Gå til innhold

hvordan fremkalle bilder sjøl?


Anbefalte innlegg

Det viktigste er vel at det er bare å prøve. Jeg brukte lang tid på å lese mye info om framkalling av sorthvitt-film, men med så mange forskjellige framkallere og filmer og fixer og ting og tang som man blir anbefalt så ble jeg rimelig forvirret. Derfor ble det bare til at jeg valgte en standard framkaller som var rimelig (fomadon r09) og brukte dassen som mørkerom. Resultatet var over all forventning, og nå føler jeg det er lettere å forstå all infoen man finner fordi jeg har skjønt at det i all hovedsak er veiledende og at jeg kan prøve meg fram for å finne en kombinasjon jeg liker selv.

 

Så lenge du har grei kontroll på temperaturen og tiden så er det bare å kjøre på. Jeg har Epson V500 scanner som gjør jobben godt, og hvis du velger å gjøre det slik så er det igrunnen veldig lite utstyr som kreves. En fremkallertank og et termometer i tillegg til kjemien er alt som skal til. :yes:

 

Lykke til!

 

Jeg vurderer nå seriøst å kome i gang med fremkalling av s/h film, for så scanne det inn selv. Mange bra tips her på forumet! Er helt grønn på dette, men ser at det jeg trenger er:

-fremkallertank

-termometer

-kjemikalier

-mørkeromsbag (har bare en liten leilghet så ikke mulighet til mørkerom)

 

Hvor mye penger må jeg regne med å bruke for å komme i gang (helst minst mulig :) ? har filmscanner..

 

Er det noen som kan dele noen linker til hvor dette utstyret kan bestilles, og hva som er det enkleste å begynne med mtp kjemikalier evt. filmtype?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
det finnes en fotoklub i tromsø. kan sende inn forespørsel til de og høre.

Hei, vi har hjemmeside her:

 

http://www.tromsofotoklubb.com/

 

og lokale i etasjen over "Meieriet" i sentrum. Der er vi i ferd med å bygge mørkerom, men det er ikke helt ferdig ennå. De som fotograferer med film har til nå enten sendt filmene til lab for fremkalling og kopiering eller fremkalt og kopiert de i privat mørkerom. Det fotograferes med både 135-film, 120-film og storformat.

 

Bli gjerne med i klubben og kom på medlemsmøter. Her er det sosialt og godt miljø. En hjelpende hånd til byggingen av mørkerommet er veldig velkommen.

Lenke til kommentar

Jeg vurderer nå seriøst å kome i gang med fremkalling av s/h film, for så scanne det inn selv. Mange bra tips her på forumet! Er helt grønn på dette, men ser at det jeg trenger er:

-fremkallertank

-termometer

-kjemikalier

-mørkeromsbag (har bare en liten leilghet så ikke mulighet til mørkerom)

 

Hvor mye penger må jeg regne med å bruke for å komme i gang (helst minst mulig :) ? har filmscanner..

 

Er det noen som kan dele noen linker til hvor dette utstyret kan bestilles, og hva som er det enkleste å begynne med mtp kjemikalier evt. filmtype?

 

-Fremkallertank, Paterson 0,3L eller 0,6L. Jeg bruker 0,3L, men kjøp 0,6L eller større hvis du skal fremkalle 120-film.

-Termometer, evt. kjøp en fra foto-import.

-Kjemi, jeg startet med Fomadon LQN, Foma Citro(stopp), Fomafix og Fotonal. Kjøp gjerne Fomadon LQN og Fotonal som er utgått, billig! Jeg kjøpte 3stk. LQN og 1stk. Fotonal som var utgått, fungerer lenge etter utgått dato.

-Mørkeromsbag, mange å velge mellom...

 

Her har jeg kjøpt film:

Fomapan

Fuji NeopanSS 100

Lucky SHD 100, billig/dårlig film til å leke seg med.

 

Har handlet noe film herfra og denne filmen er billig, men bedre enn Lucky.

 

Edit: Jeg har også kjøpt flere "trekkspill" flasker, en 300ml og en 45ml målebeger fra foto-import. Jeg bruker iPod Touch'en som tidsur. Vurderer å kjøpe denne App'en :)

Endret av iKenneth
Lenke til kommentar

Bare hyggelig :)

 

Skal du ha veldig billig film? Ikke kjøp Lucky, Kjøp heller ERA, de 3-4kr./rull ekstra er verdt det. Lucky filmen skrapes opp ved å puste i nærheten av den. Pluss at den får en irriterende bøy på seg. Av de billigste filmene så liker jeg Fomapan og ERA. Har ikke prøvd Fuji'en ennå. Aetius liker Fuji Acros, regner med at Fuji NeopanSS ikke ligger så langt etter. Kodak og Ilford koster fort 40-50kr/rullen, jeg er ikke der ennå.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Vezpa: Selv om du har liten leilighet trenger du ikke mørkeromsbag, har du et rom uten vindu (bad feks) går det ann å gjøre det helt mørkt der om du har håndklær i sprekkene på døren:) Det er jo bare å få filmen ut fra hylsedingsen sin og inn i fremkallertanken som krever mørke.

 

Du trenger forresten også en åpner (åpne filmrullen), saks og stoppeklokke :p

Endret av Elenion
Lenke til kommentar

Elenion: Jeg regner med at trådstarter vil ha bildene på papir også. Ikke bare det som teknisk korrekt kalles fremkalling, men også kopiering.

 

Men vær litt obs dersom man bruker badet. Lysrør har en tendens til å lyse svakt lenge etter at de er slått av. Det sees normalt ikke siden man er blendet av på-lyset, men hvis man er tilvendt mørket f.eks ved å holde for øynene i et par minutter før man slår av lyset og åpner øynene rett etter man slår det av så ser man lett restlyset. Jeg vil derfor anbefale å ta ut lysstoffrøret og heller bruke glødetrådspære (halogen eller vanlig ikke-sparelyspære). Da slipper man at restlys (inkludert forglemmelser) ødelegger filmen eller bildene. Restlyset forsvinner nesten helt etter noen minutter, men det er veldig fort gjort å glemme når man holder på. Derfor ville jeg fjernet det helt fra lampa. Inkludert sparelyspærer.

Lenke til kommentar

Vezpa: Selv om du har liten leilighet trenger du ikke mørkeromsbag, har du et rom uten vindu (bad feks) går det ann å gjøre det helt mørkt der om du har håndklær i sprekkene på døren:) Det er jo bare å få filmen ut fra hylsedingsen sin og inn i fremkallertanken som krever mørke.

 

Du trenger forresten også en åpner (åpne filmrullen), saks og stoppeklokke :p

 

Takk for tipset! Men tror jeg satser på en rimelig mørkeromsbag fra E-bay..

 

Ang. kjemikalier, er det noen merker/kombinasjoner som er enkelt å begynne med? Fomadon er bra? Vil gjerne ha det enklest mulig i starten for å komme i gang :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Et lite tips som ikke går på s/h-film, men som kan være gøy uansett er kryssprosessering. Dvs. at du fremkaller en type film som en annen type med de rare effektene det vil ha.

 

Når jeg først skyter film er det for å få effekter som er helt annerledes eller tidkrevende å oppnå digitalt. Derfor skyter jeg ofte lysbildefilm (såkalt dias eller E-6) som jeg ber om at blir fremkalt som vanlig fargefilm. Det blir ganske kule resultater :)

 

Det koster ikke noe mer hos Japan Photo (skriv 'CROSS - Art.no 177' på ordreposen) å fremkalle 135-film på denne måten (29kr!), og om du skanner selv er det jo relativt billig. Filmen er det eneste dyre, men det kjøper jeg i ti- eller tyvepakninger billig(ere) på Ebay.

Endret av 8086
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Allright.

 

Da har jeg bestilt en del utstyr.. Bestilte kjemien fra Fomafoto som iKenneth anbrfalte + Paterson fremkallertank + en mørkeromsbag fra E-bay.

 

Tar nok en stund til alt kommer, men gleder meg allerede! Kommer nok tilbake her med MANGE spørsmål..

 

Satser på å kjøpe termometer å Clas Olson...

 

En trenger altså også en spesiell åpner for å åpne filmrullen? Går ikke an å bruke noe annet :roll:

Endret av Vezpa
Lenke til kommentar

En trenger altså også en spesiell åpner for å åpne filmrullen? Går ikke an å bruke noe annet :roll:

 

Jeg bruker flaskeåpneren på lommekniven min til å vippe av lokket mot tommelen (som å åpne en glassflaske med lighter):

 

post-56362-1273557048,517_thumb.jpg

 

Bruker jeg et kamera med manuell tilbakespoling, gjør jeg som Kenneth.

 

Mvh

 

Francis

Endret av :Francis:
Lenke til kommentar
Et lite tips som ikke går på s/h-film, men som kan være gøy uansett er kryssprosessering. Dvs. at du fremkaller en type film som en annen type med de rare effektene det vil ha.

 

Når jeg først skyter film er det for å få effekter som er helt annerledes eller tidkrevende å oppnå digitalt. Derfor skyter jeg ofte lysbildefilm (såkalt dias eller E-6) som jeg ber om at blir fremkalt som vanlig fargefilm. Det blir ganske kule resultater :)

 

Det koster ikke noe mer hos Japan Photo (skriv 'CROSS - Art.no 177' på ordreposen) å fremkalle 135-film på denne måten (29kr!), og om du skanner selv er det jo relativt billig. Filmen er det eneste dyre, men det kjøper jeg i ti- eller tyvepakninger billig(ere) på Ebay.

:dontgetit: !? Du skyt ein rull positiv film, og framkallar han som negativ film. Resultatet vert? Positiv(ljosbilete)? Eller negativ, som du lett kan få papirkopiar av?
Lenke til kommentar

Takk for et godt innlegg iKenneth. Ble brått interessert i å fremkalle bilder selv, så jeg bestilte film, kjemi og fremkallingstank fra nettbutikkene du linka til. Har så godt som bare tatt bilder digitalt, så det var moro å prøve analogt, og enda artigere å faktisk gjøre alt selv (fremkalling, scanning). Har fremkalt tre filmer nå, og jeg er overasket over hvor vellykkede bildene ble. Har desverre litt problemer med støv og hår på bildene når de scannes inn. Noen som har noen gode tips for det?

Lenke til kommentar

Har du manuell eller automatisk tilbakespoling på kameraet?

 

Jeg har manuell. Jeg spoler ikkke filmen helt inn. Når jeg må åpne bruker jeg saksa.

 

Har manuell tilbakespoling på alle kameraene mine, med unntak av digitalkameraene, tror de har automatisk..

 

Men pleier å spole GODT tilbake for å ikke eksponere filmen når jeg åpner det.. Tror jeg kan klare det på min Lomo LCA, men litt vanskeligere på min Leica M2 og Minox 35... Får øve meg litt!

Lenke til kommentar

Noen som har noen linker til noen gode steg-for-steg guider til fremkalling? Ser det ligger mye forskjellig ute på interwebben :hmm:

Jeg synes at denne var ganske nyttig. Det ligger mange forskjellige instruksjoner på nettet, men når jeg fulgte den syns jeg at jeg fikk ganske gode resultater.

http://www.youtube.com/watch?v=Vu0Ul_wsYO8&feature=fvst

 

Hvor lenge du må bruke fremkalleren kommer ann på filmen, temperaturen og fremkalleren. Hvis det ikke står på pakka til filmen kan du se på massive dev chart

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...