Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ny bil til ca 200.000?!?!


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Tiden er nå snart inne for å bytte ut min gamle traver, en Volvo 940 som har vært trofast som få. Men tidens tann har satt sitt preg, og etter å ha rundet 400' på telleren kan ikke lenger de mange årlige rundene med polérgarnet holde alle rustflekkene unna. Jeg orker ikke leve med en rusten bil, og kan heller ikke koste på min gamle traver 15' i lakkering, den er jo ikke verdt mer selv stakkar. Dessuten har jeg sett noen stygge filmer på youtube der 940 møter ny småbil front mot front. Ikke vakkert! Trenger nok noe med airbag ja...

 

Derfor er nå tiden inne for å se etter en avløser... Men hva skal det bli? Jeg har selvsagt noen kriterier:

 

- Pris: Mellom 160-220.000.

- Kollisjonssikkerhet: Min 940 var engang i tiden blant de beste, så har ingen planer om å senke kravene her...

- Driftssikkerhet: Helst like god som min gamle 940, og like billig å reparere. Skrur endel selv, så billige deler er positivt! Driftssikkerhet er dessverre litt for viktig for tiden, da jeg ikke har mye penger å bruke på verkstedregninger!!

- Størrelse: Stor bil er fint Sikkert og komfortabelt, hvilket bringer meg til neste punkt:

- Komfort: Kjører ofte langt, så komfort er viktigere enn sportslighet. Automat er absolutt en fordel..

- Sittekomfort: Er undervurdert. Er nok bortskjemt med gode seter i 940'en. Mange nye biler, spesielt mellomklasse, som har utrolig dårlige seter. Helt utrolig med tanke på hva man gjør i bilen - sitter....

- Motor: Min 940 har 130 HK, og relativt sterk på landeveien, selv om 0-100 ikke er dens beste gren.. 150HK + ville være hyggelig

- Drift: Trives godt med bakhjulsdrift (unntatt ved parkering over store brøytekanter), men må vel innse at de fleste av dagens biler er fremhjulsdrevne. Begge deler er OK, firehjulstrekk er ingen nødvendighet.

- Drivstoff: Diesel er jo blitt så populært, kanskje på tide å prøve dette? Men er jo vant til en Volvo, så om det blir en bensinbil som tar litt "suppe" er ikke dette krise heller. (Snittet bør ligge under 0,9/mil når det gjelder bensin.)

- Interiør: Bør være noenlunde moderne. Skinn er ingen nødvendighet, da jeg synes gammelt, sprukket skinn er stygt. Stoffseter er nesten å foretrekke.

- Utstyr: Er MORO!! The more the merrier! MEN: Det må fungere!! Utstyr og elektronikk av dårlig kvalitet blir for dyrt, og da vil jeg heller være uten. To-sone klima er et stort pluss, da jeg og fruen er levert med ulik termostat fra naturens side..

- Stasjonsvogn: Har hatt sedan, får vel prøve stasjonsvogn nå. Kan jo være praktisk med tiden

- Design: Nå synes nå jeg at min gamle 940 har en viss "robust" sjarm ved seg, og nyter synet av også den en varm og nypolert sommerdag. Er i utgangspunktet meget bil-interessert, så det er ikke bare fornuften som styrer, bilen bør derfor være pen å se på, eller i det minste ha noe sjarmerende ved seg.

- X-faktor: Som nevnt er jeg litt "autofil", og litt x-faktor er flott. Spørsmålet er om jeg har råd til dette på nåværende tidspunkt.

 

 

Basert på disse kriteriene har jeg kommet opp med noen forslag. Nå ønsker jeg tilbakemeldinger fra dere, om driftssikkerhet (NB! Viktig!), kjøreopplevelse, utstyrspakker, pris osv. på disse forslagene, og dersom dere har andre forslag å komme med, mottas disse med takk:

 

 

1. Saab 9-5, ca 2004-->

Etter 2004 er problemene med oljeslagg borte sies det. Stemmer dette? Hvilket utstyrsnivå bør jeg velge? Ser også at 9-5 kommer ulikt ut i kvalitetstester som tüv etc, så lurer veldig på hvordan de er på feil. Er det mye små feil/ store feil? Dyre feil? Elektronikk feil?

 

2. BMW 5-serie, 2002-->

Er i utgangspunktet ikke spesielt BMW-interessert. Men synes denne BMW'en er pen, om enn litt gammeldags (spesielt interiørt).

Lurer på hvordan denne er med tanke på feil, delepriser, verkstedpriser osv.

 

3. Volvo V70, 2002-->

Denne har jeg i utgangspunktet avskrevet, da den er belemret med masse feil av ulik art (mye elektronikk tror jeg..). Denne kommer stadig vekk dårlig ut i kvalitetstester. Selv om dette er bilen jeg i utgangspunktet ønsker meg, har jeg ikke råd til å betale 30-50' i service og rep hvert år!! Spørsmålet her blir jo om mitt inntrykk faktisk stemmer, og om Saab'en og BMW kanskje er like ille?

 

4. Toyota Avensis, 2004-->

Så var det denne da! Bankers på driftssikkerhet, men akk så kjedelig. Denne bilen er BLOTTET for X-faktor!! Men siden alt annet er så fornuftig med den er den fortsatt på lista. Jeg vil uansett IKKE ha 1.6 bensin, så det må bli 2.0 diesel i denne kjerra, om det skulle bli slik. Har vel faktisk hørt litt av hvert om kvaliteten på denne også, men er vel likevel en av de beste. Sikkerheten er også på topp.

 

5. Mazda 6, 2004 -->

Trodde kanskje dette ble løsningen, men så fant jeg ut om rustproblemene... Oioioi.. Denne spises jo opp.. Men er det noen som vet om det er like store problemer med M6'en etter faceliften i 2006??? Synes denne var bedre å kjøre enn Avensisen..

 

6. Subaru Legacy 2004 -->

Trodde også dette var svaret.. Men prøvde den, og setene var "crap"... Så ble ikke 4x4 denne gangen.

 

7. Honda Accord 2004 -->

Kvaliteten er nok bra, men plassutnyttelsen er dårlig. Hvem trenger sååå stort bagasjerom? Også er interiøret grusomt...

 

8. Toyota Prius 2006-->

Samme kvalitet som Avensis, men skiller seg iallfall litt ut i mengden. Men for et design da gitt...

 

9. Mercedes E-klasse, 2003 -->

Dette blir vel for dyrt? Fant en sedan til 219', men tipper verkstedregningene er heftige..

 

10. Saab 9-3, 2005 -->

Er ikke dette bare en påkostet Opel da? Hvordan er komfort, og ikke minst driftssikkerhet på denne? Og hvilken motor er aktuell? 122 selvpustende hester høres kjedelig ut...

 

 

Ford, Opel og Skoda er utelukket. VW og Audi er jeg skeptisk til pga. dårlig kvalitet tidligere. Mulig det har endret seg litt, men hører fortsatt MYE rart... Franksmenn? Glem det.. Jeg skal selge bilen en gang i fremtiden, og håper å få igjen mer enn vrakpanten..

 

 

So, that's my story!

 

Er det noe hjelp å få?? Som dere kanskje skjønner har jeg rimelig bra oversikt over hva som finnes i markedet, men trenger masse feedback på hva jeg kan forvente av feil/problemer på disse ulike bilene. Det er vel kanskje spesielt Saab'ene og Mazda'en som er mest aktuelle, til tross for sine svakheter. Håper i det lengste å slippe å kjøpe en Avensis...

 

 

På forhånd takk for all hjelp :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville kanskje sett litt på Mazdaen om du vil ha billig bilhold og samtidig vil ha en touch av fint design. Knallgode kjøreegenskaper og flotte motorer. Du får også rimelig mye utstyr for pengene. Det eneste som kanskje er litt nedtur er interiøret, selv om jeg personlig ikke har noe i mot det.

Dette med rustproblemene må du gjerne linke til, for det har ikke jeg fått med meg. Leste om at dette var et problem i Sverige men har aldri hørt noen her i Norge snakke om det. :hmm: Er forskjellig rustbehandling på norske og svenske biler skjønner du.

 

Av de du nevnte der vil jeg iallefall si at Mazda 6 er den beste allrounderen.

Lenke til kommentar
Jeg ville kanskje sett litt på Mazdaen om du vil ha billig bilhold og samtidig vil ha en touch av fint design. Knallgode kjøreegenskaper og flotte motorer. Du får også rimelig mye utstyr for pengene. Det eneste som kanskje er litt nedtur er interiøret, selv om jeg personlig ikke har noe i mot det.

Dette med rustproblemene må du gjerne linke til, for det har ikke jeg fått med meg. Leste om at dette var et problem i Sverige men har aldri hørt noen her i Norge snakke om det. :hmm: Er forskjellig rustbehandling på norske og svenske biler skjønner du.

 

Av de du nevnte der vil jeg iallefall si at Mazda 6 er den beste allrounderen.

 

 

Bare å søke på Mazda 6 og rust, så får du opp masse info. Her f.eks: http://www.bilforumet.no/mazda-6/43627-jeg...-skuffet-6.html

 

Men ellers er jeg enig med deg. Mazdaen virker som et problemfritt bilhold forøvrig, og designen er bra, og den var veldig fin å kjøre. Jeg liker også interiøret. Så det er bare rusten som stopper meg. Derfor jeg lurer på om facelift utgavene er like ille. Ellers kan det være et alternativ.

Lenke til kommentar

Saab 9-5:

Fra 2004 skal oljeslaggproblemene være borte, ja, men tidligere modeller kan ha fått dette utbedret. Sjekk i så fall serviceheftet. Ellers er det jo en fantastisk romslig og komfortabel bil, som med noen oppgraderinger også blir en del fastere i fisken, og morsommere å kjøre.

 

Et tilnærmet perfekt interiør (velg skinn!), godt motorutvalg og tidløst design gjør det til en vinner.

Lenke til kommentar
Saab 9-5:

Fra 2004 skal oljeslaggproblemene være borte, ja, men tidligere modeller kan ha fått dette utbedret. Sjekk i så fall serviceheftet. Ellers er det jo en fantastisk romslig og komfortabel bil, som med noen oppgraderinger også blir en del fastere i fisken, og morsommere å kjøre.

 

Et tilnærmet perfekt interiør (velg skinn!), godt motorutvalg og tidløst design gjør det til en vinner.

 

Er ikke uenig i dette heller jeg. Eneste jeg har å utsette på 9-5'en er et noe gammeldags interiør. Også er jeg usikker på hvordan driftssikkerheten er. Redd jeg kommer til å bruke mye penger på verksted. Her er jo Mazda'en bankers!

Lenke til kommentar

For min del ville valget stått mellom V70 og 5-serie. Mazda 6 er absolutt en god bil det, men syns den mangler både på komfort, kjøreegenskaper og utseende i forhold til V70 og 5-serie (med mindre du kjøper Mazda 6 av den nyeste modellen).

 

Ut i fra min familie og naboer (mange V70'er her) har jeg stort sett bare lovord å si om V70 når det kommer til driftssikkerhet. Noen automatkasser har litt problemer dog. Komforten er som den alltid er i Volvo, nemlig ypperlig.

5-serien er en veldig spennende bil det også, men her vet jeg ikke så mye om driftssikkerhet. Dog er det en god bil å kjøre.

 

Her er vel en V70 som kanskje kan passe deg Volvo V70

 

Og en 5-serie BMW 5-serie

Lenke til kommentar
For min del ville valget stått mellom V70 og 5-serie. Mazda 6 er absolutt en god bil det, men syns den mangler både på komfort, kjøreegenskaper og utseende i forhold til V70 og 5-serie (med mindre du kjøper Mazda 6 av den nyeste modellen).

 

Ut i fra min familie og naboer (mange V70'er her) har jeg stort sett bare lovord å si om V70 når det kommer til driftssikkerhet. Noen automatkasser har litt problemer dog. Komforten er som den alltid er i Volvo, nemlig ypperlig.

5-serien er en veldig spennende bil det også, men her vet jeg ikke så mye om driftssikkerhet. Dog er det en god bil å kjøre.

 

Her er vel en V70 som kanskje kan passe deg Volvo V70

 

Og en 5-serie BMW 5-serie

 

 

Utrolig pene biler begge de to der. Hmmm.. It's a hard choice... Redd for å brenne meg på dyre verkstedregninger..

Lenke til kommentar
Kjøper du en Volvo etter 2001 så skulle det ha kraftig redusert sjansen for store verkstedsregninger. Men ingen nye biler er vel egentlig spesiellt billige å holde uansett, siden de har så mye mer som kan gå galt.
Trodde Volvo brukte disse Renault-motorene på denne tiden? (Det er jo ikke akkurat et godt tegn mtp driftsikkerhet for å si det mildt).

 

BMW er jo ganske driftsikkert, hvertfall mye mer driftsikkert enn VAG og Mercedes. Nyere BMW (type tidlig 00-tall og utover) er noe av det aller mest driftsikre som finnes på markedet i følge undersøkelser. Så verkstedregninger ville ikke vært noen bekymring for min del hvertfall. E39 er forøvrig en veldig bra modell :yes:

Lenke til kommentar
Kjøper du en Volvo etter 2001 så skulle det ha kraftig redusert sjansen for store verkstedsregninger. Men ingen nye biler er vel egentlig spesiellt billige å holde uansett, siden de har så mye mer som kan gå galt.

De bruker egne Volvo-motorer. Eneste er V8eren som er designet av Volvo og bygget av Yamaha.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...