Gå til innhold

Budsjett til New York


Anbefalte innlegg

Hei hei,

 

Skal på en tur med en kamerat til New York i midten av August og lagde et budsjett for å se sånn ca hvor mye penger jeg kommer til å bruke, men er ikke sikker på om dette er realistisk.

 

Skal kjøpe ukeskort med turistbussene, slikt at jeg kommer meg rundt, samt ta ferge rundt frihetsgudinnen etc. Har lagt inn middag, drikke og diverse utgifter her, og skal være der i 1 uke.

 

Tok også med 100 dollar til taxi.

 

Kom frem til 5425 NOK eller $ 853.

 

Høres det realistisk ut, da jeg ikke skal dra på Zoo eller museer etc som koster penger?

 

Dette er selvsagt ikke inkludert shopping, da jeg ikke har planer om åå shoppe så altfor mye

Endret av shug
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eh, tenker du på ukeskort til en sightseeingbus? Vil anbefale å ta en rundtur med dem når du kommer dit, men etter det bør du bruke vanlig kollektivtrafikk.

 

Turistbussene:

-har mye færre steder de kjører til

-har sjeldnere avgang

-kjører mye saktere og venter ofte på å fylle opp bussen med nye turister

-lar deg se masse japanske turister istedefor å reise sammen med lokalbefolkningen

-er mye dyrere

Lenke til kommentar

Javel, var bare en kamerat av meg som var der som sa at turistbussene kjørte nærmest hele tia og kjørte en bestemt rute hvor man kunne gå av og på, som en vanlig buss, bare med guide.

 

Mulig jeg/han misforsto da.

Noen som vet sånn ca hvor mye det koster med ukeskort med vanlig buss eller T-bane der?

Lenke til kommentar

Jeg var i N.Y i høst, og det går alltid med mye mer penger enn man regner med, for er så utrolig mye å gjøre. F.eks dra på Stand-up show/Broadway show, se en basketkamp på Madison Square Garden, opp i Empire State Building osv osv....Og alt dette koster det og..(Jeg klarte å svi ha 10 000 på 5 dager :p Men jeg shoppa masse da!).

Det er SELVFØLGELIG ikke noe problem å ta en tur til N.Y uten å bruke veldig mye penger, men det er en så fantastisk by, at man har jo lyst til å oppleve så mye som mulig når man er der :)

 

Når det gjelder mat kan du spise billig, men da bør du være litt obs på hvor du spiser, resturantene/kafèene rundt central park er f.eks dyrere enn mange andre steder på manhattan. Du må også huske på at når det gjelder penger til f.eks mat må du huske på tax og tips også. Det er viktig å tipse i USA (10-15% er vanlig).

 

Subway'en er billig og ganske enkel å finne frem på. De vanlige kollektivbussene prøvde vi ikke, men regner med at de har et ganske enkelt system de også.

 

Airport Shuttle / Taxi til flyplassen er også greit å få med i budsjettet, hvis ikke du har det (Vi betalte ca 50$ fra JFK inn til Manhattan)

 

Har dere funnet hotell?:)

 

Du kommer til å få en helt fantastisk tur :D

Lenke til kommentar
Jeg var i N.Y i høst, og det går alltid med mye mer penger enn man regner med, for er så utrolig mye å gjøre. F.eks dra på Stand-up show/Broadway show, se en basketkamp på Madison Square Garden, opp i Empire State Building osv osv....Og alt dette koster det og..(Jeg klarte å svi ha 10 000 på 5 dager :p Men jeg shoppa masse da!).

Det er SELVFØLGELIG ikke noe problem å ta en tur til N.Y uten å bruke veldig mye penger, men det er en så fantastisk by, at man har jo lyst til å oppleve så mye som mulig når man er der :)

 

Når det gjelder mat kan du spise billig, men da bør du være litt obs på hvor du spiser, resturantene/kafèene rundt central park er f.eks dyrere enn mange andre steder på manhattan. Du må også huske på at når det gjelder penger til f.eks mat må du huske på tax og tips også. Det er viktig å tipse i USA (10-15% er vanlig).

 

Subway'en er billig og ganske enkel å finne frem på. De vanlige kollektivbussene prøvde vi ikke, men regner med at de har et ganske enkelt system de også.

 

Airport Shuttle / Taxi til flyplassen er også greit å få med i budsjettet, hvis ikke du har det (Vi betalte ca 50$ fra JFK inn til Manhattan)

 

Har dere funnet hotell?:)

 

Du kommer til å få en helt fantastisk tur :D

 

Takker for gode tips:)

 

Vi har sett oss ut et hotell, ja, Paramount Hotel Times Square, som har fått en rekke gode anbefalinger på tripadvisor og liknende. Det er også veldig sentralt, er billig, men allikevel lukrativt. Taxi fra flyplassen er regnet med i budsjettet, ja.

 

- Er det ikke veldig stressete å komme seg rundt med subwayen? Innbiller meg at det er helt stappfullt, og er ganske vanskelig bare å komme seg inn og ut med hele folkestrømmen. Men dette er kanskje bare rushet rundt 8-9 og 17-18 ?

Lenke til kommentar

Budsjettet er etter at hotell er betalt? Det er selvsagt mulig å bruke mer enn dere har satt av til hele uken i løpet av ett måltid, men heller ikke noe problem å leve på langt mindre om man hadde trengt det. Det er selve byen som er attraksjonen, alt man gjør i tillegg til å bare være der er bonus avhengig av lyst, tid og budsjett.

 

Antallet morsomme opplevelser er ofte omvendt proposjonalt med budsjettet, om man bare har en litt positiv innstilling. (Vil ikke tenke på hvor mange kvelder jeg har kjedet meg på dyre hoteller ...)

 

Undergrunn er ikke noe problem; vil man ha det folketomt er Montana riktigere sted enn NY. At det ikke alltid er like god plass er en del av moroa.

Lenke til kommentar
Jeg var i N.Y i høst, og det går alltid med mye mer penger enn man regner med, for er så utrolig mye å gjøre. F.eks dra på Stand-up show/Broadway show, se en basketkamp på Madison Square Garden, opp i Empire State Building osv osv....Og alt dette koster det og..(Jeg klarte å svi ha 10 000 på 5 dager :p Men jeg shoppa masse da!).

Det er SELVFØLGELIG ikke noe problem å ta en tur til N.Y uten å bruke veldig mye penger, men det er en så fantastisk by, at man har jo lyst til å oppleve så mye som mulig når man er der :)

 

Når det gjelder mat kan du spise billig, men da bør du være litt obs på hvor du spiser, resturantene/kafèene rundt central park er f.eks dyrere enn mange andre steder på manhattan. Du må også huske på at når det gjelder penger til f.eks mat må du huske på tax og tips også. Det er viktig å tipse i USA (10-15% er vanlig).

 

Subway'en er billig og ganske enkel å finne frem på. De vanlige kollektivbussene prøvde vi ikke, men regner med at de har et ganske enkelt system de også.

 

Airport Shuttle / Taxi til flyplassen er også greit å få med i budsjettet, hvis ikke du har det (Vi betalte ca 50$ fra JFK inn til Manhattan)

 

Har dere funnet hotell?:)

 

Du kommer til å få en helt fantastisk tur :D

 

Takker for gode tips:)

 

Vi har sett oss ut et hotell, ja, Paramount Hotel Times Square, som har fått en rekke gode anbefalinger på tripadvisor og liknende. Det er også veldig sentralt, er billig, men allikevel lukrativt. Taxi fra flyplassen er regnet med i budsjettet, ja.

 

- Er det ikke veldig stressete å komme seg rundt med subwayen? Innbiller meg at det er helt stappfullt, og er ganske vanskelig bare å komme seg inn og ut med hele folkestrømmen. Men dette er kanskje bare rushet rundt 8-9 og 17-18 ?

 

 

Jeg syns ikke det var stressete å komme seg rundt med subwayen. Første gangen blir du litt sånn "Oj, hvor skal jeg gå?", men hvis du bare tar en kikk på t-bane kartet så ser du fort at det er enkle systemer. Det er selvfølgelig mye folk, (men det er det over alt i N.Y), men fordi det går t-baner hele tiden, vil jeg faktisk si at rushtiden på t-banen i Oslo er verre :p

Ellers kan du jo bare prøve å unngå t-banen på de aller mest hektiske tidpunktene :)

Vi gikk også veldig mye når vi var i N.Y, f.eks nedover 5th fra Central Park og ned til Empire State Building..En godt stykke å gå, men så lenge man har gode sko og god tid, er det veldig mye artig å se på over alt :)

 

(Hvis dere vil ha noen alternativer til overnatting, og ikke er kjempekresne på at det skal være sentralt, vil jeg anbefale www.nyc-jc.com. Det er en nordmann som eier masse leiligheter som man kan få leid for en ganske billig penge. Utrolig fine leiligheter :) De ligger i New Jersey, med utsikt over manhattan, og ca 5 min med tog inn til nedre manhattan :) Vi sparte ihvertfall masse penger ved å bo der, da hoteller i N.Y som regel er DYRT!)

Lenke til kommentar

Budsjettet er selvsagt eksl. hotell & fly

 

- på NYC-JC.com siden fant jeg derimot veldig dyre leiligheter, og det billigste jeg fant var $ 1125 pr. uke, noe som er godt over dobbelt så dyrt som hotellet vi allerede har sett oss ut :p

Lenke til kommentar
Budsjettet er selvsagt eksl. hotell & fly

 

- på NYC-JC.com siden fant jeg derimot veldig dyre leiligheter, og det billigste jeg fant var $ 1125 pr. uke, noe som er godt over dobbelt så dyrt som hotellet vi allerede har sett oss ut :p

 

 

 

Okey;) Mulig de har satt opp prisene siden vi bestilte :) Vi kom ihvertfall billig ut av det (men vi var 7 stk som skulle bo sammen da, så mulig det var derfor det ble så rimelig :) )

Lenke til kommentar
Reiser selv til NY om knappe to uker. Når bør man besøke Empire State Building og Frihetsgudinnen for å unngå kø? Bør man være der i det de åpner?

 

Vi var oppe i Empire kl 23 ca.. Helt perfekt, nesten ingen folk, og helt fantastisk å se new york by night ;)

Lenke til kommentar

Har hørt at det lønner seg å komme tidlig til Empire State Building, men jeg gikk kun opp en gang så jeg kan ikke si om det stemte. Ta ikke med sekk og sett av minst 3 timer til alle køene. Det er ekstra billett og kø for å komme helt opp til 102. etasje, men den bør man få med seg.

post-18989-1243034298_thumb.jpg

Det er mye raskere å komme seg opp i Rockefeller Center og den har fin utsikt over Central Park og Empire State Building, som man jo ikke ser fra selve bygningen.

post-18989-1243034275_thumb.jpg

 

Anbefaler å få med seg begge.

Lenke til kommentar
Vi var oppe i Empire kl 23 ca.. Helt perfekt, nesten ingen folk, og helt fantastisk å se new york by night ;)
Har hørt at det lønner seg å komme tidlig til Empire State Building, men jeg gikk kun opp en gang så jeg kan ikke si om det stemte. Ta ikke med sekk og sett av minst 3 timer til alle køene. Det er ekstra billett og kø for å komme helt opp til 102. etasje, men den bør man få med seg.

Det er mye raskere å komme seg opp i Rockefeller Center og den har fin utsikt over Central Park og Empire State Building, som man jo ikke ser fra selve bygningen. Anbefaler å få med seg begge.

Takk for info. Da blir det vel Rockefeller Center på dagen og Empire State Building på kvelden :)

Lenke til kommentar
Er det sånn at de ikke tillater det eller er det bare fryktelig upraktisk?

Sekken kan bli avvist i sikkerhetssjekken (etter å ha stått lenge i kø) om de synes den er for stor. Du kan heller ikke ha med deg flasker, kamerastativ eller glassgjenstander. Det er ikke noen mulighet for opbevaring av "excess luggage", du må kaste det du har mer for mye eller droppe besøket. Å gå uten sekk er altså å anbefale.

 

Såvidt jeg husker var det samme styret på Rockefeller Center, men mye kortere køer. Sikkerhetssjekken slike steder har minner mye om den på flyplasser. Da jeg skulle opp i CN Tower i Toronto måtte jeg gjennom en maskin som luktet etter sprengstoff.

post-18989-1243121789_thumb.jpg

Endret av robertaas
Lenke til kommentar

Jeg var der med noen kamerater i november og vi tok kjøpte en pakke på turistbussene, så da fulgte det med en båttur ut så vi fikk se frihetsgudinnen (gikk ikke i land på øya, men sirklet rundt) og under Brooklyn bridge. Vi tenkte også at det var kjempegreit å bruke som transportmiddel, men det er det ikke. Fungerer greit en gang for å få litt historie også, men den turen som taxien bruker 10 minutter på tar over 1 time med bussen.

 

Hvis ikke frokost er inkludert på hotellet så kan du spare mye på å gå litt bort fra hovedgata. Spiste mest sentralt og kom fort oppi en hundrelapp for en frokost.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...