Gå til innhold

min første anmeldelse


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg jobber som spillanmelder i VG og anmeldte nettopp Fallout 3 i fjor, tenkte derfor jeg skulle gi deg noen tips og litt konstruktiv tilbakemelding. Du får unnskylde at jeg siterer min egen anmeldelse underveis ;)

 

Som en førsteanmeldelse er dette slettes ikke verst, men du gjør særlig to store nybegynnertabber. Den første er enkel å gjøre noe med, det er ganske enkelt språket. Her kan nok en norsklærer gjøre samme nytten som meg, hvis du fortsatt går på skole skal du ikke se bort ifra at han eller hun er villig til å hjelpe deg med settningsoppbygging, og/å-bruk og diverse grammatiske småfeil.

 

Den andre store feilen du begår er overbruk av adjektiv for å kompansere for manglende skildring. Ikke vær redd for å bruke "teite" språklige bilder eller metaforer, vær kreativ og slipp deg mer løs. La meg ta et par eksempler:

 

"Første gang du er utenfor velvet trenger du ikke gå veldig langt for og se hvor utrolig god jobb Bethesda har gjort med lyssetting og teksturer da du får en fantastisk panorama utsikt fra fjellhylla du står på rett utenfor velvet."
Hvorfor er panoramautsiket fantastisk? Kan du ikke si litt om hvordan det føles å stå det å titte utover? Prøv å få leseren til å se for seg hvordan den apokalyptiske verdenen fortoner seg for -deg-. Her er et eksempel fra min egen anmeldelse:

 

På toppen av Washington Monument ble jeg stående i flere minutter og bare beundre de dystre, skremmende vakre ruinene nedenfor.

Ulingen og synet av den kjølige vinden som blåste sand over landskapet fikk meg til å ta på en ekstra tykk genser der jeg satt og hutret foran PCen, atomsfæren skaper en helt unik grad av innlevelse.

For all del, jeg sparer ikke på adjektivene jeg heller, de er både fristende og enkle å bruke. Særlig når man har dårlig tid. Men desto viktigere er det at jeg skildrer, beskriver hva jeg ser og prøver å formidle hva jeg føler.

 

lydsporet som er komponert av den israelske komponisten Inon Zur som også har spillmusikken til spill som ”Prince of Persia” og ”Crysis” er fantastisk og virkelig røsker tak i deg. Men det som virkelig slår meg er den klassiske amerikanske storband musikken anno 1940 du kan høre på jukebokser og radioer rundt om i verden.
Tilsvarende her. Hvorfor røsker musikken tak i deg? Hvorfor reagerer du som du gjør på storbandmusikken?

 

Ellers er tempoet og oppbyggingen av anmeldelsen din god, jobb med språket og la kreativiteten din ta styringen, be den logiske, fornuftige hjernehalvdelen gå å legge seg. Den trengs ikke før du skal se over utkastet uansett. Hvorfor ikke sammenlikne Oblivion og Fallout 3 med biler, du kan for eksempel si at Fallout 3 egentlig er Oblivion med nye felger, ny lakk og en kraftigere motor, men det gjør ikke noe når det var snakk om en Enzo i utgangspunktet?

 

Vet ikke om du ble noe klokere av dette, men lykke til videre uansett!

Lenke til kommentar

Kjedelig/manglende tittel. Må litt mer til for å vekke interessen min enn å bare skrive navnet på spillet.

 

Kjedelig ingress, med altfor oppbrukte "endelig duket for".

 

Hvorfor en kronologisk gjennomgang av starten i spillet og utover? Lite gripende start på brødteksten, og en underlig dramaturgisk fortellermodell ellers i hele saken. Skjønner ikke helt hvor høydepunktene er.

 

Fin lengde på anmeldelsen. Men det å bruke poengtabell fra 1-10 opplever jeg som unorsk, og ellers en lite nyansert poengsum i forhold til den korte lengden på anmeldelsen.

 

En del engelske språktendenser i norske settninger som fungerer dårlig. "at det er Oblivion teamet til Bethesda som har jobbet med det." skjærer i både øyne og ører hos meg.

Lenke til kommentar
Kjedelig/manglende tittel. Må litt mer til for å vekke interessen min enn å bare skrive navnet på spillet.

 

Kjedelig ingress, med altfor oppbrukte "endelig duket for".

 

Hvorfor en kronologisk gjennomgang av starten i spillet og utover? Lite gripende start på brødteksten, og en underlig dramaturgisk fortellermodell ellers i hele saken. Skjønner ikke helt hvor høydepunktene er.

 

Fin lengde på anmeldelsen. Men det å bruke poengtabell fra 1-10 opplever jeg som unorsk, og ellers en lite nyansert poengsum i forhold til den korte lengden på anmeldelsen.

 

En del engelske språktendenser i norske settninger som fungerer dårlig. "at det er Oblivion teamet til Bethesda som har jobbet med det." skjærer i både øyne og ører hos meg.

 

Du har sagt godt ut hva du ikke liker.

Men liker du ingenting ?

 

Kritikken din sier hva du ville gjort om...

men den bør helst vere konstruktiv:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...