Gå til innhold

C905, deaktiver EDGE?


Anbefalte innlegg

Har akkurat fått meg en slik telefon og synes batteriet tappes litt for raskt. Jeg ser at det står en E oppe til høyre i displayet som vel betyr at den kommuniserer via edge.

 

Er det ikke mulig å skru av edge funksjonen for å redusere batteriforbruket?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jo det er mulig, og jo den bruker mer strøm med det tilkoblet.

 

Hvis jeg ikke tar feil så har C905 samme meny som G900. I såfall går du på;

Innstillinger -> Tilkobling -> Internett-kontoer -> Grupper -> Velg mer på tilkoblingen (hos meg Internett) -> Alternativer -> Foretrukket modus -> Velg "bare CS".

Lenke til kommentar

Den bruke ikke mere strøm hvis det vises en "E" oppe til høre i displayet.

Det viser bare at EDGE er tilgjengelig.

 

Samtalene går via GSM, og datatrafikken via GPRS (EDGE).

 

Så lenge det ikke vises en jordklode ved siden av "E" er du ikke koblet opp via EDGE.

Lenke til kommentar
Jo det er mulig, og jo den bruker mer strøm med det tilkoblet.

Det er feil at den bruker mer strøm. EDGE er som GPRS en protokoll for datakommunikasjon over GSM-nettet. Det vil med andre ord være strømbesparende å ha EDGE aktivert hvis man bruker datatilkobling, siden man får gjort ting kjappere.

 

Dette er også en misforståelse når det gjelder 3G. Har man grei dekning og ikke prater veldig mye er det strømsparende å ha 3G aktivert. Sjekker man spesifikasjonene på en telefon ser man også at produsentens oppgir så mye som 2-300 timer mer standby når telefonen er koblet til 3G-nettverket.

Lenke til kommentar
Jo det er mulig, og jo den bruker mer strøm med det tilkoblet.

Det er feil at den bruker mer strøm. EDGE er som GPRS en protokoll for datakommunikasjon over GSM-nettet. Det vil med andre ord være strømbesparende å ha EDGE aktivert hvis man bruker datatilkobling, siden man får gjort ting kjappere.

 

Dette er også en misforståelse når det gjelder 3G. Har man grei dekning og ikke prater veldig mye er det strømsparende å ha 3G aktivert. Sjekker man spesifikasjonene på en telefon ser man også at produsentens oppgir så mye som 2-300 timer mer standby når telefonen er koblet til 3G-nettverket.

 

3G har aldri vært strømsparende i forhold til GSM.

 

Når det gjelder SE C905 som det her spørres om, har den en standbytid på 380 timer med GSM og 360 timer med 3G.

 

Taletiden er oppgitt til 9 timer med GSM, og 4 timer med 3G.

Lenke til kommentar

Jonas: Jeg har selv målt dette med testbatteri på flere Sony Ericsson modeller. Telefonen bruker mindre strøm, og den bruker mye kortere tid på å gå i deep sleep om den kun står og søker i GSM nettet. Det er ikke mye mindre strøm den bruker når edge/gprs er deaktivert, men den bruker mindre. 3G sluker strøm. Spesielt under samtale. Så jeg bruker faktiske målinger som referanse. Du bruker et skryteblad fra en produsent (noe vi alle vet sjelden eller aldri er i samsvar med det et mobilbruker opplever).

Lenke til kommentar

Merkbart er det nok ikke. Eller har du harde fakta som kan backe opp påstandene dine? Det er som da folk trodde at bluetooth slukte strøm på mobilen når den var slått på, men ikke var i bruk. Men det var såklart feil det også. Det brukte bare strøm når bluetooth ble brukt.

Lenke til kommentar

Jeg bruker testbatteri som viser hvor mye mAh som trekkes når ulike funksjoner er i bruk. Bluetooth trekker også ekstra strøm selv når den ikke er i bruk. Det er ikke mye forskjell. Men når man har alt på så blir det likevel merkbart. Ser nesten til daglig telefoner som kommer til service med feilmelding om at batterikapasitet er dårlig med 3G, GPRS, bluetooth (som oftes uten at noen bluetooth-enheter er parret med telefonen) og IR aktivert. Med 3G og GPRS aktivert så fører det til at telefonen bruker lengre tid på å gå i deep sleep, noe som selvsagt er med på å øke strømtrekk. På Sony Ericsson telefoner er det bare å deaktivere GPRS om det er mulig (ja det er ikke alle man kan deaktivere dette på) siden det ikke finnes en eneste grunn til at dette hele tiden skal stå på hvis man ikke venter video-anrop. Hvis telefonen skal overføre data (ved f.eks sending/mottak av MMS) så vil GPRS automatisk aktiveres til jobben er utført.

Lenke til kommentar
Det er som da folk trodde at bluetooth slukte strøm på mobilen når den var slått på, men ikke var i bruk. Men det var såklart feil det også.

Og der mistet du din troverdighet her i tråden. En påslått blåtann-modul sender stadig vekk ut signaler som sier "her er jeg". Klart det trekker litt strøm.

 

Flodec viser og at du ikke helt vet hva du snakker om, blant annet ved å forbinde GPRS med videoanrop.

 

Og sånn bortsett fra å påpeke andres feil har jeg ikke noe å tilføre :)

Lenke til kommentar
Flodec viser og at du ikke helt vet hva du snakker om, blant annet ved å forbinde GPRS med videoanrop.

 

haha. Flaut. Har ikke fått i meg nok kaffe enda. Mente selvsagt 3G :) Eneste funksjonen som trenger 3G aktivt på hele tiden er videoanrop.

Men det er fortsatt ingen grunn til å ha GPRS på. Den aktiveres automatisk når telefonen trenger det.

Lenke til kommentar

Ok, da var det ikke værre enn som så ;p

 

Men jeg sliter litt med å forstå poenget ditt. På Nokia-mobiler er standardvalget av GPRS-tilkobling skal opprettes "Ved behov". Det vil si at GPRS eller EDGE ikke er tilkoblet eller trekker noe strøm med mindre man starter en dataoverføringstilkobling, for f.eks. surfing eller mms.

 

Er det slik å forstå at på SE så er standarden at den konstant har en aktiv dataoverføringstilkobling, uansett behov?

Lenke til kommentar

Står GPRS på så driver den og småsøker (oppdaterer seg) nå og da. Dette bruker litt strøm. Setter du den til "Kun GSM", eller "Kun LS" så aktiveres den automatisk ved behov. Sony Ericsson burde lære litt av ordlyden til Nokia. "Ved behov" er en genial ordlyd som ikke kommer fram på Sony Ericsson telefoner selv om det er det den gjør.

 

Noen gang opplevd at du ikke mottar sms eller anrop før du har skrudd av og på telefonen eller gjort noe utgående trafikk? I såfall hjelper det å deaktivere GPRS.

Lenke til kommentar
Det er som da folk trodde at bluetooth slukte strøm på mobilen når den var slått på, men ikke var i bruk. Men det var såklart feil det også.

Og der mistet du din troverdighet her i tråden. En påslått blåtann-modul sender stadig vekk ut signaler som sier "her er jeg". Klart det trekker litt strøm.

 

Flodec viser og at du ikke helt vet hva du snakker om, blant annet ved å forbinde GPRS med videoanrop.

 

Og sånn bortsett fra å påpeke andres feil har jeg ikke noe å tilføre :)

 

Jeg er så glad at vi har selv erklærte verdensmestere her. Hva ville internett vært foruten? Troverdighet eller ei. Kom med noe som backer opp dine fakta du, istedenfor å si at folk ikke er troverdige. Som du selv sa, du påpeker feilene til folk uten å backe det opp mot noe. Åssen kan vi da ta feil uten at du kan bevise det?

 

F.eks trekker litt strøm er ikke det samme som å sluke strøm. Det er en vesentlig stor forskjell der.

Lenke til kommentar

Først og fremst, jeg er helt enig i at blåtann i hvilemodus ikke sluker batteri. Det jeg reagerte på er at du skriver "Det brukte bare strøm når bluetooth ble brukt.".

 

Det er klart at en blåtannenhet som stadig vekk må sende ut signalet "her er jeg" bruker litt batteri på det. Ikke mye, men selvfølgelig bruker det batteri. Kombinasjonen av utvikling av blåtannstandarden, samt bedre batterier, fører til at det er mindre å hente på å skru av blåtann enn det var før.

 

Når du søker etter blåtannenheter har du sannsynligvis lagt merke til at det tar en stund før søket er ferdig. Det er fordi den må rekke å samle inn "her er jeg"-signalene fra enhetene rundt. Disse signalene sendes ut med jevne mellomrom, sikkert hvert 10. sekund eller noe i den duren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...