Gå til innhold

Pirat-sporing via Google Maps


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sannsynligvis ikke noe mer enn at de utnytter samme info som du får opp på f.eks. denne siden:

http://www.ip-adress.com/

 

Altså hva ISP'en din har oppgitt hvor ip-adressen din befinner seg, basert på hva som står på RIPE Whois database når du slår opp den ip-adressen du har fått tildelt.

 

Programvaren som de tar godt betalt for gir et inntrykk over hvilket land (kanskje deler av land) ip-adressen kommer ifra, men ikke på individ nivå (da må de gå via de offisielle kanaler for å få ut hvem som har besittet en ip-adresse i et bestemt tidsrom).

Lenke til kommentar
Google har ingen tilknytning til selskapet bak denne løsningen som både inkluder software og menneskelig oppfølging i forbindelse med overvåkning av mistenkte bedrifter. Det er altså ikke privatpersoner det rettes mot i første omgang, og skulle man mot formodning prøve å lokalisere enkelte brukere ville man ikke kommet nærmere enn næmeste sentral..

 

"We go after organizations that are using illegal software, giving rewards of up to a million dollars to insiders that report and help us document misusage," said Keith Kupferschmid of the Software and Information Industry Association. "But with V.i. Labs' new technology, organizations can potentially generate high-quality leads to recover revenue from businesses using pirated software without insiders."
Les mer her.

Så det var slik saken var. Nok en lite informativ og misvisende artikkel fra hw. :thumbdown:

Enig, misvisende artikkel, og folk ignorerer denne opplysningen og føler at personvern blir angrepet.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar
Så oss som ikke bruker google maps vil ikke bli rammet? Jeg skal slutte å bruke alle programmer som inneholder denne "tjenesten", eller rettere sagt; En god gammeldags boikott.

Hvordan fungerer egentlig dette? Slik jeg fikk det for meg har ikke Google noe med dette å gjøre, så for meg noe allà:

 

En selskap betaler for en tjeneste, og den tjenesten blir lagt inn i en av oppdateringene til programmet deres. Deretter vil denne tjenesten sjekke om programvaren er piratkopiert eller ikke, om den er det vil informasjon sendes tilbake til selskapet som betaler for tjenesten. Google kommer inn i bildet da den lokaliserer og viser på kart hvor brukeren av piratkopiert matreale befinner seg ... uavhengig om personen bruker Google Maps eller ikke.

 

@Mounty:

Hvorfor ikke prøve å benytte deg av programvare og spill som ikke er piratkopiert (er jo mye bra som er gratis også)? Hva de som ønsker å benytte seg av denne tjenestene ønsker å gjøre med resultatene er usikkert, kan jo hende de benytter den dataen de mottar til å se etter et mønster som er årsaken til piratkopiering i de områdene det forekommer mest for å komme med mer vennlige forebyggende tiltak ... kanskje ...

Lenke til kommentar
Så oss som ikke bruker google maps vil ikke bli rammet? Jeg skal slutte å bruke alle programmer som inneholder denne "tjenesten", eller rettere sagt; En god gammeldags boikott.

Hvordan fungerer egentlig dette? Slik jeg fikk det for meg har ikke Google noe med dette å gjøre, så for meg noe allà:

 

En selskap betaler for en tjeneste, og den tjenesten blir lagt inn i en av oppdateringene til programmet deres. Deretter vil denne tjenesten sjekke om programvaren er piratkopiert eller ikke, om den er det vil informasjon sendes tilbake til selskapet som betaler for tjenesten. Google kommer inn i bildet da den lokaliserer og viser på kart hvor brukeren av piratkopiert matreale befinner seg ... uavhengig om personen bruker Google Maps eller ikke.

 

@Mounty:

Hvorfor ikke prøve å benytte deg av programvare og spill som ikke er piratkopiert (er jo mye bra som er gratis også)? Hva de som ønsker å benytte seg av denne tjenestene ønsker å gjøre med resultatene er usikkert, kan jo hende de benytter den dataen de mottar til å se etter et mønster som er årsaken til piratkopiering i de områdene det forekommer mest for å komme med mer vennlige forebyggende tiltak ... kanskje ...

 

Ellers har du jo den mest sansynlige måten, nemelig trusler og masse søksmål. Dette er jo bare et triks for å komme rundt at det bare er politi/domstoler som kan gi ut personen bak ipen.

Lenke til kommentar
Sannsynligvis ikke noe mer enn at de utnytter samme info som du får opp på f.eks. denne siden:

http://www.ip-adress.com/

 

Altså hva ISP'en din har oppgitt hvor ip-adressen din befinner seg, basert på hva som står på RIPE Whois database når du slår opp den ip-adressen du har fått tildelt.

 

Programvaren som de tar godt betalt for gir et inntrykk over hvilket land (kanskje deler av land) ip-adressen kommer ifra, men ikke på individ nivå (da må de gå via de offisielle kanaler for å få ut hvem som har besittet en ip-adresse i et bestemt tidsrom).

Slike tjenester har en nøyaktighet på ca +-5 mil :p

Lenke til kommentar

Det er skuffende få her som ser problematikken ved at det skal installeres bakdører i programvaren din uten at du får beskjed om det. Hvem mener du skal ha kontroll over datamaskinen din, du selv eller andre firmaer? At det "satses" på å ta bedrifter og ikke privatpersoner er helt ubetydelig i denne sammenhengen, tenk litt utenfor deres egne private sfærer.

 

Dette bør være helt uakseptabelt. Trykk 'I do not accept' på EULA'en.

Lenke til kommentar
Ærligtalt kan man jo si at ingen DRM løsninger har stoppet en eneste pirat. Programvaren har blitt cracket og når det ikke er mer jobb enn å laste ned en patch, eller noen modifiserte filer så ser jeg ikke hvordan dette skal sette en stopper for noe heller.

Nå trenger ikke en DRM-løsning å fungerer i all evighet. Så lenge den fungerer noen uker etter lansering så er jobben gjort. Få er såpass prinsippfaste at de holder ut å vente på en crack i flere uker. Når man f.eks ser et spill man vil spille så vil man gjøre det nå, ikke i morgen eller om ørten uker. Så det blir feil å si at DRM-løsninger ikke stopper pirater. De gjøre det inntil det finnes en crack, og det tar tid.

Lenke til kommentar
Ærligtalt kan man jo si at ingen DRM løsninger har stoppet en eneste pirat. Programvaren har blitt cracket og når det ikke er mer jobb enn å laste ned en patch, eller noen modifiserte filer så ser jeg ikke hvordan dette skal sette en stopper for noe heller.

Nå trenger ikke en DRM-løsning å fungerer i all evighet. Så lenge den fungerer noen uker etter lansering så er jobben gjort. Få er såpass prinsippfaste at de holder ut å vente på en crack i flere uker. Når man f.eks ser et spill man vil spille så vil man gjøre det nå, ikke i morgen eller om ørten uker. Så det blir feil å si at DRM-løsninger ikke stopper pirater. De gjøre det inntil det finnes en crack, og det tar tid.

De aller fleste spill blir cracket før lansering ;)

Lenke til kommentar

Ja huff og huff.... Snakker om bortkastede penger - betale $50.000 for et program som kan skille mellom piratkopi og original, og deretter sende IP til de som sitter på rettighetene? Hva er nytt med dette?? Slike løsninger har jo vært teknisk mulige i flere år (sikkert vært i bruk også) - problemet er jo bare at den IP'en de får tilbake ender opp i en ISP som ikke vil oppgi hvem som faktisk sitter der uten rettslig dom, og det får de ikke fordi sakene ikke får prioritet. Og googlemaps endrer ikke på dette.... eneste forskjellen er at de nå vil få opp et kart som pinpointer f.eks TELE2's lokaler i Oslo - ikke noe annet enn hva de ville fått via RIPE og et oppslag i gule sider uansett.... Slik jeg ser det er det eneste "nye" her at de slipper å spore opp ISP'en selv - og akkurat det er vel ikke vanskelig :-)

 

Dessuten - warez er stort sett alltid strippet for slik beskyttelse uansett så dette rammer jo egentlig ingen, annet enn at programmet trolig blir dyrere å kjøpe for de som faktisk kjøper det.

 

Slik jeg ser det er dette nok en beskyttelse som er totalt wasted og som bare gjør tingene dyrere for de betalende brukere - og sikkert også dårligere. Kan banne på at denne spyprogramvaren fucker opp OS'er, kraskjer med annen SW etc....

 

Selvsagt vil bedrifter med faste offisielle IP'er rammes av dette siden de er registrert i RIPE etc, men om de kjører warez-versjonen er jo den fri for slikt uansett.... Ingen er vel så dumme at de kopierer nabobedriftens plater og lisenskoder og deretter går online med det :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...