Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Første bil. Toyota MR2 MKII?


Anbefalte innlegg

Skal kjøpe min første bil denne sommeren. Nå sikler jeg etter å skaffe meg en Toyota MR2 MKII. Så lurer jeg på om det finnes noen alternativer?

 

Jeg ønsker en tøff og sportslig bil. Ytelse er for meg rett og slett en bonus. Om MR2'en hadde kjommet med bare 60HK så hadde jeg heller tatt den enn en Volvo med 500HK, for å si det sånn. Så prioriteringen er at bilen skal være sporty og etter det kommer at den er driftsikker og har lite repasjonsutgifter.

 

Et alternativ kan være Celica T-20.

 

Jeg er 18,5 år og bilen jeg ser etter bør koste iallefall under 60 000,- :)

Endret av mx1000
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mr2 er jo en fantastisk god bil med veldig lite problemer, solide og kraftige motorer, veldig gode kjøreegenskaper og en veldig kult og sportslig design.

Bare prøv å finn deg en som ikke er fullstendig rævkjørt og som er godt behandlet m.t.p rust, så har du nok fin bil i en del år.

Lenke til kommentar

Jeg veit ikke om jeg ville kjøpt en slik bil til under 60k. Har en kamerat som har en sånn, dog turboutgaven. Det inntrykket jeg sitter igjen med er lite komfort, ikke spesielt billige deler og ikke spesielt bra om vinteren. Kollisjonssikkerheten er ikke akkurat mye å skryte av heller, samt dyr forsikring.

Lenke til kommentar

Uten å ha prøvd så tipper jeg da komforten er grei? Ikke billige deler? Vet ikke, men det er jo toyota- kvalitet. Vinteren er vel uansett ikke denne bilens styrke, nei. Sikkerheten vet jeg lite om, men MR2 har vel ikke airbag'er? Ellers er vel toyota generelt kjent for sin gode sikkerhet. Hva er foresten forsikringspris på denne blen? Har søkt et par steder men kommer bare opp at det er en spesiell bil og at man må ringe... Skal vel selvsagt stå på fattern regner jeg med. ;)

 

Min tanke er at skal man en gang ha en sportsbil, og 2- seter også kanskje, så er det nar man er litt over 18 år før man har en egen familie med unger og kjerring. For min del er det nå. :)

Lenke til kommentar

Jeg var å prøvekjørte en MK2 MR2 en gang, den var godt holdt og så ganske bra ut, men den gikk jo som et dass i forhold til motor effekten, dessuten var jeg svært misfornøyd med kjørekomfort og spesielt bråk fra motor inn i bilen. Ikke godlyd inn i bilen, det liker jeg, men støy.

 

Så den gangen gikk jeg for en Mazda MX-5 1,8, den var helt konge, hadde den 2 år, og det var veldig gøy.

 

Synes for øvrig at targa er tøysete, gå enten for skikkelig tak eller skikkelig cab :)

 

Lykke til med bilkjøp!

Lenke til kommentar

Hva du definerer som grei komfort veit jeg ikke, men det er et stykke igjen til vanlig personbilkomfort. Harde seter, mye støy, stivt oppsatt, og med lavprofil som man kanskje velger å ha forsvinner en stor andel av fjæringskomforten. Jeg har dog sittet i turboutgaven med 210-215(?) hk, og det er ihvertfall mer enn nok i den bilen for en som akkurat har fått førerkort. Når det kommer til sikkerheten har jo ikke akkurat MR2 mye å ta imot et støt med, og da hjelper det fint lite med airbag hvis man sitter der med fronten på en sin egen og en annen bil igjennom kroppen.

 

Som grovetussen nevner så ville jeg sett etter en Mazda MX-5 med hardtop. Dette er jo en driftssikker bil som har fått skryt fra ende til annen, og pøser på med masse kjøreglede. Relativt komfortabel er den jo også samtidig som den er sportslig. Den har jo også blitt kåret til den nest beste sportsbilen gjennom tidene. Uten å ha sjekket vil jeg også tippe at den har hakket billigere forsikring.

Lenke til kommentar

Hvordan kjørekomforten er, er jo opp til den enkelte og bilen må selvsagt testes før eventuelt kjøp. Akkurat nå kjører jeg for tiden mest en Toyota Starlet med rundt 70hk og den går bra den. Har så abolutt ikke treng for over 200 hester (156 er standaren på bilene fram til 1996(?)).

 

MX-5 er et bra alternativ, sammen med Celica og MX-3. Men hvorfor hardtop? Syntes hardtop er relativt stygg i forhold til cabriolet'en. Sikkert sikrere, men ikke like fin.

Lenke til kommentar

Du får kun MX-5 som cabriolet, men mange anbefaler å ha en hardtop ved siden av (det gjorde jeg), som du setter på i september-oktober, da har du en god og varm sportsbil med "vanlig" tak om vinteren, så tar du det av og koser deg med taket nede fra mars-april :grin: Jeg har hatt 7 biler som jeg kommer på, og Mazdaen har vert den nest artigste synes jeg, og hadde aldri noe problemer med den på de 2 årene jeg hadde den, bare å fylle bensin og tut og kjør.

 

Celica er jo stilig også, men tror nok ikke en til under 60000 er noe veldig å satse på, kan godt være du finner et kupp, men er litt skeptisk.. Og MX-3en ser jo så stygg ut? Som en Opel Tigra.. :sick: Smak og behag dog :)

 

På den tror jeg at jeg betalte 3-4000 i året, ganske billig med tanke på at man kjører en svært sporty og meget artig bil. Jeg hadde den vel da jeg var 21 eller 22, så hadde litt bonus fra før.

 

Offtopic, men jeg vil anbefale å sette forsikringen på deg selv med en gang, greit nok at det er litt dyrere i begynnelsen, men du skal jo en gang begynne å tjene opp forsikringsbonus, like godt å begynne tidlig, så slipper du å måtte betale så sinnsykt når du engang bestemmer deg for å kjøpe en 2013 modell godbil og må forsikre den for 20tusen i året istedenfor 3000 med bonusen du har tjent opp når du har forsikret "billigbil" så lenge.. Litt overdrivelse men du skjønner vel mitt poeng :)

Lenke til kommentar
Jeg var å prøvekjørte en MK2 MR2 en gang, den var godt holdt og så ganske bra ut, men den gikk jo som et dass i forhold til motor effekten, dessuten var jeg svært misfornøyd med kjørekomfort og spesielt bråk fra motor inn i bilen. Ikke godlyd inn i bilen, det liker jeg, men støy.

 

Så den gangen gikk jeg for en Mazda MX-5 1,8, den var helt konge, hadde den 2 år, og det var veldig gøy.

Kan du eller noen andre som har prøvd begge disse bilene si noe om hvordan benplassen er i MR2 sammenliknet med MX-5?

 

merci :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Du vurderte en Toyota Celica. kjører Celica t-20, er en bra bil og finner sikkert en for ca. 60 000 kr om den har gått et stykke. Har hatt bilen i 2 år, og har så og si vært helt feilfritt. Betaler kun 5000 kr i full kasko også, men den står på pappa da.

Toyota = kvalitet :p

Endret av dagsen88
Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...