Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst]Maskinen fungerer kun i linux


Anbefalte innlegg

Dette er det merkeligste jeg har vært borti, men for å begynne først som sist.

 

Jeg installerte Win 7 RC 01.05.09 og brukte det uten større problemer frem til 12-13 mai hvor maskinen begynte å fryse. Jeg installerte nye drivere til skjermkortet 11.mai og var sikker på at det var disse som hadde begynt å kødde. Avinstallerte de, og det ble ingen forskjell. Skjedde oftere og oftere, og til slutt begynte den å fryse totalt med tilhørende Black Screen of Death. Altså, en helt svart skjerm før den rebootet uten noen videre feilmelding. Ok, jeg tenkte at det var bugs med Win 7 RC og bestemte meg for å gå tilbake til Vista.

 

Når jeg fikk installert Vista, så var den mer stabil, men den frøs en gang i blant, men ble igjen verre og verre inntil jeg igjen formaterte 22.05.09. Da installerte jeg Vista på nytt for å se etter om problemene var de samme, men da fungerte maskinen frem til i går uten noe tull i det hele tatt. Så i går natt skrudde jeg på maskinen, fikk sittet hele 10 minutter før den frøs, og nå kom det ingen form for BSOD i det hele tatt. Den sto låst i 20 minutter, så jeg var nødt til å skru av maskinen den harde veien. Etter det fikk jeg beskjed om at WinLoader.exe var skadet og at jeg måtte reinstallere.

 

Jeg putter inn skiva og det tar år og dag før den loader, men kommer til slutt inn der jeg skal formatere partisjonen igjen. Da får jeg en feilmelding: Failed to format the selected partition. [Error: 0x80070057]. Så tar jeg ut en disk og setter enn annen tom disk inn. Samme feilmelding. Javel, så rebooter vi og jeg skal ta meg en tur inn i BIOS. Trykker jeg Del for å komme inn i BIOS så går den ikke inn, men rebooter automatisk.

 

Ok, jeg går dermed utfra at det må være diskkontrolleren på hovedkortet som har gått heden, og går å legger meg. Forsøker igjen i dag tidlig og det fungerer ikke. Drar ned på skolen, får ordnet meg en Ubuntu livecd ettersom jeg har en Ide-enhet i maskinen. Men før jeg stikker hjem igjen så har jeg bestilt meg nytt hovedkort(Asus P5Q ), Velociraptor 300 gb og ett Lian Li kabinett. Har ikke tid til reklamasjoner nå dessverre og vil ha det til å fungere fortere enn fy.

 

Kommer hjem igjen, hiver linuxliveskiva inn og booter opp. Det går lekende lett og den er stabil i lengre tider. Ok, jeg prøver å installere Ubuntu. Formaterer Ubuntu uten trøbbel, men da tenker jeg at jeg skal forsøke å formatere partisjon for windows der. Der går uten noen problem i det hele tatt, og jeg bytter skive og forsøker med på Vista igjen. Maskinen låser seg fullstendig under installering. Nytt formateringsforsøk med verktøyet i Vistaskiva. Ikke sjans i havet. Neivel, prøver Ubuntu igjen. Den formaterer og partisjonerer opp glatt som bare det. Installerer fint som bare det. Nå har jeg kjørt fjellstøtt med installert Ubuntu i over 5 timer.

 

Og de dumps jeg har hatt har alle vært identiske og uten noen som helst mer informasjon enn følgende: 0x000000EA (0xFFFFFA8005802B60,0x0¹²,0x0¹²,0x0¹²)

 

Oppsettet er forøvrig:

Hovedkort: Biostar TPower-I45

Minne: Mushkin DDR2 4GB extreme Performance XP2-8500

Disker: 1 x Samsung F1 750 GB + 1 x Samsung F1 1TB

Skjermkort: Powercolor Radeon HD4870 1 GB

 

 

Jeg har aldri vært borti noe lignende noen gang. Kan alt komme av en litt sliten disk. Jeg vet at 750 GB disken ikke er i toppform, men når begge disker har vært ute av maskinen, så skal vel ikke de ha noen innvirkning på at en annen disk ikke skal klare å bli formatert?

 

Noen som kan ha ett snev av anelse?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ifølge feilmeldingen du får i windows, så kan det være skjermkortet ditt som ikke fungerer som det skal. har du installert 3d driver i ubuntu til kortet ditt? Hvis nei så prøv dette for å se om du får samme problem i ubuntu som i windows.

Lenke til kommentar

Ja, det kan se ut som det er skjermkortet som er ute på tur her gitt... Prøvde nettopp å kjøre litt ymse filmer i VLC. Avi og mpeg er ikke noe problem, dvd meny er heller ikke noe problem, men så fort filmen starter, så fryser maskinen. Med blu-ray så fryser den momentant..

 

Jeg skulle nok ha stilt spørsmålet her først, så kunne jeg ha spart noen kroner.. Vel, nytt kabinett måtte jeg ha uansett ettersom jeg er møkklei lyset fra antec nine-hundred og en velociraptor er bedre å bruke som systemdisk enn de store diskene. Men hovedkortet går nok i retur. Og jeg må få bestilt meg ett nytt skjermkort...

Endret av Speciale
Lenke til kommentar

Nei, det virker ikke som det bare var skjermkortet.. Det sluttet å fungere i linux også, så nå kjører jeg linux live cd. Det fungerer ihvertfall. Så minnet er ihvertfall oppegående. Forsøkte meg med lånt skjermkort og problemet var vedvarende, så da får jeg meg til å falle ned på det jeg trodde i begynnelsen. Altså diskkontrolleren. Kjører IDE på livecd, mens resten er SATAn.

 

Feilmeldingen jeg fikk i linux var forøvrig "SRST failed".

Lenke til kommentar

Nå er maskinen frisk igjen. Jeg vet ikke hva som var feilen, men jeg tror skjermkortfeilen var relatert til en feil på hovedkortet. Nå har jeg byttet ut til P5Q Deluxe hovedkort og velociraptor systemdisk. Så da var enten hovedkortet gåent, eller så er den disken som jeg nå bare lagrer filmer på rimelig ødelagt.

 

Takk for hjelp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...