Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Helligdagstillegg på palmesøndag


Jan Roger

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har en avtale på jobben som sier følgende:

Helge- og høytidstillegg

For ordinært arbeid mellom kl. 00.00 og kl. 24.00 på helge- og høytidsdager, på

påskeaften samt for arbeid mellom kl. 12.00 og kl. 24.00 pinse-, jul- og nyttårsaften, betales

et tillegg på 1 1/3 timelønn pr. arbeidet time.

Viser også til http://www.ssb.no/emner/00/minifakta/no/main_16.html som skulle tilsi at palmesøndag er en helligdag i Norge. Vi får helligdagstillegg for alle de andre dagene merket som helligdager her.

 

Finnes det allikevel noe som tilsier at jeg ikke skal få helligdagstillegg for arbeid som utføres på palmesøndag? Arbeidsgiveren min mener nemlig at vi ikke får dette tillegget.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei

 

Jeg har en avtale på jobben som sier følgende:

Helge- og høytidstillegg

For ordinært arbeid mellom kl. 00.00 og kl. 24.00 på helge- og høytidsdager,

påskeaften samt for arbeid mellom kl. 12.00 og kl. 24.00 pinse-, jul- og nyttårsaften, betales

et tillegg på 1 1/3 timelønn pr. arbeidet time.

Viser også til http://www.ssb.no/emner/00/minifakta/no/main_16.html som skulle tilsi at palmesøndag er en helligdag i Norge. Vi får helligdagstillegg for alle de andre dagene merket som helligdager her.

 

Finnes det allikevel noe som tilsier at jeg ikke skal få helligdagstillegg for arbeid som utføres på palmesøndag? Arbeidsgiveren min mener nemlig at vi ikke får dette tillegget.

 

 

Hvis ikke Palmesøndag går under "helgedager", hva skal det da gå under? Er ikke helgedager søndager?

Lenke til kommentar
Etter lov om helligdagsfred er ikke palmesøndag en helligdag (men det er en søndag).

 

Jeg ser at i den loven står det at vanlige søndager er helligdager, men den har ikke listet hverken 1.mai eller 17.mai som helligdag. Vet ikke helt om jeg fikk noen flere argumenter hverken for eller imot fra denne.

Lenke til kommentar
Hvis ikke Palmesøndag går under "helgedager", hva skal det da gå under? Er ikke helgedager søndager?

 

Jeg har sett følgende begrep brukt mange plasser i forbindelse med å finne svar på det jeg lurer på: "lovbestemte helge- eller høytidsdager". Jeg kan allikevel ikke finne noen plass i loven hvor dette står uten rom for tolkning. Vi får uansett ikke helligdagstillegg på vanlige søndager. Det er det vel ingen som får tipper jeg. Vanlig helgetillegg får vi riktignok.

Lenke til kommentar
Hvis ikke Palmesøndag går under "helgedager", hva skal det da gå under? Er ikke helgedager søndager?

 

Jeg har sett følgende begrep brukt mange plasser i forbindelse med å finne svar på det jeg lurer på: "lovbestemte helge- eller høytidsdager". Jeg kan allikevel ikke finne noen plass i loven hvor dette står uten rom for tolkning. Vi får uansett ikke helligdagstillegg på vanlige søndager. Det er det vel ingen som får tipper jeg. Vanlig helgetillegg får vi riktignok.

 

 

Ok, men da bør jo ordlyden i avtalen deres forandres til helligdager, og ikke helgedager.

Lenke til kommentar

Det er den ordlyden som blir brukt i så og si alle tariffavtaler så vidt jeg vet.

 

Jeg prøver bare å forstå de. Blir litt forvirret når det også står i loven at alle søndager er helligdager også. Blir vi snytt for helligdagstillegg på hver søndag da? :whistle:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...