Gå til innhold

Nikon med live-view


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei,

Jeg leter etter bra brukt Nikon med live-view, har lest litt om D-300. Er det noen som har bra erfaring med modeller som anbefales, gjerne 2-3 år gammelt ?

 

Hvis du finner et pent brukt D300 til salgs, så er det ingenting å lure på. Et helt suverent bra kamerahus, D90 har også LW, men er vel nesten enda vanskeligere å få fatt på brukt.

Lenke til kommentar
Hei,

Jeg leter etter bra brukt Nikon med live-view, har lest litt om D-300. Er det noen som har bra erfaring med modeller som anbefales, gjerne 2-3 år gammelt ?

Uansett vrient å få tak i et 2 år gammelt D300 ;) siden det ble lansert i september 2007 og var tilgjengelig ved utgangen av 2007. D300 anbefales på det sterkeste. D90 eller D5000 vil også være bra valg (men noe dårligere byggekvalitet).

Lenke til kommentar
Hei,

Jeg leter etter bra brukt Nikon med live-view, har lest litt om D-300. Er det noen som har bra erfaring med modeller som anbefales, gjerne 2-3 år gammelt ?

Uansett vrient å få tak i et 2 år gammelt D300 ;) siden det ble lansert i september 2007 og var tilgjengelig ved utgangen av 2007. D300 anbefales på det sterkeste. D90 eller D5000 vil også være bra valg (men noe dårligere byggekvalitet).

 

Du mener materialkvalitet - det er ikke sånn at kamerahusene er dårligere satt sammen selv om de er rimelige.

 

Det er i hvertfall ikke tilfellet om jeg sitter her å sammenligner D40 og D700.

Lenke til kommentar

D300 er skrudd sammen ekstremt bra. D700 fra Thailand (der D300 også er laget) er ikke like bra skrudd sammen som de første batchene D700 fra Japan. D3(x) har både bedre material samt er skrudd sammen på en helt annen måte enn D300, D300 er bedre enn D90 osv. Så det er forskjell.

 

Angående D700 fra Thailand vs Japan så vet jeg dette veldig godt da jeg har testet flere eksemplarer av hver.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Takk for svar, er det Nikon D300 som er første Nikon med Live-view ?

 

Lurer på om det er stor forskjell på NikonD60 og NikonD90, tenker da på Bildeskarphet før event behandling, vil jeg som amatørfotograf se forskjellen ?

 

Prisforskjellen er jo endel her.

 

Tilslutt ser jeg at det finnes NikonD80 er den bra brukt og lik D90 ?

Lenke til kommentar
Takk for svar, er det Nikon D300 som er første Nikon med Live-view ?
Tja, D3 og D300 var de to første og ble lansert omtrent samtidig.

 

Tilslutt ser jeg at det finnes NikonD80 er den bra brukt og lik D90 ?
D80 er en generasjon eldre enn D90, og der D90 henter en del fra D300 så henter D80 fra D200. D80 har ikke liveview eller video, 10 Mp mot D90s 12, noe dårligere ISO-ytelse, lavere seriebildehastighet (3 mot 4,5 bps), og en noe mindre skjerm med lavere oppløsning (2,5", 230000 subpiksler mot 3", 920000 subpiksler) og færre avanserte funksjoner. Autofokusmodul og lysmåler er samme i de to husene, men D90 utnytter dem nok noe bedre på grunn av mer regnekraft og mer avansert programvare. Av disse er det egentlig bare skjermen og ISO-ytelsen jeg vil trekke frem som virkelig gode argumenter for å velge D90. Seriebildehastigheten og autofokusytelse kan også være utslagsgivende hvis du har bruk for det (m.a.o. hvis du ønsker å drive med action-/sportsfoto o.l.), men da er kanskje D300 et bedre valg.

 

D80 er fremdeles et solidt fotografisk verktøy som holder seg godt. Det har ikke alle bjellene og blinget til sin mer glamorøse etterkommer, men jeg har ikke sett noen god grunn til å bytte ut min D80 med D90. Hvis du får et velholdt eksemplar brukt så er det et kamera som kan gjøre jobben lenge.

Lenke til kommentar
Nikon D5000 har den beste autofokusen i live-view, men det er jo fortsatt et stykke unna tradisjonell autofokus.

På D3(x) og D700/D300 virker AF bra ved liveview så lenge man har skjønt hvordan det virker. Bruker mest manuell fokus ved liveview for egen del, men ingen problem med AF heller, er en vanesak.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...