Gå til innhold

Må en Amerikaner betale fatsbot?


Katnosa

Anbefalte innlegg

En venn av meg, en Amerikaner, fikk en fartsbot i dag. 72 i 60-sone, 4000 kroner.

Hun skrev under på et forenklet forelegg.

Men har politiet rett til å ilegge henne denne boten?

Er det sannsynlig at de vil kreve den inn?

Hun bor for tiden i Irland, men reiser om noen måneder tilbake til USA.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei jeg bare lurer jeg, høres liksom ikke så logisk ut at du ikke må ta straffen for å ha gjort noe ulovlig i et annet land. Men jeg kan ikke nok om dette da, ikke min juss del :p

 

kanskje også der denne burde blitt postet, får nok bedre svar der, du kan jo spørre en moderator om å flytte tråden.

Endret av Perrern
Lenke til kommentar
Nei jeg bare lurer jeg, høres liksom ikke så logisk ut at du ikke må ta straffen for å ha gjort noe ulovlig i et annet land. Men jeg kan ikke nok om dette da, ikke min juss del :p

 

kanskje også der denne burde blitt postet, får nok bedre svar der, du kan jo spørre en moderator om å flytte tråden.

hva er logisk med det? :p

 

Greit det, men når jeg ber om konkrete råd, er jeg da ikke interessert i moraldiskusjoner, synsinger etc?

det fikk du svar på allerede i første posten :)

 

btw: velkommen til forumet ;)

Endret av 2ball(s)
Lenke til kommentar
Forøvrig er de i sin fulle rett til å kreve inn pengene, men det spørs om det gidder da det er kronglete, dyrt og tidkrevende når det er snakk om at personen befinner seg i utlandet og ikke er norsk statsborger.

 

Vet du dette her, eller driver du også å synser, gjetter og tror?

Jeg setter pris på at noen gidder å engasjere seg i problematikken, men ber om forståelse for at jeg er oppgitt over folk som slenger ut en ukvalifisert mening. Det kan fort bli mer villedende enn veiledende.

 

Jeg regner også med at politiet har rett til å ilegge boten, spørsmålet er om de i praksis vil innkreve pengene. Fikk selv en bot i New Zealand hvor jeg ikke hørte noe mer.

Lenke til kommentar

For å svare trådstarter:

Ikke-fastboende utlendinger som bryter norsk (trafikk)lov og blir "fersket" får forenklet forelegg på lik linje med norske statsborgere og fastboende utlendinger.

De fleste ikke-fastboende vil kunne få tilbud om å gjøre opp på stedet via portabel bankterminal. Eller de kan vedta forelegget og få med seg giro som må betales innen en angitt frist. Dersom forseelsen er grov (kvalifiserer til 2 prikker, evt mer enn 15km/t for fort) vil det forlanges oppgjør på stedet.

Siden aktuelle "forbryter" holdt 72km/t, altså under 15km/t for fort, ble hun gitt en giro.

Det som skjer hvis hun ikke betaler innen angitt tidsfrist eller etter purring, vil hun miste førerretten i Norge, enten permanent eller frem til hun betaler forelegget pluss påløpte gebyrer/renter. Kjøreforbudet vil gjelde for alle kjøretøy og uansett land dette kjøretøyet er registrert. Blir hun tatt kjørende da, blir kjøretøyet beslaglagt og ilagt bruksforbud.

Lenke til kommentar
Forøvrig er de i sin fulle rett til å kreve inn pengene, men det spørs om det gidder da det er kronglete, dyrt og tidkrevende når det er snakk om at personen befinner seg i utlandet og ikke er norsk statsborger.

 

Vet du dette her, eller driver du også å synser, gjetter og tror?

Jeg setter pris på at noen gidder å engasjere seg i problematikken, men ber om forståelse for at jeg er oppgitt over folk som slenger ut en ukvalifisert mening. Det kan fort bli mer villedende enn veiledende.

 

Jeg regner også med at politiet har rett til å ilegge boten, spørsmålet er om de i praksis vil innkreve pengene. Fikk selv en bot i New Zealand hvor jeg ikke hørte noe mer.

 

Vet det ikke helt sikkert, men jeg vil påpeke at så godt som alt som diskuteres her inne er synsing og gjetting når det ikke legges frem kilder.

Slik er det og slik vil det alltid være, frem til man er pliktig å legge ved kilder på sine påstander.

 

Forøvrig så høres Bikeridr ut som om han har peiling.

Lenke til kommentar

Ringte Statens Innkrevningssentral og fkk utdypet/bekreftet det Bikeridr skriver.

Norge har ingen avtale med verken USA eller Irland og vil ikke forfølge dette hvis hun ikke betaler. I mellomtiden påløper det halvannet retssgebyr, ca 1200.- i omkostninger. Kravet står i 10 år før det foreldes. Det vil få konsekvenser hvis hun søker om Norsk statsborgerskap innen den tid.

Hva gjelder "Førerretten" for bil, fikk jeg ikke bekreftet det, men det høres rimelig ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...