Gå til innhold

[Løst]Hjelp med nyere musikkhistorie!


FridaE

Anbefalte innlegg

De første jeg tenkte på når du sa at du trengte eksempler på rockegrupper som siden slutten av 60-tallet har hentet inspirasjon fra klassisk musikk, jazz og folkemusikk, var Yes og Jethro Tull.

 

Yes er spesielt inspirert av klassisk musikk i mange av sine album. I deres andre album 'Time and a Word' fra 1970 bruker de for eksempel et symfoniorkester. Etter dette har de gjort det flere ganger, siste gang i 'Magnification' fra 2000.

 

Jethro Tull er vel også inspirert av klassisk musikk med sitt store fokus på fløyter, men dette heller kanskje mer over i folkemusikk, og til og med jazz - en perfekt kandidat i mine øyne.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Yes er spesielt inspirert av klassisk musikk i mange av sine album. I deres andre album 'Time and a Word' fra 1970 bruker de for eksempel et symfoniorkester. Etter dette har de gjort det flere ganger, siste gang i 'Magnification' fra 2000.

Vil ikke tro det holder å bruke symfoniorkester og mene det er vesentlig nok. Da er vel Emerson, Lake & Palmer mye mer verdt å nevne, som jo er Bach goes hammond.

 

Jethro Tull er vel også inspirert av klassisk musikk med sitt store fokus på fløyter, men dette heller kanskje mer over i folkemusikk, og til og med jazz - en perfekt kandidat i mine øyne.

Synes det hadde vært viktigere å nevne King Crimson og debutplata deres som hadde mye folkemusikkånd, blant annet i form av fløyter, samt hardbarka rock 'n roll blandet med mer samtidsorienterte klassiske impulser.

 

Ikke for å gå helt medieval on yo ass da. Var bare litt uenig.

 

For øvrig er vel kanskje Deep Purple et band som hevet litt bevissthet på klassisk, men kan ikke føle de tilførte så mye til det.

 

Men nå er vel eksamenen over? Gikk det bra eller?

Lenke til kommentar
Men nå er vel eksamenen over? Gikk det bra eller?

 

Ja, nå er den over. Tusen takk til alle for all hjelpa. :-)

 

Det gikk overraskende bra. Fikk ei plate med 13 lytte-eksempler hvor 8 var Béla Bartók og et sigøynerorkester som hadde arrangert til rumenske folkedanser, resten var "Birdland" av Weather Report, jazzversjon av Gardsjenta og de tre første sporene på Pink Floyds Dark Side of the Moon. Oppgavene var ikke det verste, og jeg tror jeg klarte det ganske bra. De fleste andre som tok den virket også fornøyde. :-D

 

Det er vel nå jeg skal trykke på at saken er løst?

 

:thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...