Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Problem med pc etter flytting, streker på skjerm


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har nettopp flyttet fra Wales og tilbake til gode gamle Norge. I den forbindelse måtte jeg flytte pc utstyret mitt tilbake også. Og ettersom det er en del restriksjoner på bagasje på flyet måtte jeg sende den stasjonære pcen og skjermen med UPS til Norge. Som student hadde jeg ikke helt økonomien til stede til å forsikre pakkene for noen særlig sum så dette kan jeg ikke få gjort noe meg igjennom UPS.

 

Men så til problemet. Når jeg skulle pakke ut pcen så jeg at den hadde fått noe hard behandling, da noen klips på elementer forran på kabinettet hadde falt av og faktisk knukket i sporet sitt. Men jeg tenkte at er dette eneste som har skjedd så var det greit for meg. Men til min store forferdelse var det nok ikke alt. Først ville ikke pcen skru seg på i hele tatt, men etter en åpning av pcen fant jeg ut at det var en kabel som var løs bare som gjorde at jeg ikke fikk skrudd på pcen. Problemet ble fikset og jeg skulle skru på, men da kom problemet som hjemmsøker meg nå. Skjermen funket ikke ordentlig, (for å klarlegge skjermen i seg selv funker perfekt, bruker den nå koblet til Macbooken min og alt er perfekt) jeg får svarte og hvite striper langs hele skjermbildet. Og noen ganger virker det som om alle fargene er snudd til negativ farger på en eller annen måte.

 

Jeg tenkte at det kunne være en liten feil eller noe som var løst igjen så jeg endte med å skru fra hverandre hele pcen og bygge den sammen igjen. Men nok engang hadde jeg samme problemet. Fikk bootet inn i Windows ett par ganger men da var oppløsningen på min 22" skjerm mindre enn på Acer One skjermen på 8". Så til slutt begynte jeg bare og få bluescreen of deaths fra Vista og pcen restarta seg hele tiden. Nå kommer jeg ikke engang forbi Bios boot lenger før jeg får to raske pip fra hovedkortet så restarter alt seg.

 

Jeg spekulerte i om det kunne være skjermkortet som har gått i stykker. Kan det stemme? Har prøvd og resette Bios, bytte ut Harddisker og egentlig prøvd det meste jeg kan gjøre med det utstyret jeg har tilgjengelig nå. Noen ide til hvordan jeg kan fikse problemet så jeg får brukt min elskede pc igjen?

 

På forhånd takk for all hjelp :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du får streker og linjer på skjermen så er det som oftest skjermkortet.

 

Det som uroer meg er at ting har utviklet seg fra ille til værre etterhvert som du prøvde, kan være at skjermkortet sto skeivt i PCI-e slotten ? Da kan du ha tatt hovedkortet også ;(

 

Det en skal være oppmerksom på er at PC'er ikke alltid tåler kraftige støt. Og da tenker jeg ikke bare på harddisker men krystaller. På eldre hoevdkort sto det et lite krystall som ble brukt til å styre forskjellige ting som f.eks. frontsidebus, vet ikke hvordan det er på moderne hovedkort, men de tålte absolutt ikke støt. Kan også være nmoe sånt, at krystall på Skjermkort er skadet.

 

Jeg ville først prøvd et annet skjermkort, låne et fra noen andre ?

Lenke til kommentar
Når du får streker og linjer på skjermen så er det som oftest skjermkortet.

 

Det som uroer meg er at ting har utviklet seg fra ille til værre etterhvert som du prøvde, kan være at skjermkortet sto skeivt i PCI-e slotten ? Da kan du ha tatt hovedkortet også ;(

 

Det en skal være oppmerksom på er at PC'er ikke alltid tåler kraftige støt. Og da tenker jeg ikke bare på harddisker men krystaller. På eldre hoevdkort sto det et lite krystall som ble brukt til å styre forskjellige ting som f.eks. frontsidebus, vet ikke hvordan det er på moderne hovedkort, men de tålte absolutt ikke støt. Kan også være nmoe sånt, at krystall på Skjermkort er skadet.

 

Jeg ville først prøvd et annet skjermkort, låne et fra noen andre ?

 

Takk for utrolig raskt svar.

 

Det virker faktisk som om skjermkorter har stått litt skjevt ja. Glemte helt og navne dette. Både jeg og min kjæreste så på det i sta og ble ganske enig om at det virker som om hele skjermkorter er litt bøyd på midte og at PCI-e slotten også er litt bøyd. Men har prøvd og sette det inn i en annen PCI-e slott men fikk da samme problem.

 

Skal prøve og få lånt meg ett skjermkort i morra. Men ettersom alle jeg kjenner i Norge er (for å si det mildt) langt under middels IT interrisert så kan det bli en spennende jakt. Men får bare se hva som skjer. Begynner virkelig og misstenke skjermkortet og da får jeg skaffe meg ett nytt når lønna begynner og komme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...