en stygg anklage. Men har selv vært borti tilfeller der hvor personen bak kassa tok pengene i egen lomme. Men med oppegående folk skulle vel ikke dette vær noe problem. Samt hvis personen utenfor kassa følger med.

 

 

Skulle vel ikke være noe problem å taste inn 700 kroner for en telefon(som sikkert nok er prisen, hvis det er sant som det sies, alle elkjøp butikker lik pris), også si 2000.

 

Men hvis kjøper, kjøper med kort er vel saken noe annen.

Endret av Nidaroo
Lenke til kommentar

Om du har vært borti slikt er dette beklager, men det er forsatt feil å anklage folk for slikt, bare fordi de oppførte seg som en dritsekk.

Mulig du er langt mere kynisk enn meg, men jeg mener nå man aldri skal anklage folk for kriminelle handlinger uten en god grunn. Spesiellt ikke når det ikke en gang er selgeren selv som bestemmer utsalgsprisen.

Og på elkjøpbutikker har jeg aldri sett selgerene komme bak kassa, de står kun i "bua" si og gir deg tilbudet.

Lenke til kommentar

Ah...Vi snakker tydeligvis om to forskjellige grener her. Jeg snakker om disse folkene som surrer rundt på gulvet hele dagen, og spør om man trenger hjelp og diverse. Trodde de alle var selgere, at det var jobben dems.

 

Og vil de selge noe tar de med kunden til kassen, og tar oppgjøret der.

Lenke til kommentar

Edit:

 

Skulle vel ikke være noe problem å taste inn 700 kroner for en telefon(som sikkert nok er prisen, hvis det er sant som det sies, alle elkjøp butikker lik pris), også si 2000.

 

Men hvis kjøper, kjøper med kort er vel saken noe annen.

 

Hvis selger taster inn 700kr, så er det 700kr som dukker opp i kassen da han skal betale. ( anne person en annen plass)

Om selger taster inn 2000kr, så er det 2000kr som dukker opp i kassen.

 

Dessuten, det står 2000kr på kvitteringen, dermed ville det i så fall manglet 1300kr i kassa ved dagens slutt, noe som neppe hadde gått ubemerket hen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...