Gå til innhold

Sliter med oppoverbakker


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har et problem med å løpe/gå med sekk i oppoverbakker. Dette går helt greit så lenge det er nedover/rett frem, men så fort det går oppover, så blir jeg sykt andpusten og stiv i bena. Det skal vel ikke være normalt at jeg er så mye dårligere i oppoverbakke enn jeg er ellers? Hvordan kan dette ha seg?

 

-3raz3r

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv når du løper oppover skal pulsen din være den samme som flata om du ikke vil bli stiv. Jeg tror du løper for fort oppover, derfor er en pulsklokke bra for å holde riktig fart.

 

Men jeg ser du sier det også skjer når du går normalt. Om jeg går veldig fort hjemover(oppover) merker jeg litt sviing i leggen selv.

 

Men det kan være at når du jogger/går på flaten går du ganske annerledes enn oppover, og er derfor ikke like godt trent i de musklene?

Lenke til kommentar

Får ta på meg pulsbelte og løpe en tur etterpå.

 

Må jo nesten være andre muskler man bruker, ja. For når jeg går med sekk så går jeg roligere i oppoverbakkene, men kjenner det som f*** uansett. Trenger vel bare å trene mer på å løpe/gå i oppoverbakker.

Lenke til kommentar

Det er ikke så veldig rart at man får igang blodpumpa ved gange i oppoverbakke kontra nedover eller på flatmark, da beina vil få en mye lengre arbeidsvei med belastning der. Det er som å gå i trapper, man løfter beina og tråkket begynner på et høyere punkt enn om man går rett frem. Ganske logisk om du tenker over det, er det ikke? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...