Gå til innhold

min første anmeldelse


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg jobber som spillanmelder i VG og anmeldte nettopp Fallout 3 i fjor, tenkte derfor jeg skulle gi deg noen tips og litt konstruktiv tilbakemelding. Du får unnskylde at jeg siterer min egen anmeldelse underveis ;)

 

Som en førsteanmeldelse er dette slettes ikke verst, men du gjør særlig to store nybegynnertabber. Den første er enkel å gjøre noe med, det er ganske enkelt språket. Her kan nok en norsklærer gjøre samme nytten som meg, hvis du fortsatt går på skole skal du ikke se bort ifra at han eller hun er villig til å hjelpe deg med settningsoppbygging, og/å-bruk og diverse grammatiske småfeil.

 

Den andre store feilen du begår er overbruk av adjektiv for å kompansere for manglende skildring. Ikke vær redd for å bruke "teite" språklige bilder eller metaforer, vær kreativ og slipp deg mer løs. La meg ta et par eksempler:

 

"Første gang du er utenfor velvet trenger du ikke gå veldig langt for og se hvor utrolig god jobb Bethesda har gjort med lyssetting og teksturer da du får en fantastisk panorama utsikt fra fjellhylla du står på rett utenfor velvet."
Hvorfor er panoramautsiket fantastisk? Kan du ikke si litt om hvordan det føles å stå det å titte utover? Prøv å få leseren til å se for seg hvordan den apokalyptiske verdenen fortoner seg for -deg-. Her er et eksempel fra min egen anmeldelse:

 

På toppen av Washington Monument ble jeg stående i flere minutter og bare beundre de dystre, skremmende vakre ruinene nedenfor.

Ulingen og synet av den kjølige vinden som blåste sand over landskapet fikk meg til å ta på en ekstra tykk genser der jeg satt og hutret foran PCen, atomsfæren skaper en helt unik grad av innlevelse.

For all del, jeg sparer ikke på adjektivene jeg heller, de er både fristende og enkle å bruke. Særlig når man har dårlig tid. Men desto viktigere er det at jeg skildrer, beskriver hva jeg ser og prøver å formidle hva jeg føler.